RANCANGAN HARIAN
Tema             : Cuaca                                Subtema       : Hari Hujan dan Berangin            
Tarikh            : 10 Februari 2009            Hari                : Selasa
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu   Negaraku, Lagu Negeri,  Lagu Sekolah,   Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Melayu  |        1.1.5 1.3.1 1.3.2  |        1.Berbual   mengenai cuaca pada hari ini. 2.Bersoal   jawab mengenai cuaca pada hari ini. 3.Murid-murid bercerita   tentang pengalaman masing-masing semasa hari hujan dan berangin. 4.Kesan dan akibat yang   berlaku pada hari hujan dan berangin  |        Kad   gambar Lagu Hujan Dah Turun: Tip tap tip tap hujan dah turun, ( 2 X) Tip tap tip tap baju dah basah, Mari kita   ambil payung.  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas)  |        4.1.1 4.2.5  |        1.Guru berbual dengan kanak-kanak tentang situasi yang   membahayakan sama ada     semasa di rumah,   di sekolah, dan di  2.Bersoal-jawab dan kanak-kanak menyatakan situasi yang   merbahaya itu. 3.Mewarna gambar hujan.  |        Kad   gambar cuaca  |   
|     60 minit 8.50 – 9.50  |        Pend. Islam  |        Diambil alih oleh Ustazah Juliana  |   ||
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        Kognitif   |        4.2.1 4.2.2  |        1.Kanak-kanak diperkenalkan   dengan angka 4. 2.Membilang objek 4. 3.Berlatih menulis angka 4   dengan cara yang betul. 4.Latihan bertulis: Menulis nombor 4.  |        PPT Pembilang Lembaran   kerja  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50-11.20  |        English   Language  |        1.2.1 1.2.2  |        1.Children identify words with the different beginning   sounds. 2.Said the words loudly. 3.Writing exercise : Write the alphabet b : ball   |        Picture   cards Word   cards Activity   book  |   
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :   |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Cuaca                                                                                                                      Subtema       : Rainy Day & Sunny Day
Tarikh            : 11 Februari 2009                                                                                                  Hari                : Rabu
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu   Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran,   Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.   Inggeris  |        2.3.2 3.3.1  |        1.Talk about the weather using weather charts.           - It is a   sunny day.         – It is a windy day           - It is a   rainy day.           – It is a cloudy day 2. Drilling activity.     3. Sing a song ‘Eensy, Weensy Spider’.    Eensy, weensy spider,                                        Out   came the sun,    Climbing up the spout,                                         And   dried up all the rain    Down came the rain,                                            Eensy   weensy spider    And washed the spider out,                                 Climbing   up                               |        Weather   chart Song   chart cd  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 9.50    |        P. Fizikal (Aktiviti Luar   Kelas)  |        2.1.5 4.1.1 4.2.5  |        1. Murid mendengar penerangan   guru tentang menjaga keselamatan diri      semasa bermain di taman permainan dan padang   sekolah. 2. Aktiviti memanaskan badan. 3. Murid meloncat berterusan   selama satu minit secara bebas dan di dalam      gelung rotan.  4. Permainan kecil: Berlumba   meloncat di dalam gelung rotan berpasukan. 5. Aktiviti pengenduran otot.  |        Gelung   rotan Wisel  |   
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 9.50 – 10.20  |        Kognitif Sosio emosi Kreativiti & Estetika  |        4.1.1   & 4.1.2 2.4.1 2.1.3  |        1.Murid-murid diperkenalkan   dengan angka 5. 2.Membilang objek 5. 3.Berlatih menulis angka 5   dengan cara yang betul. 4.Permainan memadan simbol 5   dengan objek. 5.Latihan bertulis: Mewarnai   dan menulis angka 5 serta mewarnai gambar. 6.Murid-murid   dinasihati menyempurnakan tugas yang      diberikan tanpa bantuan guru   dan rakan-rakan.  |        Bongkah, pembilang, Kad nombor  Buku aktiviti –  ( write numbers   1-20)  |   
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B. Melayu  |        1.3.2 3.1.3 3.3.1  |        1. Guru   memperkenalkan huruf c kepada murid-murid. Murid-murid menyebut      huruf c dan mengeja serta   menyebut perkataan cili dan ciku. 2. Murid mengecam perkataan   dengan bunyi akhiran yang berbeza. 3. Menulis huruf c dengan cara yang betul di udara. 4. Latihan bertulis: menulis huruf c.  |        Powerpoint: gambar dan perkataan Buku aktiviti  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20  |   ||||
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  : Aktiviti   pengukuhan di rumah: memadan nombor 1 dan 2 dengan bilangannya. Guru   :   |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Cuaca                                                                                                                                  Subtema       : Cloudy day & Windy day
Tarikh            : 12 Februari 2009                                                                                                              Hari                : Khamis
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu   Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran,   Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B. Inggeris  |        1.1.2 1.2.2 3.3.1  |        1. Pupils said aloud the name of weather such as sunny   day, cloudy day, windy day,      and  rainy day 2. Pupils said aloud the words that shown by teacher. 3. Drilling 4. Writing exercise: match the words of weather to the   picture.  |        Worksheet Powerpoint  |   
|     20 minit 8.30 – 8.50   |        Kognitif   |        4.2.1 4.2.2 4.2.3  |        1. Membilang objek yang menunjukkan 1. 2. Menulis angka 1 di udara. 3. Latihan memadan angka 1   dengan bilangannya.  |        pembilang Kad angka Buku aktiviti   |   
|     60 minit 8.50 – 9.50  |        Pend. Islam  |        Diambil alih oleh ustazah Juliana  |   ||
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B.Melayu  |        1.3.1 3.1.3  |        Latihan Bacaan 1. Murid membunyikan huruf vokal dan perkataan yang   mewakilinya iaitu a: ayam,      e:emak, e: epal, i: ikan, o: obor, u:   ular. 2. Murid-murid   membaca kad bacaan a e i o u di hadapan guru. 3. Murid   yang dapat menyebut huruf vokal dan membunyikannya dianggap telah      menguasai.  |        Kad bacaan  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20  |   ||||
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :  |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Cuaca                                                                                                                                  Subtema       :  Cuaca Hari Ini
Tarikh            : 13 Februari  2009                                                                                                             Hari                :  Jumaat
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris,   Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca,   Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Inggeris  |        2.1.3 3.1.2 3.3.1  |        1. Teacher encourage to the pupils the words of weather: rainy. 2. Pupils spell and mention  the word rainy loudly. 3. Ask and answer about rainy day. 4. Colour the picture of rainy day.  |        powerpoint Picture   card worksheet  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P.   Fizikal (Aktiviti   Luar Kelas)  |        4.1.1 4.2.5  |        1. Guru   berbual dengan murid-murid tentang cara-cara menjaga  keselamatan diri        semasa di rumah, di sekolah dan di padang   permainan. 2. Kanak-kanak bermain dengan   peralatan permainan di dalam kelas secara     berkumpulan.  |        Alatan permainan  |   
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50  |        Kreativiti dan Estetika  |        1.1.5 3.2.5  |        1.Kanak-kanak diperdengarkan   dengan muzik midi/ vcd. 2.Menyanyi lagu-lagu tentang cuaca:   Tanya sama pokok, hujan dah turun, labah-labah panjat tinggi, eensy weensy   spider, dll. 3.Berbual dan bersoal jawab   tentang lagu yang dinyanyikan dan pengajaran yang diperoleh daripada lagu itu.  |        Muzik   midi vcd  |   
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        Sosioemosi  |        1.1.5 (b) 1.2.1 2.1.2  |        1.Bercerita tentang kisah angin dan awan. 2.Kanak-kanak memberi respon tentang pengajaran yang      terdapat   dalam cerita itu. 3. Bermain dengan perisian   komputer – cuaca.  |        Cd Powerpoint:   cerita awan dan angin.  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B.Melayu  |        |        Latihan Bacaan 1. Murid menyebut dan membunyikan huruf vokal dan   perkataan yang mewakilinya        iaitu a: ayam, e:emak, e: epal, i: ikan,   o: obor, u: ular. 2. Murid-murid   membaca kad bacaan a e i o u di hadapan guru. 3. Murid   yang dapat menyebut huruf vokal dan membunyikannya dianggap telah      menguasai.  |        Kad   bacaan  |   
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  0Guru   :   |   |||
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.