Pages
Friday, February 27, 2009
Tema: Anggota Badan
Poster Deria
Lagu Jari
Mana ibu? mana ibu?
Sini saya sini saya,
Apa khabar awak?
Khabar baik saya
Lari sembunyi lari sembunyi.
Mana telunjuk? mana telunjuk?
Sini saya sini saya,
Apa khabar awak?
Khabar baik saya
Lari sembunyi lari sembunyi.
Mana tengah? mana tengah?
Sini saya sini saya,
Apa khabar awak?
Khabar baik saya
Lari sembunyi lari sembunyi.
Mana manis? mana manis?
Sini saya sini saya,
Apa khabar awak?
Khabar baik saya
Lari sembunyi lari sembunyi.
Mana kelingking? mana kelingking?
Sini saya sini saya,
Apa khabar awak?
Khabar baik saya
Lari sembunyi lari sembunyi.
* Nyanyian ini disertai dengan gerakan seolah-olah jari di kedua-dua
belah tangan bercakap dan bersoal-jawab sesama sendiri.Ianya dapat membantu
perkembangan motor halus kanak-kanak. Perlu ingat bagi kita yang dewasa ni rasa
ini macam soal remeh-temeh. Tapi bila suruh kanak-kanak lakukan... susahnya bagi
mereka. Begitu juga kalau disuruh buat gerakan nyanyian lagu labah-labah panjat
tinggi.
Tema: Anggota Badan
Kalau rasa gembira tepuk tangan
Kalau rasa gembira tepuk tangan
Kalau rasa gembira beginilah caranya
Kalau rasa gembira tepuk tangan.
(lakukan aksi tepuk tangan)
Kalau rasa gembira petik jari
Kalau rasa gembira petik jari
Kalau rasa gembira beginilah caranya
Kalau rasa gembira petik jari.
(lakukan aksi petik jari)
Kalau rasa gembira hentak kaki
Kalau rasa gembira hentak kaki
Kalau rasa gembira beginilah caranya
Kalau rasa gembira hentak kaki.
(lakukan aksi hentak kaki)
Kalau rasa gembira hip hip hore, hore(angkat kedua-dua tangan ke atas)
Kalau rasa gembira hip hip hore, hore (angkat kedua-dua tangan ke atas)
Kalau rasa gembira beginilah caranya
Kalau rasa gembira hip hip hore, hore (angkat kedua-dua tangan ke atas)
Saturday, February 14, 2009
Tema: Diri Saya (Minggu 2)
RANCANGAN HARIAN
Tema : Diri Saya Subtema : Kenali Diri
Tarikh : 12 Januari 2009 Hari : Isnin
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit ( 8.00 – 8.10) | PERHIMPUNAN MINGGUAN SEKOLAH | |||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B.Melayu | 1.1.5 (c) 2.1.1 | a) Berbual mengenai diri masing-masing sambil bersoal-jawab dengan guru tentang nama penuh, nama panggilan, jantina, tempat tinggal, dan sebagainya. b) Melahirkan rasa kesyukuran kerana memiliki tubuh badan yang sihat dan sempurna. | |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50 | P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas) | 1.1.1 (a) | a) Murid bermain dengan doh seperti mencubit, menguli, dan memicit untuk membentuk menjadi model manusia. b) Menggalakkan murid-murid menghasilkan model manusia dalam pelbagai saiz. | Doh pelbagai warna. |
AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50 | B.Melayu Sosio emosi Kreativiti & Estetika | 3.4.1, 4.1.1 1.1.3 2.1.3 | a) Seorang murid dalam kumpulan baring di atas kertas sebak dan ahli kumpulan yang lain melakar badan murid yang berbaring. b) Murid-murid melukis mata, hidung, telinga, mulut , pusat dan lain-lain mengikut kreativiti masing-masing. c) Mewarnai hasil kerja dengan ‘oil pastel.’ d) Mempamerkan hasil kerja kumpulan dan memberi komen sama ada positif atau negatif tentang hasil kerja sendiri dan hasil kerja orang lain. | Kertas sebak Marker pen pelbagai warna Oil pastel |
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | | ||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | English Language | 2.1.3 | 1. Pupils use simple conversations. E.g: My name is……………….. I am a boy/girl. | Smartboard |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | Kognitif | 1.1.1 (b,c) | 1.Murid-murid mengelaskan objek seperti butang atau manik mengikut satu ciri saiz dan bentuk. 2. Aktiviti boleh dijalankan dalam kumpulan. | Manik butang |
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Diri Saya Subtema : Keluarga dan Tempat Tinggal Saya
Tarikh : 13 Januari 2009 Hari : Selasa
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B.Melayu | 1.1.5 (b) 2.1.1 | 1.Menamakan anggota badan yang terdapat pada diri masing-masing. Menyanyi lagu ‘Diri Saya’ sambil bertepuk tangan dan melakukan aksi yang sesuai. Diri Saya dua mata saya dua kaki saya dua mata saya dua tangan saya hidung saya satu pakai kasut baru melihat dunia angkat apa saja dua telinga saya satu mulut saya dua telinga saya dua kaki saya kiri dan kanan tak berhenti makan dengar apa saja jalan sini nyam, nyam, nyam 2.Melahirkan rasa kesyukuran kerana memiliki anggota badan yang sempurna. | CD tematik siri 1 |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50 | P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas) | 1.2.1 1.2.2 | 1. Murid-murid diberi sehelai kertas dan dikehendaki menggunting garisan lurus pada kertas yang disediakan. | Lembaran kerja gunting |
60 minit 8.50 – 9.50 | Pend. Islam | Diambil alih oleh Ustazah Juliana | ||
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | Kognitif | 1.1.1( c ) | 1. Murid menekap tangan pada kertas. Gunti | Butang Lembaran kerja |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | English Language | 2.5.1 2.6.1 | 1. Show and tell about myself with other friends ( works in pair ) 2. Sing a song about brother: Are you sleeping? | |
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Diri Saya Subtema : Hobi Saya
Tarikh : 14 Januari 2009 Hari : Rabu
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B. Inggeris | 2.3.1 2.6.1 | 1. Pupils tell about their hobbies to the class. 2. Pupils said aloud the words of hobby such as: reading, fishing, playing games, drawing, etc. | Powerpoint-picture of hobby |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 9.50 | P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas) | 1.2.1 1.2.2 | 1. Guru menerangkan tentang cara-cara untuk melakukan aktiviti bertulis. 2. Murid-murid menyambung garisan lurus titik-titik. | Buku aktiviti pratulis. |
AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 9.50 – 10.20 | Kognitif Sosio emosi Kreativiti & Estetika | 1.1.1(c) 1.1.3 1.1.1 | 1. Murid melakukan aktiviti kumpulan iaitu menekap tangan masing- masing pada sehelai kertas yang berlainan warna. 2. Gunting lakaran tangan yang telah dibuat dan tampalkan nama masing-masing yang terlebih dahulu disediakan oleh guru pada tapak tangan sendiri. 3. Gunting mengikut bentuk lakaran tangan yang telah dibuat. 4. Sapukan gam dan tampalkan pada kertas lukisan berdasarkan corak yang diminta. | Kertas A4 berwarna |
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B. Melayu | 1.1.5 (c,d) 2.1.1 4.1.1 | a) Berbual mengenai perasaan masing-masing apabila datang ke sekolah. b) Bersoal-jawab mengenai aktiviti yang dilakukan sebelum datang ke sekolah pada waktu pagi. c) Menyanyi lagu ‘Bangun Pagi’. d) Aktiviti Mewarna- mewarnai gambar budak perempuan dan budak lelaki. e) Mempamerkan hasil kerja dan bersoal jawab mengenainya. | Bangun Pagi Bangun pagi gosok gigi, Cuci muka terus mandi, Pakai baju minum susu, Salam ayah dan ibu. Pergi sekolah jalan kaki, Jumpa cikgu depan pintu, Selamat pagi cikgu Ani, Selamat pagi Umi. Rajin belajar cikgu ajar, Pandai tulis pandai lukis, Pandai nyanyi baca buku Semua orang suka hati. Kalau kita rajin usaha Ibu bapa pun suka Mari kawan sama-sama Pasti kita berjaya. |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20 | ||||
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Diri Saya Subtema : Cita-cita Saya
Tarikh : 15 Januari 2009 Hari : Khamis
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B. Inggeris | 1.4.2 2.2.1 | a) Pupils said aloud part of the body on face such as eyes, nose, ear, mouth. b) Playing games: ‘Simon Says”: When Simon says “ Touch your nose,” pupils touch their noses. When Simon says “ Clap your hands,” pupils clap their hands. When Simon says “hop on one leg,”, pupils hop on one leg. c) Teacher may use other names like pupils name. | Pupil’s body |
20 minit 8.30 – 8.50 | Kognitif | 1.1.2 | 1. Latihan bertulis: mewarnai gambar yang mempunyai bentuk yang sama. | Lembaran kerja |
60 minit 8.50 – 9.50 | Pend. Islam | Diambil alih oleh ustazah Juliana | ||
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B.Melayu | 3.4.1 4.1.1 | 1. Latihan melakukan koordinasi mata tangan dengan menulis dan menyambung titik- titik pada garisan yang pelbagai bentuk. | Buku pratulis. |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20 | ||||
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Diri Saya Subtema : Kebersihan Diri
Tarikh : 16 Januari 2009 Hari : Jumaat
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B.Inggeris | 2.3.1 | 1. Watching vcd Early English. | vcd |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50 | P. Fizikal (Aktiviti Luar Kelas) | 2.1.1 | 1. Murid melakukan pergerakan mengikut arah arahan dan rentak muzik. 2. Guru membimbing murid melakukan tarian “poco-poco”. | Muzik/lagu tarian poco-poco. |
AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50 | Kreativiti dan Estetika | 3.2.1 | 1. Guru memperdengarkan lagu murid-murid seperti lagu air pasang malam. 2. Murid-murid secara “hm, hmm, hmm laa, laa, laa secara spontan. | vcd |
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | Sosioemosi | 1.1.2 (a,b) 1.1.3 | 1. Menunjukkan gambar mimik muka seperti gembira, sedih, marah, takut, terkejut dan memahami keadaan mimik muka yang ditunjukkan. 2. Guru meminta murid melukis gambar muka sendiri berdasarkan emosi mereka pada hari ini. 3.Murid-murid bercerita tentang sesuatu yang disukai dan yang tidak disukai serta menunjukkan mimik muka yang sesuai. 4.Bermain permainan mimik muka secara berpasangan: pasangan meneka emosi pada mimik muka yang ditunjukkan. | Smartboard Persembahan elektronik Lembaran kerja |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B.Melayu | 3.4.1 4.1.1 | 1. Latihan melakukan koordinasi mata tangan dengan menulis dan menyambung titik- titik pada garisan yang pelbagai bentuk. | Buku pratulis. |
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |