Pages

Saturday, January 31, 2009

RPH- Diri Saya

RANCANGAN HARIAN

Tema : Diri Saya Subtema : Kenali Diri

Tarikh : 7.1.2008 Hari : Isnin

Masa

Komponen

Hasil

Pembelajaran

Aktiviti

Bahan

10 minit

8.00 – 8.10

Rutin

Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.

PERBUALAN PAGI/

CIRCLE TIME

20 minit

8.10 – 8.30

B.Melayu

1.1.5 (a,b)

2.1.1

a) Bercerita mengenai diri masing-masing sambil bersoal-jawab

dengan guru tentang nama, tempat tinggal, dan sebagainya.

b) Murid memulakan perbualan dengan menyebut nama sendiri,

nama ibu bapa dan adik-beradik.

c) Menamakan anggota badan yang terdapat pada diri masing-

masing.

d) Menyanyi lagu ‘Diri Saya’ sambil bertepuk tangan dan

melakukan aksi yang sesuai.

e) Melahirkan rasa kesyukuran kerana memiliki anggota badan

yang sempurna.

Diri Saya

Saya ada dua mata,

Saya boleh lihat,

Saya ada dua telinga,

Saya boleh dengar,

Saya ada satu hidung,

Untuk bernafas,

Saya ada satu mulut,

Untuk bercakap,

Saya ada 2 tangan,

Ada sepuluh jari,

Saya ada dua kaki,

Boleh berlari.

P. FIZIKAL/ P.LUAR

20 minit

8.30 – 8.50

P. Fizikal

(Aktiviti Dalam Kelas)

1.1.1 (a)

AKTIVITI BEBAS:

Murid bermain bebas dengan doh seperti menggentel untuk membentuk menjadi objek.


REHAT (30 minit)

8.50 – 9.20

K U D A P A N

AKTIVITI KUMPULAN

60 minit

9.20 – 10.20

B.Melayu

Sosioemosi

Kreativiti & Estetika

3.1.1

4.1.1

1.1.3

1.1.2

a)Seorang murid dalam kumpulan baring di atas kertas sebak

dan ahli kumpulan yang lain melakar badan murid yang

berbaring.

b)Murid-murid melukis mata, hidung, telinga, mulut , pusat dan

lain-lain mengikut kreativiti masing-masing.

c)Mempamerkan hasil kerja kumpulan dan memberi komen

sama ada positif atau negatif tentang hasil kerja mereka.

Kertas sebak

Marker pen pelbagai warna

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

B.Inggeris

2.1.1

a) Pupils said aloud the word hand.

b) Trace their own hand on a piece of paper and colour it.

paper

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

B.Melayu

3.1.1

4.1.1

a) Murid-murid menyebut huruf-huruf a – z yang ditunjukkan

secara rawak.

b) Murid menulis huruf a di udara dan membunyikannya.

c) Latihan bertulis huruf a bertitik.

Kad imbasan

10 minit

11.20 – 11.30

Aktiviti

Penamat

Berbaris, Doa, Ucap Selamat dan pesanan.

Refleksi

Murid : Semua murid dapat menyebut dan mengenal vokal a .

Guru : -

RANCANGAN HARIAN

Tema : Diri Saya Subtema : Kebersihan Diri

Tarikh : 8.1.2008 Hari : Selasa

Masa

Komponen

Hasil

Pembelajaran

Aktiviti

Bahan

10 minit

8.00 – 8.10

Rutin

Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.

PERBUALAN PAGI/

CIRCLE TIME

20 minit

8.10 – 8.30

B.Inggeris

1.1.1

a) Pupil look at the picture that teacher shown and say each

word with the beginning sound loudly. For example: bat,rat,

fan,hat, bag, man, can.

b) Writing activity: colour the picture to words that have the

same short a sound as in bat.

Flash cards

worksheet

P. FIZIKAL/ P.LUAR

20 minit

8.30 – 8.50

P. Fizikal

(Aktiviti Dalam Kelas)

1.1.1 (b)

a) Murid dilatih merenyuk kertas dengan menggunakan tangan

dan jari dalam pelbagai saiz.

kertas

AKTIVITI KUMPULAN

60 minit

8.50 – 9.50

Kognitif

Sosioemosi

Kreativiti & Estetika

1.1.1 (a)

1.1.3

1.1.1

a) Berbual mengenai perasaan masing-masing apabila datang

ke sekolah.

b) Bersoal-jawab mengenai aktiviti yang dilakukan sebelum

datang ke sekolah pada waktu pagi.

c) Menyanyi lagu ‘Bangun Pagi’.

d) Aktiviti Mewarna- mewarnai gambar budak perempuan dan

budak lelaki.

e) Mempamerkan hasil kerja dan bersoal jawab.

mengenainya.

Bangun Pagi

Bangun pagi gosok gigi,

Cuci muka terus mandi,

Pakai baju minum susu,

Salam ayah dan ibu.

Pergi sekolah jalan kaki,

Jumpa cikgu depan pintu,

Selamat pagi cikgu Ani,

Selamat pagi Umi.

Rajin belajar cikgu ajar,

Pandai tulis pandai lukis,

Pandai nyanyi baca buku

Semua orang suka hati.

Kalau kita rajin usaha

Ibu bapa pun suka

Mari kawan sama-sama

Pasti kita berjaya.

REHAT (30 minit)

9.50 – 10.20

K U D A P A N

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

Kognitif

1.1.1 (a, b)

a) Murid mengelaskan objek mengikut bentuk dan warna.

Manik, bentuk

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

B.Inggeris

1.1.1

2.1.1

a) Teacher show four objects that familiar to children which

have the same beginning sound.

e.g: Pencil, pen, pin, paper / bag, ball, box, balloon.

b) Listen to words read aloud and colour pictures of words with

the same beginning sound.

e.g: ‘p’: pen, pencil, paper and b’ : ball, box, bag.

Flash cards

worksheet

10 minit

11.20 – 11.30

Aktiviti

Penamat

Berbaris, Doa, Ucap Selamat dan pesanan.

Refleksi

Murid : Murid berminat dengan P&P yang dijalankan.

Guru :




RANCANGAN HARIAN

Tema : Diri Saya Subtema : Keluarga

Tarikh : 9.1.2008 Hari : Rabu

Masa

Komponen

Hasil

Pembelajaran

Aktiviti

Bahan

10 minit

8.00 – 8.10

Rutin

Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.

PERBUALAN PAGI/

CIRCLE TIME

20 minit

8.10 – 8.30

B.Inggeris

1.1.1

a) Pupil look at the picture that teacher shown and say each

word with the beginning sound loudly. For example: bat,rat,

fan,hat, bag, man, can.

b) Writing activity: colour the picture to words that have the

same short a sound as in bat.

Flash cards

worksheet

AKTIVITI KUMPULAN

60 minit

8.30 – 9.30

Pendidikan Islam

Diambil alih oleh ustazah Jamaliah

P. FIZIKAL/ P.LUAR

20 minit

9.30 – 9.50

P. Fizikal

(Aktiviti Dalam Kelas)

1.1.1 (c)

a) Murid bermain dengan manik yang pelbagai warna dan saiz.

b) Murid menguntai manik dengan tali yang diberikan

membentuk rantaian manik.

Manik, tali.

REHAT (30 minit)

9.50 – 10.20

K U D A P A N

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

B.Melayu

1.1.5 (a)

4.1.1

a) Murid menyebut huruf a yang ditunjukkan dan

membunyikannya.

b) Menyebut perkataan berdasarkan gambar yang ditunjukkan

iaitu a untuk api, ayah, ayam, adik.

c) Latih tubi menyebut dan mengeja perkataan.

d) Latihan bertulis-mewarnai huruf a dan gambar.

e) Menyanyi lagu Keluarga Saya.

Kad imbasan

Kad perkataan

Kad huruf a

Lembaran kerja

Sayang Keluarga

Satu, satu saya sayang ibu,

Dua, dua saya sayang ayah,

Tiga,tiga sayang adik kakak,

Satu,, dua tiga saying semuanya.

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

B.Melayu

10 minit

11.20 – 11.30

Aktiviti

Penamat

Berbaris, Doa, Ucap Selamat dan pesanan.

Refleksi

Murid : Masih ada murid yang belum mengenali huruf a .

Guru : Saya akan mengulangi latihan mengenal dan menulis huruf a pada waktu akan datang.

Rounded Rectangle: CUTI SEMPENA  SAMBUTAN MAAL HIJRAH 1429 HARI: KHAMIS TARIKH: 10.01.2008  “““““““


RANCANGAN HARIAN

Tema : Diri Saya Subtema : Kawan-kawan saya

Tarikh : 11.1.2008 Hari : Jumaat

Masa

Komponen

Hasil

Pembelajaran

Aktiviti

Bahan

10 minit

8.00 – 8.10

Rutin

Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.

PERBUALAN PAGI/

CIRCLE TIME

20 minit

8.10 – 8.30

B.Inggeris

1.1.1

a) Pupil look at the picture that teacher shown and say each

word with the beginning sound loudly. For example: bat,rat,

fan,hat, bag, man, can.

b) Writing activity: colour the picture to words that have the

same short a sound as in bat.

Flash cards

worksheet

P. FIZIKAL/ P.LUAR

20 minit

8.30 – 8.50

P. Fizikal

(Permainan Luar)

2.1.1 (b)

a) Aktiviti memanaskan badan.

b) Murid berjalan ke hadapan, ke belakang, ke kiri dan ke kanan

mengikut arahan guru.

c) Murid di benarkan bermain bebas di taman permainan.

wisel

AKTIVITI KUMPULAN

60 minit

8.50 – 9.50

Kreativiti & Estetika

1.1.1 (a)

1.2.1

a) Murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan

bermain dengan doh yang pelbagai warna.

b) Murid-murid diminta membentuk pelbagai bahan seperti kuih,

huruf, binatang dan sebagainya dengan menggunakan doh.

Doh

Acuan penerap

REHAT (30 minit)

9.50 – 10.20

K U D A P A N

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

Sosioemosi

1.1.2

1.1.3

a) Guru menunjukkan gambar situasi pengalaman gembira datang ke sekolah dan mempunyai kawan-kawan serta bersoal jawab mengenai situasi tersebut.

b)Guru bercerita pentingnya mematuhi nasihat guru dan Ibu bapa kepada murid-murid.

c)Guru dan Murid berbual mengenai nasihat yang perlu dipatuhi terutama ketika di kelas Prasekolah.


AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

Kognitif

1.1.1

2.1.1

a) Murid mengelas manik mengikut dua ciri iaitu bentuk dan

warna.

b) Aktiviti bertulis: Mewarna bentuk yang sama.

Lembaran kerja

10 minit

11.20 – 11.30

Aktiviti

Penamat

Berbaris, Doa, Ucap Selamat dan pesanan.

Refleksi

Murid : Murid berminat dengan P&P yang dijalankan.

Guru :

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.