RANCANGAN HARIAN 
  Tema              : Diri Saya                                                        Subtema        : Kenali Diri       
  Tarikh             : 7.1.2008                                                           Hari                 : Isnin 
          Masa 
          Komponen 
          Hasil  
   Pembelajaran 
          Aktiviti 
          Bahan 
               10 minit 
   8.00 – 8.10 
            
   Rutin 
     
     
          Berbaris,   Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri,   Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca,   Kalendar, dan Peraturan. 
               PERBUALAN PAGI/ 
   CIRCLE TIME 
   20 minit 
   8.10 – 8.30 
          B.Melayu 
          1.1.5   (a,b) 
   2.1.1 
          a) Bercerita   mengenai diri masing-masing sambil bersoal-jawab  
        dengan guru tentang nama, tempat tinggal,   dan sebagainya.
   b) Murid   memulakan perbualan dengan menyebut nama sendiri,  
        nama ibu bapa dan adik-beradik.
   c)   Menamakan anggota badan yang terdapat pada diri masing- 
        masing.
   d)   Menyanyi lagu ‘Diri Saya’ sambil bertepuk tangan dan  
        melakukan aksi yang sesuai.
   e)   Melahirkan rasa kesyukuran kerana memiliki anggota badan     
        yang sempurna.
     
          Diri Saya 
   Saya ada   dua mata, 
   Saya boleh   lihat, 
   Saya ada   dua telinga, 
   Saya boleh   dengar, 
   Saya ada   satu hidung, 
   Untuk   bernafas, 
   Saya ada   satu mulut, 
   Untuk   bercakap, 
   Saya ada 2   tangan, 
   Ada  sepuluh jari, 
   Saya ada   dua kaki,  
   Boleh   berlari. 
               P. FIZIKAL/ P.LUAR 
   20 minit 
   8.30 – 8.50 
          P.   Fizikal 
   (Aktiviti   Dalam Kelas) 
          1.1.1 (a) 
          AKTIVITI BEBAS: 
   Murid   bermain bebas dengan doh seperti menggentel untuk membentuk menjadi objek. 
            
            REHAT (30 minit) 
   8.50 – 9.20 
          K       U       D         A       P       A         N 
               AKTIVITI KUMPULAN 
   60 minit 
   9.20 – 10.20 
          B.Melayu 
     
     
   Sosioemosi 
     
   Kreativiti   & Estetika 
          3.1.1 
   4.1.1 
     
   1.1.3 
     
     
   1.1.2 
     
          a)Seorang murid dalam kumpulan   baring di atas kertas sebak 
         dan ahli kumpulan yang lain melakar badan murid yang
         berbaring.
   b)Murid-murid   melukis mata, hidung, telinga, mulut ,   pusat dan  
       lain-lain mengikut kreativiti   masing-masing.
   c)Mempamerkan   hasil kerja kumpulan dan memberi komen  
       sama ada positif atau negatif tentang   hasil kerja mereka.
          Kertas   sebak 
   Marker   pen pelbagai warna 
     
               AKTIVITI KELAS 
   30 minit 
   10.20 – 10.50 
          B.Inggeris 
          2.1.1 
          a) Pupils   said aloud the word hand. 
   b) Trace   their own hand on a piece of paper and colour it.  
          paper 
               AKTIVITI KELAS 
   30 minit 
   10.20 – 10.50 
            
   B.Melayu 
          3.1.1 
   4.1.1 
          a)   Murid-murid menyebut huruf-huruf  a  – z yang ditunjukkan  
        secara rawak.
   b) Murid   menulis huruf  a  di udara dan membunyikannya. 
   c)   Latihan bertulis huruf  a  bertitik.  
          Kad   imbasan 
                 
   10 minit 
   11.20 – 11.30 
     
          Aktiviti 
   Penamat 
          Berbaris,   Doa, Ucap Selamat dan pesanan. 
               Refleksi 
          Murid   : Semua murid dapat menyebut dan mengenal   vokal  a  . 
   Guru    : - 
        
    
    
  RANCANGAN HARIAN 
  Tema              : Diri Saya                                                  Subtema        : Kebersihan Diri         
  Tarikh             : 8.1.2008                                                     Hari                 : Selasa 
          Masa 
          Komponen 
          Hasil  
   Pembelajaran 
          Aktiviti 
          Bahan 
               10 minit 
   8.00 – 8.10 
            
   Rutin 
     
     
          Berbaris,   Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri,   Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca,   Kalendar, dan Peraturan. 
               PERBUALAN PAGI/ 
   CIRCLE TIME 
   20 minit 
   8.10 – 8.30 
          B.Inggeris 
          1.1.1 
          a) Pupil look   at the picture that teacher shown and   say each  
        word with the beginning sound   loudly. For example: bat,rat, 
        fan,hat, bag, man, can.
   b)   Writing activity: colour the picture to     words that have the  
        same short a    sound as in bat. 
          Flash   cards 
   worksheet 
               P. FIZIKAL/ P.LUAR 
   20 minit 
   8.30 – 8.50 
          P.   Fizikal 
   (Aktiviti   Dalam Kelas) 
          1.1.1 (b) 
          a) Murid dilatih   merenyuk kertas dengan menggunakan tangan  
        dan jari dalam pelbagai saiz.
     
          kertas 
               AKTIVITI KUMPULAN 
   60 minit 
   8.50 – 9.50 
          Kognitif 
     
     
   Sosioemosi 
     
   Kreativiti   & Estetika 
          1.1.1              (a) 
     
     
   1.1.3 
     
   1.1.1 
          a)   Berbual mengenai perasaan masing-masing apabila datang  
        ke sekolah.
   b)   Bersoal-jawab mengenai aktiviti yang dilakukan sebelum  
        datang ke sekolah pada waktu pagi.
   c)   Menyanyi lagu ‘Bangun Pagi’. 
   d)   Aktiviti Mewarna- mewarnai gambar     budak perempuan dan  
         budak lelaki.
   e)   Mempamerkan hasil kerja dan bersoal jawab. 
         mengenainya.
     
          Bangun Pagi 
   Bangun   pagi gosok gigi, 
   Cuci muka   terus mandi, 
   Pakai baju   minum susu,  
   Salam ayah   dan ibu. 
   Pergi   sekolah jalan kaki, 
   Jumpa   cikgu depan pintu, 
   Selamat   pagi  cikgu Ani, 
   Selamat   pagi Umi. 
   Rajin   belajar cikgu ajar, 
   Pandai tulis   pandai lukis, 
   Pandai   nyanyi baca buku 
   Semua   orang suka hati. 
   Kalau kita   rajin usaha 
   Ibu bapa   pun suka 
   Mari kawan   sama-sama  
   Pasti kita   berjaya. 
               REHAT (30 minit) 
   9.50 – 10.20 
          K       U       D         A       P       A         N 
               AKTIVITI KELAS 
   30 minit 
   10.20 – 10.50 
          Kognitif  
          1.1.1 (a,   b) 
          a) Murid   mengelaskan objek mengikut bentuk dan warna. 
          Manik,   bentuk  
               AKTIVITI KELAS 
   30 minit 
   10.20 – 10.50 
          B.Inggeris 
          1.1.1 
   2.1.1 
          a) Teacher   show four objects that familiar to children which  
          have the same beginning sound.
               e.g: Pencil, pen, pin, paper   /   bag, ball, box, balloon.
   b) Listen   to words read aloud and colour pictures of words with  
         the same beginning sound.
                e.g: ‘p’: pen, pencil, paper    and b’ : ball, box, bag.
          Flash   cards 
   worksheet 
                 
   10 minit 
   11.20 – 11.30 
     
          Aktiviti 
   Penamat 
          Berbaris,   Doa, Ucap Selamat dan pesanan. 
               Refleksi 
          Murid   : Murid berminat dengan P&P yang   dijalankan. 
   Guru    :  
        
  
 
 
 
RANCANGAN HARIAN 
    
  Tema              : Diri Saya                                        Subtema             : Keluarga       
  Tarikh             : 9.1.2008                                               Hari                  : Rabu 
    
          Masa 
          Komponen 
          Hasil  
   Pembelajaran 
          Aktiviti 
          Bahan 
               10 minit 
   8.00 – 8.10 
            
   Rutin 
     
     
          Berbaris,   Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri,   Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca,   Kalendar, dan Peraturan. 
               PERBUALAN PAGI/ 
   CIRCLE TIME 
   20 minit 
   8.10 – 8.30 
          B.Inggeris 
          1.1.1 
            
   a) Pupil   look at the picture that teacher shown and     say each  
        word with the beginning sound   loudly. For example: bat,rat, 
        fan,hat, bag, man, can.
   b)   Writing activity: colour the picture to     words that have the  
        same short a    sound as in bat. 
     
          Flash   cards 
   worksheet 
               AKTIVITI KUMPULAN 
   60 minit 
   8.30 – 9.30 
          Pendidikan   Islam 
   Diambil   alih oleh ustazah Jamaliah 
               P. FIZIKAL/ P.LUAR 
   20 minit 
   9.30 – 9.50 
          P.   Fizikal 
   (Aktiviti   Dalam Kelas) 
          1.1.1 (c) 
            
   a) Murid   bermain dengan manik yang pelbagai warna dan saiz. 
   b) Murid   menguntai manik dengan tali yang diberikan  
        membentuk rantaian manik.
     
          Manik,   tali. 
               REHAT (30 minit) 
   9.50 – 10.20 
          K       U       D         A       P       A         N 
               AKTIVITI KELAS 
   30 minit 
   10.20 – 10.50 
          B.Melayu 
          1.1.5 (a) 
   4.1.1 
            
   a) Murid   menyebut huruf  a  yang ditunjukkan dan  
        membunyikannya.
   b) Menyebut   perkataan berdasarkan gambar yang ditunjukkan  
         iaitu a    untuk api, ayah,   ayam, adik. 
   c) Latih   tubi menyebut dan mengeja perkataan. 
   d)   Latihan bertulis-mewarnai huruf    a  dan gambar. 
   e)   Menyanyi lagu Keluarga Saya. 
     
          Kad imbasan 
   Kad   perkataan 
   Kad huruf    a 
   Lembaran   kerja 
     
   Sayang Keluarga 
   Satu, satu saya sayang ibu, 
   Dua, dua saya sayang ayah, 
   Tiga,tiga sayang adik kakak, 
   Satu,, dua tiga   saying semuanya. 
               AKTIVITI KELAS 
   30 minit 
   10.20 – 10.50 
          B.Melayu 
                 
   10 minit 
   11.20 – 11.30 
     
          Aktiviti 
   Penamat 
          Berbaris,   Doa, Ucap Selamat dan pesanan. 
               Refleksi 
            
   Murid   : Masih ada murid yang belum mengenali   huruf  a  . 
   Guru    : Saya akan mengulangi latihan mengenal   dan menulis huruf a pada waktu akan datang. 
     
        
    
    
    
  
 
RANCANGAN HARIAN 
  Tema              : Diri Saya                                        Subtema             : Kawan-kawan saya           
  Tarikh             : 11.1.2008                                             Hari                  : Jumaat 
    
          Masa 
          Komponen 
          Hasil  
   Pembelajaran 
          Aktiviti 
          Bahan 
               10 minit 
   8.00 – 8.10 
            
   Rutin 
     
     
          Berbaris,   Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri,   Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca,   Kalendar, dan Peraturan. 
               PERBUALAN PAGI/ 
   CIRCLE TIME 
   20 minit 
   8.10 – 8.30 
          B.Inggeris 
          1.1.1 
          a) Pupil   look at the picture that teacher shown and     say each  
        word with the beginning sound   loudly. For example: bat,rat, 
        fan,hat, bag, man, can.
   b)   Writing activity: colour the picture to     words that have the  
        same short a    sound as in bat. 
          Flash   cards 
   worksheet 
               P. FIZIKAL/ P.LUAR 
   20 minit 
   8.30 – 8.50 
          P.   Fizikal 
   (Permainan   Luar) 
          2.1.1 (b) 
          a) Aktiviti   memanaskan badan. 
   b) Murid   berjalan ke hadapan, ke belakang, ke kiri dan ke kanan  
        mengikut arahan guru.
   c) Murid di   benarkan bermain bebas di taman permainan. 
     
          wisel 
               AKTIVITI KUMPULAN 
   60 minit 
   8.50 – 9.50 
          Kreativiti   & Estetika 
          1.1.1              (a) 
   1.2.1 
          a)   Murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan  
        bermain dengan doh yang pelbagai warna.
   b)   Murid-murid diminta membentuk pelbagai bahan seperti kuih,  
        huruf, binatang dan sebagainya dengan   menggunakan doh.
          Doh 
   Acuan   penerap 
               REHAT (30 minit) 
   9.50 – 10.20 
          K       U       D         A       P       A         N 
               AKTIVITI KELAS 
   30 minit 
   10.20 – 10.50 
          Sosioemosi    
          1.1.2 
   1.1.3 
          a) Guru menunjukkan gambar situasi   pengalaman gembira          datang ke sekolah   dan mempunyai kawan-kawan serta bersoal jawab mengenai situasi tersebut. 
   b)Guru bercerita pentingnya   mematuhi nasihat guru dan Ibu bapa kepada murid-murid. 
   c)Guru dan Murid berbual mengenai   nasihat yang perlu dipatuhi terutama ketika di kelas Prasekolah. 
            
            AKTIVITI KELAS 
   30 minit 
   10.20 – 10.50 
          Kognitif 
          1.1.1 
   2.1.1 
          a) Murid   mengelas manik mengikut dua ciri iaitu bentuk dan    
        warna.
   b)   Aktiviti bertulis: Mewarna bentuk yang sama. 
          Lembaran   kerja 
                 
   10 minit 
   11.20 – 11.30 
     
          Aktiviti 
   Penamat 
          Berbaris,   Doa, Ucap Selamat dan pesanan. 
               Refleksi 
          Murid   : Murid berminat dengan P&P yang   dijalankan. 
   Guru    :