RANCANGAN HARIAN
Tema             : Bentuk                                                                                                                                            Subtema       : Kenali Bentuk
Tarikh            : 29 Januari 2009                                                                                                                            Hari                : Khamis
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu   Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran,   Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B. Inggeris  |        4.1.2  |        1.Teacher introduce to the pupils the shapes such as   square, triangle, circle,      rectangular,   oval, heart, star. 2. Read the lyric of rhymes: Twinkle Twinkle   Little Star”. 3. Sing the  song altogether. 4. Ask and answer about shapes.  |        Song’s   chart Smart  board Shapes   card  |   
|     20 minit 8.30 – 8.50   |        Kognitif   |        4.1.1  |        1. Murid   belajar menulis nombor 3 dengan cara yang betul. 2.   Latihan menulis di udara. 3.   Latihan bertulis  |        Kad nombor Smart board  Buku aktiviti  |   
|     60 minit 8.50 – 9.50  |        Pend. Islam  |        Diambil alih oleh ustazah Juliana  |   ||
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B.Melayu  |        1.2.1 2.1.2  |        1.Guru menunjukkan   bentuk-bentuk seperti segi empat sama, segi tiga, segi empat        tepat, bulat, bujur, bintang, dan hati. 2.Murid menyebut kad-kad   bentuk yang ditunjukkan oleh guru. 3.Permainan mengecam bentuk-   Murid menunjukkan bentuk  yang disebut   guru. 4.Murid diberi lembaran kerja.   Murid mewarnai, menggunting, dan menampal bentuk  yang sepadan dengannya. B5.Murid   mempamerkan hasil kerja.  |        Kad bentuk Benda maujud Lembaran kerja  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20  |   ||||
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris, Doa, Ucap Selamat  Pulang,   Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :  |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Bentuk                                                                                                                    Subtema            :  Segi Empat
Tarikh            : 30 Januari 2009                                                                                                    Hari                :  Jumaat
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris,   Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca,   Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Inggeris  |        4.1.2  |        1.Teacher shown a square shape card to children and they   say loudly. 2. Children marched the lines   outside square floor mat and   singing a song ‘Square   Walking’ and a simple song. ‘Square’(Tune:   London Bridges):
  |        |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P.   Fizikal (Aktiviti   Luar Kelas)  |        2.1.2 2.1.3  |        1.Aktiviti memanaskan badan. 2. Kanak-kanak berdiri sebelah   kaki selama 20 saat. 3. Kanak-kanak mengimbangi   badan berjalan di atas tali. 4. Kanak-kanak berjengket   sebelah kaki dimulai dengan kaki  kanan   dan diikuti      dengan kaki kiri.  |        Wisel tali  |   
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50  |        Kreativiti dan Estetika  |        2.1.4  |        1. Setiap kumpulan diberi sehelai kertas sebak dan pelbagai  bentuk yang disediakan      guru daripada   pelbagai saiz. 2. Setiap kumpulan    diminta menampal pelbagai bentuk    sehingga menjadi bentuk      orang, bunga,   kereta. 3. Mempamerkan hasil kerja. 4. Menyanyi lagu ‘Twinkle-twinkle Little Star’ mengikut   lagu yang diperdengarkan.
  |        Kertas sebak, Kertas warna pelbagai bentuk, gam. Cd lagu  |   
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        Sosioemosi  |        1.2.3 2.3.1 2.3.2  |        1. Bercerita mengenai peristiwa yang   pernah dialami yang menunjukkan sesuatu kelemahan dan kesilapan diri sendiri  & belajar melalui CD interatif tentang   bentuk.      |        CD Tematik  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20  |        B.Melayu  |        3.1.1 4.1.1  |        a)   Murid-murid menyebut huruf-huruf a – z yang ditunjukkan      secara rawak. b) Murid   menulis huruf i di udara dan membunyikannya. c) Latihan bertulis huruf i bertitik.   |        Kad   imbasan  |   
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :   |   |||
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.