RANCANGAN HARIAN
Tema             : Diri Saya                                                      Subtema       : Kenali Diri     
Tarikh            : 7.1.2008                                                        Hari                : Isnin
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris,   Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca,   Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Melayu  |        1.1.5   (a,b) 2.1.1  |        a) Bercerita   mengenai diri masing-masing sambil bersoal-jawab      dengan guru tentang nama, tempat tinggal,   dan sebagainya. b) Murid   memulakan perbualan dengan menyebut nama sendiri,      nama ibu bapa dan adik-beradik. c)   Menamakan anggota badan yang terdapat pada diri masing-     masing. d)   Menyanyi lagu ‘Diri Saya’ sambil bertepuk tangan dan      melakukan aksi yang sesuai. e)   Melahirkan rasa kesyukuran kerana memiliki anggota badan        yang sempurna.  |        Diri Saya Saya ada   dua mata, Saya boleh   lihat, Saya ada   dua telinga, Saya boleh   dengar, Saya ada   satu hidung, Untuk   bernafas, Saya ada   satu mulut, Untuk   bercakap, Saya ada 2   tangan, Saya ada   dua kaki,  Boleh   berlari.  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P.   Fizikal (Aktiviti   Dalam Kelas)  |        1.1.1 (a)  |        AKTIVITI BEBAS: Murid   bermain bebas dengan doh seperti menggentel untuk membentuk menjadi objek.  |        |   
|     REHAT (30 minit) 8.50 – 9.20  |        K      U      D        A      P      A        N  |   |||
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 9.20 – 10.20  |        B.Melayu Sosioemosi Kreativiti   & Estetika  |        3.1.1 4.1.1 1.1.3 1.1.2  |        a)Seorang murid dalam kumpulan   baring di atas kertas sebak      dan ahli kumpulan yang lain melakar badan murid yang      berbaring. b)Murid-murid  melukis mata, hidung, telinga, mulut ,   pusat dan     lain-lain mengikut kreativiti   masing-masing. c)Mempamerkan   hasil kerja kumpulan dan memberi komen     sama ada positif atau negatif tentang   hasil kerja mereka.  |        Kertas   sebak Marker   pen pelbagai warna  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B.Inggeris  |        2.1.1  |        a) Pupils   said aloud the word hand. b) Trace   their own hand on a piece of paper and colour it.   |        paper  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B.Melayu  |        3.1.1 4.1.1  |        a)   Murid-murid menyebut huruf-huruf a – z yang ditunjukkan      secara rawak. b) Murid   menulis huruf a di udara dan membunyikannya. c)   Latihan bertulis huruf a bertitik.   |        Kad   imbasan  |   
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat dan pesanan.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  : Semua murid dapat menyebut dan mengenal   vokal a . Guru   : -  |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Diri Saya                                                Subtema       : Kebersihan Diri       
Tarikh            : 8.1.2008                                                  Hari                : Selasa
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris,   Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca,   Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Inggeris  |        1.1.1  |        a) Pupil look   at the picture that teacher shown and  say each      word with the beginning sound  loudly. For example: bat,rat,      fan,hat, bag, man, can. b)   Writing activity: colour the picture to    words that have the      same short a   sound as in bat.  |        Flash   cards worksheet  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P.   Fizikal (Aktiviti   Dalam Kelas)  |        1.1.1 (b)  |        a) Murid dilatih   merenyuk kertas dengan menggunakan tangan      dan jari dalam pelbagai saiz.  |        kertas  |   
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50  |        Kognitif Sosioemosi Kreativiti   & Estetika  |        1.1.1            (a) 1.1.3 1.1.1  |        a)   Berbual mengenai perasaan masing-masing apabila datang      ke sekolah. b)   Bersoal-jawab mengenai aktiviti yang dilakukan sebelum      datang ke sekolah pada waktu pagi. c)   Menyanyi lagu ‘Bangun Pagi’. d)   Aktiviti Mewarna- mewarnai gambar    budak perempuan dan       budak lelaki. e)   Mempamerkan hasil kerja dan bersoal jawab.      mengenainya.  |        Bangun Pagi Bangun   pagi gosok gigi, Cuci muka   terus mandi, Pakai baju   minum susu,  Salam ayah   dan ibu. Pergi   sekolah jalan kaki, Jumpa   cikgu depan pintu, Selamat   pagi cikgu Ani, Selamat   pagi Umi. Rajin   belajar cikgu ajar, Pandai tulis   pandai lukis, Pandai   nyanyi baca buku Semua   orang suka hati. Kalau kita   rajin usaha Ibu bapa   pun suka Mari kawan   sama-sama  Pasti kita berjaya.  |   
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        K      U      D        A      P      A        N  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        Kognitif   |        1.1.1 (a,   b)  |        a) Murid   mengelaskan objek mengikut bentuk dan warna.  |        Manik,   bentuk   |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B.Inggeris  |        1.1.1 2.1.1  |        a) Teacher   show four objects that familiar to children which        have the same beginning sound.            e.g: Pencil, pen, pin, paper   /  bag, ball, box, balloon. b) Listen   to words read aloud and colour pictures of words with       the same beginning sound.             e.g: ‘p’: pen, pencil, paper   and b’ : ball, box, bag.  |        Flash   cards worksheet  |   
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat dan pesanan.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  : Murid berminat dengan P&P yang   dijalankan. Guru   :   |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Diri Saya                                      Subtema            : Keluarga     
Tarikh            : 9.1.2008                                            Hari                : Rabu
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris,   Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca,   Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Inggeris  |        1.1.1  |        a) Pupil   look at the picture that teacher shown and    say each      word with the beginning sound  loudly. For example: bat,rat,      fan,hat, bag, man, can. b)   Writing activity: colour the picture to    words that have the      same short a   sound as in bat.  |        Flash   cards worksheet  |   
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.30 – 9.30  |        Pendidikan   Islam Diambil   alih oleh ustazah Jamaliah  |   |||
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 9.30 – 9.50  |        P.   Fizikal (Aktiviti   Dalam Kelas)  |        1.1.1 (c)  |        a) Murid   bermain dengan manik yang pelbagai warna dan saiz. b) Murid   menguntai manik dengan tali yang diberikan      membentuk rantaian manik.  |        Manik,   tali.  |   
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        K      U      D        A      P      A        N  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B.Melayu  |        1.1.5 (a) 4.1.1  |        a) Murid   menyebut huruf a yang ditunjukkan dan      membunyikannya. b) Menyebut   perkataan berdasarkan gambar yang ditunjukkan       iaitu a   untuk api, ayah,   ayam, adik. c) Latih   tubi menyebut dan mengeja perkataan. d)   Latihan bertulis-mewarnai huruf  a dan gambar. e)   Menyanyi lagu Keluarga Saya.  |        Kad imbasan Kad   perkataan Kad huruf   a Lembaran   kerja Sayang Keluarga Satu, satu saya sayang ibu, Dua, dua saya sayang ayah, Tiga,tiga sayang adik kakak, Satu,, dua tiga  saying semuanya.  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B.Melayu  |   |||
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat dan pesanan.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  : Masih ada murid yang belum mengenali   huruf a . Guru   : Saya akan mengulangi latihan mengenal   dan menulis huruf a pada waktu akan datang.  |   |||

RANCANGAN HARIAN
Tema             : Diri Saya                                      Subtema            : Kawan-kawan saya         
Tarikh            : 11.1.2008                                          Hari                : Jumaat
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris,   Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca,   Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Inggeris  |        1.1.1  |        a) Pupil   look at the picture that teacher shown and    say each      word with the beginning sound  loudly. For example: bat,rat,      fan,hat, bag, man, can. b)   Writing activity: colour the picture to    words that have the      same short a   sound as in bat.  |        Flash   cards worksheet  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P.   Fizikal (Permainan   Luar)  |        2.1.1 (b)  |        a) Aktiviti   memanaskan badan. b) Murid   berjalan ke hadapan, ke belakang, ke kiri dan ke kanan      mengikut arahan guru. c) Murid di   benarkan bermain bebas di taman permainan.  |        wisel  |   
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50  |        Kreativiti   & Estetika  |        1.1.1            (a) 1.2.1  |        a)   Murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan      bermain dengan doh yang pelbagai warna. b)   Murid-murid diminta membentuk pelbagai bahan seperti kuih,      huruf, binatang dan sebagainya dengan   menggunakan doh.  |        Doh Acuan   penerap  |   
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        K      U      D        A      P      A        N  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        Sosioemosi     |        1.1.2 1.1.3  |        a) Guru menunjukkan gambar situasi   pengalaman gembira         datang ke sekolah   dan mempunyai kawan-kawan serta bersoal jawab mengenai situasi tersebut. b)Guru bercerita pentingnya   mematuhi nasihat guru dan Ibu bapa kepada murid-murid. c)Guru dan Murid berbual mengenai nasihat yang perlu dipatuhi terutama ketika di kelas Prasekolah.  |        |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        Kognitif  |        1.1.1 2.1.1  |        a) Murid   mengelas manik mengikut dua ciri iaitu bentuk dan       warna. b)   Aktiviti bertulis: Mewarna bentuk yang sama.  |        Lembaran   kerja  |   
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat dan pesanan.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  : Murid berminat dengan P&P yang   dijalankan. Guru   :  |   |||
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.