RANCANGAN HARIAN
Tema : Diri Saya Subtema : Kenali Diri
Tarikh : 7.1.2008 Hari : Isnin
Masa
Komponen
Hasil
Pembelajaran
Aktiviti
Bahan
10 minit
8.00 – 8.10
Rutin
Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.
PERBUALAN PAGI/
CIRCLE TIME
20 minit
8.10 – 8.30
B.Melayu
1.1.5 (a,b)
2.1.1
a) Bercerita mengenai diri masing-masing sambil bersoal-jawab
dengan guru tentang nama, tempat tinggal, dan sebagainya.
b) Murid memulakan perbualan dengan menyebut nama sendiri,
nama ibu bapa dan adik-beradik.
c) Menamakan anggota badan yang terdapat pada diri masing-
masing.
d) Menyanyi lagu ‘Diri Saya’ sambil bertepuk tangan dan
melakukan aksi yang sesuai.
e) Melahirkan rasa kesyukuran kerana memiliki anggota badan
yang sempurna.
Diri Saya
Saya ada dua mata,
Saya boleh lihat,
Saya ada dua telinga,
Saya boleh dengar,
Saya ada satu hidung,
Untuk bernafas,
Saya ada satu mulut,
Untuk bercakap,
Saya ada 2 tangan,
Ada sepuluh jari,
Saya ada dua kaki,
Boleh berlari.
P. FIZIKAL/ P.LUAR
20 minit
8.30 – 8.50
P. Fizikal
(Aktiviti Dalam Kelas)
1.1.1 (a)
AKTIVITI BEBAS:
Murid bermain bebas dengan doh seperti menggentel untuk membentuk menjadi objek.
REHAT (30 minit)
8.50 – 9.20
K U D A P A N
AKTIVITI KUMPULAN
60 minit
9.20 – 10.20
B.Melayu
Sosioemosi
Kreativiti & Estetika
3.1.1
4.1.1
1.1.3
1.1.2
a)Seorang murid dalam kumpulan baring di atas kertas sebak
dan ahli kumpulan yang lain melakar badan murid yang
berbaring.
b)Murid-murid melukis mata, hidung, telinga, mulut , pusat dan
lain-lain mengikut kreativiti masing-masing.
c)Mempamerkan hasil kerja kumpulan dan memberi komen
sama ada positif atau negatif tentang hasil kerja mereka.
Kertas sebak
Marker pen pelbagai warna
AKTIVITI KELAS
30 minit
10.20 – 10.50
B.Inggeris
2.1.1
a) Pupils said aloud the word hand.
b) Trace their own hand on a piece of paper and colour it.
paper
AKTIVITI KELAS
30 minit
10.20 – 10.50
B.Melayu
3.1.1
4.1.1
a) Murid-murid menyebut huruf-huruf a – z yang ditunjukkan
secara rawak.
b) Murid menulis huruf a di udara dan membunyikannya.
c) Latihan bertulis huruf a bertitik.
Kad imbasan
10 minit
11.20 – 11.30
Aktiviti
Penamat
Berbaris, Doa, Ucap Selamat dan pesanan.
Refleksi
Murid : Semua murid dapat menyebut dan mengenal vokal a .
Guru : -
RANCANGAN HARIAN
Tema : Diri Saya Subtema : Kebersihan Diri
Tarikh : 8.1.2008 Hari : Selasa
Masa
Komponen
Hasil
Pembelajaran
Aktiviti
Bahan
10 minit
8.00 – 8.10
Rutin
Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.
PERBUALAN PAGI/
CIRCLE TIME
20 minit
8.10 – 8.30
B.Inggeris
1.1.1
a) Pupil look at the picture that teacher shown and say each
word with the beginning sound loudly. For example: bat,rat,
fan,hat, bag, man, can.
b) Writing activity: colour the picture to words that have the
same short a sound as in bat.
Flash cards
worksheet
P. FIZIKAL/ P.LUAR
20 minit
8.30 – 8.50
P. Fizikal
(Aktiviti Dalam Kelas)
1.1.1 (b)
a) Murid dilatih merenyuk kertas dengan menggunakan tangan
dan jari dalam pelbagai saiz.
kertas
AKTIVITI KUMPULAN
60 minit
8.50 – 9.50
Kognitif
Sosioemosi
Kreativiti & Estetika
1.1.1 (a)
1.1.3
1.1.1
a) Berbual mengenai perasaan masing-masing apabila datang
ke sekolah.
b) Bersoal-jawab mengenai aktiviti yang dilakukan sebelum
datang ke sekolah pada waktu pagi.
c) Menyanyi lagu ‘Bangun Pagi’.
d) Aktiviti Mewarna- mewarnai gambar budak perempuan dan
budak lelaki.
e) Mempamerkan hasil kerja dan bersoal jawab.
mengenainya.
Bangun Pagi
Bangun pagi gosok gigi,
Cuci muka terus mandi,
Pakai baju minum susu,
Salam ayah dan ibu.
Pergi sekolah jalan kaki,
Jumpa cikgu depan pintu,
Selamat pagi cikgu Ani,
Selamat pagi Umi.
Rajin belajar cikgu ajar,
Pandai tulis pandai lukis,
Pandai nyanyi baca buku
Semua orang suka hati.
Kalau kita rajin usaha
Ibu bapa pun suka
Mari kawan sama-sama
Pasti kita berjaya.
REHAT (30 minit)
9.50 – 10.20
K U D A P A N
AKTIVITI KELAS
30 minit
10.20 – 10.50
Kognitif
1.1.1 (a, b)
a) Murid mengelaskan objek mengikut bentuk dan warna.
Manik, bentuk
AKTIVITI KELAS
30 minit
10.20 – 10.50
B.Inggeris
1.1.1
2.1.1
a) Teacher show four objects that familiar to children which
have the same beginning sound.
e.g: Pencil, pen, pin, paper / bag, ball, box, balloon.
b) Listen to words read aloud and colour pictures of words with
the same beginning sound.
e.g: ‘p’: pen, pencil, paper and b’ : ball, box, bag.
Flash cards
worksheet
10 minit
11.20 – 11.30
Aktiviti
Penamat
Berbaris, Doa, Ucap Selamat dan pesanan.
Refleksi
Murid : Murid berminat dengan P&P yang dijalankan.
Guru :
RANCANGAN HARIAN
Tema : Diri Saya Subtema : Keluarga
Tarikh : 9.1.2008 Hari : Rabu
Masa
Komponen
Hasil
Pembelajaran
Aktiviti
Bahan
10 minit
8.00 – 8.10
Rutin
Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.
PERBUALAN PAGI/
CIRCLE TIME
20 minit
8.10 – 8.30
B.Inggeris
1.1.1
a) Pupil look at the picture that teacher shown and say each
word with the beginning sound loudly. For example: bat,rat,
fan,hat, bag, man, can.
b) Writing activity: colour the picture to words that have the
same short a sound as in bat.
Flash cards
worksheet
AKTIVITI KUMPULAN
60 minit
8.30 – 9.30
Pendidikan Islam
Diambil alih oleh ustazah Jamaliah
P. FIZIKAL/ P.LUAR
20 minit
9.30 – 9.50
P. Fizikal
(Aktiviti Dalam Kelas)
1.1.1 (c)
a) Murid bermain dengan manik yang pelbagai warna dan saiz.
b) Murid menguntai manik dengan tali yang diberikan
membentuk rantaian manik.
Manik, tali.
REHAT (30 minit)
9.50 – 10.20
K U D A P A N
AKTIVITI KELAS
30 minit
10.20 – 10.50
B.Melayu
1.1.5 (a)
4.1.1
a) Murid menyebut huruf a yang ditunjukkan dan
membunyikannya.
b) Menyebut perkataan berdasarkan gambar yang ditunjukkan
iaitu a untuk api, ayah, ayam, adik.
c) Latih tubi menyebut dan mengeja perkataan.
d) Latihan bertulis-mewarnai huruf a dan gambar.
e) Menyanyi lagu Keluarga Saya.
Kad imbasan
Kad perkataan
Kad huruf a
Lembaran kerja
Sayang Keluarga
Satu, satu saya sayang ibu,
Dua, dua saya sayang ayah,
Tiga,tiga sayang adik kakak,
Satu,, dua tiga saying semuanya.
AKTIVITI KELAS
30 minit
10.20 – 10.50
B.Melayu
10 minit
11.20 – 11.30
Aktiviti
Penamat
Berbaris, Doa, Ucap Selamat dan pesanan.
Refleksi
Murid : Masih ada murid yang belum mengenali huruf a .
Guru : Saya akan mengulangi latihan mengenal dan menulis huruf a pada waktu akan datang.
RANCANGAN HARIAN
Tema : Diri Saya Subtema : Kawan-kawan saya
Tarikh : 11.1.2008 Hari : Jumaat
Masa
Komponen
Hasil
Pembelajaran
Aktiviti
Bahan
10 minit
8.00 – 8.10
Rutin
Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.
PERBUALAN PAGI/
CIRCLE TIME
20 minit
8.10 – 8.30
B.Inggeris
1.1.1
a) Pupil look at the picture that teacher shown and say each
word with the beginning sound loudly. For example: bat,rat,
fan,hat, bag, man, can.
b) Writing activity: colour the picture to words that have the
same short a sound as in bat.
Flash cards
worksheet
P. FIZIKAL/ P.LUAR
20 minit
8.30 – 8.50
P. Fizikal
(Permainan Luar)
2.1.1 (b)
a) Aktiviti memanaskan badan.
b) Murid berjalan ke hadapan, ke belakang, ke kiri dan ke kanan
mengikut arahan guru.
c) Murid di benarkan bermain bebas di taman permainan.
wisel
AKTIVITI KUMPULAN
60 minit
8.50 – 9.50
Kreativiti & Estetika
1.1.1 (a)
1.2.1
a) Murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan
bermain dengan doh yang pelbagai warna.
b) Murid-murid diminta membentuk pelbagai bahan seperti kuih,
huruf, binatang dan sebagainya dengan menggunakan doh.
Doh
Acuan penerap
REHAT (30 minit)
9.50 – 10.20
K U D A P A N
AKTIVITI KELAS
30 minit
10.20 – 10.50
Sosioemosi
1.1.2
1.1.3
a) Guru menunjukkan gambar situasi pengalaman gembira datang ke sekolah dan mempunyai kawan-kawan serta bersoal jawab mengenai situasi tersebut.
b)Guru bercerita pentingnya mematuhi nasihat guru dan Ibu bapa kepada murid-murid.
c)Guru dan Murid berbual mengenai nasihat yang perlu dipatuhi terutama ketika di kelas Prasekolah.
AKTIVITI KELAS
30 minit
10.20 – 10.50
Kognitif
1.1.1
2.1.1
a) Murid mengelas manik mengikut dua ciri iaitu bentuk dan
warna.
b) Aktiviti bertulis: Mewarna bentuk yang sama.
Lembaran kerja
10 minit
11.20 – 11.30
Aktiviti
Penamat
Berbaris, Doa, Ucap Selamat dan pesanan.
Refleksi
Murid : Murid berminat dengan P&P yang dijalankan.
Guru :