RANCANGAN HARIAN
Tema             : Warna                                                                                                                                              Subtema       : Kenali Warna
Tarikh            : 19 Januari 2009                                                                                                                            Hari                : Isnin
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit ( 8.00 – 8.10)  |        PERHIMPUNAN MINGGUAN SEKOLAH  |   |||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Melayu  |        1.1.5 2.2.2 3.1.1  |        Perbualan   Pagi 1.Berbual mengenai warna-warna   yang murid-murid tahu. 2.Murid menyebut nama-nama warna. 3.Bersoal jawab. 4.Memadankan   warna yang disebut guru dengan objek yang terdapat di dalam kelas     seperti meja, kerusi, baju, dll. 5.Menyanyi beramai-ramai lagu   warna.  |        Lagu Warna saya lihat dengan mata,  macam-macam warna,  merah, kuning, hijau, biru, jingga   dan ungu.  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas)  |        1.1.1  1.2.1 1.2.2  |        1. Murid   menguntai manik dan butang mengikut warna. Kemudian, murid-murid menyebut      warna yang telah menjadi rantaian manik   atau butang.  |        Manik,   butang, tali  |   
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50  |        B.Melayu Sosio emosi Kreativiti & Estetika  |        2.2.2 1.2.1 2.1.3  |        1.Guru menunjukkan warna pada BBM ‘bunga’ yang  tergantung di kelas. 2.Murid menyebut warna-warna tersebut. 3.Murid mewarna gambar belon-belon  dengan warna yang pelbagai seperti yang   telah      mereka pelajari. 4.Mempamer dan menilai hasil kerja sendiri dan rakan.  |        Lembaran   kerja Pensel   warna BBM   warna(bunga)  |   
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |        |   ||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        English   Language  |        4.1.2  |        Cups of Colour: 1. Fill all of the cups with water. 2. Place, red, yellow, blue, food coloring in each cup of   water. 3. Children use eye droppers to transfer colored water to   other      cups, thus creating different colors.  |        Colouring   food Cup Water.  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20  |        Kognitif  |        4.1.1  |        1.Mengenal   angka 1. 2.   Membilang objek yang menunjukkan 1. 3.   Menulis angka 1 di udara. 4.   Latihan menulis angka 1- mengikut garisan putus-putus.                                              -  menulis nombor dan mewarna                                                bilangan objek.  |        Benda   maujud Kad angka Buku   aktiviti –  ( write   numbers 1-20)  |   
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :   |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Warna                                                                                                                                  Subtema       : Warna Kegemaran
Tarikh            : 20 Januari 2009                                                                                                                Hari                : Selasa
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu   Negaraku, Lagu Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca,   Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Melayu  |        1.1.5(   a,d ) 2.2.2 3.1.1 4.1.3  |        1.Murid diperkenalkan dengan huruf a . a: api 2. Murid membunyikan huruf a dan mengeja perkataan ‘ api ’. 3. Latihan menulis huruf a dan mewarnai gambar.  |        Kad   gambar Lembaran   kerja  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas)  |        1.2.1 1.2.2  |        1.Membuat pergerakan tangan mengikut arah dengan  mengikut garisan titik-titik huruf a. 2.Guru membimbing murid agar dapat mengawal pergerakan   mata tangan dengan betul.  |        Lembaran   kerja  |   
|     60 minit 8.50 – 9.50  |        Pend. Islam  |        Diambil alih oleh Ustazah Juliana  |   ||
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        Kognitif   |        4.1.1  |        1. Mengenal angka 2. 2. Membilang objek yang menunjukkan 2. 3. Menulis angka 2 di udara. 4. Latihan menulis angka 2- mengikut garisan putus-putus.                                              -  menulis nombor dan mewarna                                                bilangan   objek.  |        Benda   maujud Kad angka Buku   aktiviti –  ( write   numbers 1-20)  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50-11.20  |        English   Language  |        3.1.2  |        1. Encourage pupils yellow colour. 2. Pupils name and sound words of yellow. 3. Spell the word. 4. Colour the picture: hot sun with yellow colour pencil.  |        Picture   card Word card worksheet  |   
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :   |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Warna                                                                                                                      Subtema       : Warna Pelangi
Tarikh            : 21 Januari 2009                                                                                                    Hari                : Rabu
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu   Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa   Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.   Inggeris  |        4.1.1 4.1.2  |        1. Teacher introduce to the pupils about the colour of   rainbow. 2. Pupils said aloud the name of rainbow colour. 3. Teacher and pupil talk about rainbow. 4. Ask and answer about rainbow.  |        powerpoint  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 9.50    |        P. Fizikal (Aktiviti   Dalam Kelas)  |        1.2.1 1.2.2  |        1. Guru menerangkan tentang cara-cara untuk melakukan   aktiviti iaitu      menggunting   gambar (puzzle), menyapu gam dan menampalkan semula      sehingga menjadi   gambar sebenar. 2. Pamerkan hasil kerja masing-masing.  |        lembaran   kerja. gam,  gunting  |   
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 9.50 – 10.20  |        Kognitif Sosio emosi Kreativiti & Estetika  |        1.1.2 1.1.3 1.1.3 2.1.3  |        Pengelasan Objek 1.Murid mengumpul butang atau manik berlainan bentuk dan   warna. 2.Murid mengumpul, bongkah, bola, guli atau manik  berlainan warna dan saiz. 3.Murid mengumpul daun dan batu yang berlainan bentuk dan   saiz. 4.Mewarna nombor.  |        Butang,   manik, bongkah, bola kecil, batu, dan daun..  |   
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B. Melayu  |        2.2.2 3.1.1 3.1.2 4.1.2 4.1.3  |        1.Guru menunjukkan    huruf a dan mengeja serta menyebut perkataan     berdasarkan   gambar yang ditunjukkan iaitu a untuk api, ayah, ayam, adik. 2.Latihan menulis huruf a mengikut titik-titik dan mewarna   gambar. 3. Menyanyi lagu abc.  |        Kad   gambar Buku   latihan  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20  |   ||||
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :   |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Warna                                                                                                          Subtema       : Warna Objek di Persekitaran
 Tarikh           : 22 Januari 2009                                                                                        Hari                : Khamis
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu   Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran,   Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B. Inggeris  |        4.1.1 4.1.2  |        1. Encourage pupils to the variety colour of objects in   the environment.    e.g: red apple, yellow banana, green leaf,   blue book, orange oranges, & purple hat. 2. Pupils colour the picture according to the objects.  |        powerpoint Worksheet  |   
|     20 minit 8.30 – 8.50   |        Kognitif   |        4.1.1  |        1.   Membilang objek mengikut bilangan 1-6. 2. Latihan   bertulis: mewarnai gambar belon yang mempunyai nombor dan bilangan      yang sepadan. ( gambar   badut pegang belon).  |        Lembaran kerja Benda maujud  |   
|     60 minit 8.50 – 9.50  |        Pend. Islam  |        Diambil alih oleh ustazah Juliana  |   ||
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B.Melayu  |        2.2.2 3.1.1 4.1.2 4.1.3  |        1.Guru menunjukkan    huruf a dan mengeja serta menyebut perkataan     berdasarkan   gambar yang ditunjukkan iaitu a untuk api, ayah, ayam, adik. 2. Latihan menulis: mewarnai huruf a dan gambar. 3. Menyanyi lagu a bunyi hurufnya: a itu hurufnya,                                                                        a itu bunyinya,                                                                           a, a, a, a, a, a, a, a.     |        Powerpoint Lembaran   kerja  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20  |   ||||
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :  |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Warna                                                                                                                      Subtema            :  Warna Objek di Persekitaran
Tarikh            : 23 Januari 2009                                                                                                    Hari                :  Jumaat
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris,   Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca,   Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Inggeris  |        4.1.1 4.1.2  |        1. Pupil learn about colours and said the word loudly. 2. Spell the word of colour.  3. Write the words with the activities requiring hand-eye   coordination (dot to dot      words)  |        Flash cards worksheet  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P.   Fizikal (Aktiviti   Luar Kelas)  |        2.1.2  |        1. Aktiviti memanaskan badan. 2. Melakukan aktiviti mengimbang  dengan berdiri sebelah kaki. 3. Bermain bebas di taman permainan.  |        Wisel.  |   
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50  |        Kreativiti   dan Estetika  |        1.1.3 2.1.6  |        1. Guru menunjukkan belon yang pelbagai warna dan murid   diminta menyebut warna      belon  tersebut. 2. Murid melakukan aktiviti dalam   kumpulan dan diminta mengoyak kertas warna dan        menampalkannya pada  gambar   belon mengikut warna yang disukai: Aktiviti        membuat kolaj.                                                                           3. Pamerkan hasil kerja  |        Lembaran   kerja Kertas   warna gam  |   
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        Sosioemosi  |        1.1.3 1.2.1 2.1.1  |        1.Guru   bercerita dan bersoal-jawab tentang pelangi. Berapakah warna pelangi? Apakah   warna pelangi? Bagaimana bentuk pelangi? Bilakah dan bagaimanakah pelangi   terjadi? Apakah hubungan antara pelangi dengan cahaya? Adakah anda tahu   apa-apa cerita dongeng tentang pelangi? 2.Menyambung   aktiviti mewarnai dan menulis perkataan warna.  |        powerpoint Lembaran kerja  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20  |        B.Melayu  |        2.2.2 3.1.1 4.1.2 4.1.3  |        1.Guru menunjukkan    huruf e dan mengeja serta menyebut perkataan     berdasarkan gambar   yang ditunjukkan iaitu e untuk emas, enam, epal, ekor. 2. Latihan menulis: mewarnai huruf e dan gambar. 3. Menyanyi lagu e bunyi hurufnya.  |        Kad   gambar Buku   latihan  |   
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :   |   |||
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.