RANCANGAN HARIAN
Tema : Diri Saya Subtema : Kenali Diri
Tarikh : 7.1.2008 Hari : Isnin
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B.Melayu | 1.1.5 (a,b) 2.1.1 | a) Bercerita mengenai diri masing-masing sambil bersoal-jawab dengan guru tentang nama, tempat tinggal, dan sebagainya. b) Murid memulakan perbualan dengan menyebut nama sendiri, nama ibu bapa dan adik-beradik. c) Menamakan anggota badan yang terdapat pada diri masing- masing. d) Menyanyi lagu ‘Diri Saya’ sambil bertepuk tangan dan melakukan aksi yang sesuai. e) Melahirkan rasa kesyukuran kerana memiliki anggota badan yang sempurna. | Diri Saya Saya ada dua mata, Saya boleh lihat, Saya ada dua telinga, Saya boleh dengar, Saya ada satu hidung, Untuk bernafas, Saya ada satu mulut, Untuk bercakap, Saya ada 2 tangan, Saya ada dua kaki, Boleh berlari. |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50 | P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas) | 1.1.1 (a) | AKTIVITI BEBAS: Murid bermain bebas dengan doh seperti menggentel untuk membentuk menjadi objek. | |
REHAT (30 minit) 8.50 – 9.20 | K U D A P A N | |||
AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 9.20 – 10.20 | B.Melayu Sosioemosi Kreativiti & Estetika | 3.1.1 4.1.1 1.1.3 1.1.2 | a)Seorang murid dalam kumpulan baring di atas kertas sebak dan ahli kumpulan yang lain melakar badan murid yang berbaring. b)Murid-murid melukis mata, hidung, telinga, mulut , pusat dan lain-lain mengikut kreativiti masing-masing. c)Mempamerkan hasil kerja kumpulan dan memberi komen sama ada positif atau negatif tentang hasil kerja mereka. | Kertas sebak Marker pen pelbagai warna |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B.Inggeris | 2.1.1 | a) Pupils said aloud the word hand. b) Trace their own hand on a piece of paper and colour it. | paper |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B.Melayu | 3.1.1 4.1.1 | a) Murid-murid menyebut huruf-huruf a – z yang ditunjukkan secara rawak. b) Murid menulis huruf a di udara dan membunyikannya. c) Latihan bertulis huruf a bertitik. | Kad imbasan |
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat dan pesanan. | ||
Refleksi | Murid : Semua murid dapat menyebut dan mengenal vokal a . Guru : - |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Diri Saya Subtema : Kebersihan Diri
Tarikh : 8.1.2008 Hari : Selasa
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B.Inggeris | 1.1.1 | a) Pupil look at the picture that teacher shown and say each word with the beginning sound loudly. For example: bat,rat, fan,hat, bag, man, can. b) Writing activity: colour the picture to words that have the same short a sound as in bat. | Flash cards worksheet |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50 | P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas) | 1.1.1 (b) | a) Murid dilatih merenyuk kertas dengan menggunakan tangan dan jari dalam pelbagai saiz. | kertas |
AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50 | Kognitif Sosioemosi Kreativiti & Estetika | 1.1.1 (a) 1.1.3 1.1.1 | a) Berbual mengenai perasaan masing-masing apabila datang ke sekolah. b) Bersoal-jawab mengenai aktiviti yang dilakukan sebelum datang ke sekolah pada waktu pagi. c) Menyanyi lagu ‘Bangun Pagi’. d) Aktiviti Mewarna- mewarnai gambar budak perempuan dan budak lelaki. e) Mempamerkan hasil kerja dan bersoal jawab. mengenainya. | Bangun Pagi Bangun pagi gosok gigi, Cuci muka terus mandi, Pakai baju minum susu, Salam ayah dan ibu. Pergi sekolah jalan kaki, Jumpa cikgu depan pintu, Selamat pagi cikgu Ani, Selamat pagi Umi. Rajin belajar cikgu ajar, Pandai tulis pandai lukis, Pandai nyanyi baca buku Semua orang suka hati. Kalau kita rajin usaha Ibu bapa pun suka Mari kawan sama-sama Pasti kita berjaya. |
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | K U D A P A N | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | Kognitif | 1.1.1 (a, b) | a) Murid mengelaskan objek mengikut bentuk dan warna. | Manik, bentuk |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B.Inggeris | 1.1.1 2.1.1 | a) Teacher show four objects that familiar to children which have the same beginning sound. e.g: Pencil, pen, pin, paper / bag, ball, box, balloon. b) Listen to words read aloud and colour pictures of words with the same beginning sound. e.g: ‘p’: pen, pencil, paper and b’ : ball, box, bag. | Flash cards worksheet |
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat dan pesanan. | ||
Refleksi | Murid : Murid berminat dengan P&P yang dijalankan. Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Diri Saya Subtema : Keluarga
Tarikh : 9.1.2008 Hari : Rabu
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B.Inggeris | 1.1.1 | a) Pupil look at the picture that teacher shown and say each word with the beginning sound loudly. For example: bat,rat, fan,hat, bag, man, can. b) Writing activity: colour the picture to words that have the same short a sound as in bat. | Flash cards worksheet |
AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.30 – 9.30 | Pendidikan Islam Diambil alih oleh ustazah Jamaliah | |||
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 9.30 – 9.50 | P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas) | 1.1.1 (c) | a) Murid bermain dengan manik yang pelbagai warna dan saiz. b) Murid menguntai manik dengan tali yang diberikan membentuk rantaian manik. | Manik, tali. |
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | K U D A P A N | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B.Melayu | 1.1.5 (a) 4.1.1 | a) Murid menyebut huruf a yang ditunjukkan dan membunyikannya. b) Menyebut perkataan berdasarkan gambar yang ditunjukkan iaitu a untuk api, ayah, ayam, adik. c) Latih tubi menyebut dan mengeja perkataan. d) Latihan bertulis-mewarnai huruf a dan gambar. e) Menyanyi lagu Keluarga Saya. | Kad imbasan Kad perkataan Kad huruf a Lembaran kerja Sayang Keluarga Satu, satu saya sayang ibu, Dua, dua saya sayang ayah, Tiga,tiga sayang adik kakak, Satu,, dua tiga saying semuanya. |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B.Melayu | |||
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat dan pesanan. | ||
Refleksi | Murid : Masih ada murid yang belum mengenali huruf a . Guru : Saya akan mengulangi latihan mengenal dan menulis huruf a pada waktu akan datang. |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Diri Saya Subtema : Kawan-kawan saya
Tarikh : 11.1.2008 Hari : Jumaat
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B.Inggeris | 1.1.1 | a) Pupil look at the picture that teacher shown and say each word with the beginning sound loudly. For example: bat,rat, fan,hat, bag, man, can. b) Writing activity: colour the picture to words that have the same short a sound as in bat. | Flash cards worksheet |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50 | P. Fizikal (Permainan Luar) | 2.1.1 (b) | a) Aktiviti memanaskan badan. b) Murid berjalan ke hadapan, ke belakang, ke kiri dan ke kanan mengikut arahan guru. c) Murid di benarkan bermain bebas di taman permainan. | wisel |
AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50 | Kreativiti & Estetika | 1.1.1 (a) 1.2.1 | a) Murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan bermain dengan doh yang pelbagai warna. b) Murid-murid diminta membentuk pelbagai bahan seperti kuih, huruf, binatang dan sebagainya dengan menggunakan doh. | Doh Acuan penerap |
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | K U D A P A N | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | Sosioemosi | 1.1.2 1.1.3 | a) Guru menunjukkan gambar situasi pengalaman gembira datang ke sekolah dan mempunyai kawan-kawan serta bersoal jawab mengenai situasi tersebut. b)Guru bercerita pentingnya mematuhi nasihat guru dan Ibu bapa kepada murid-murid. c)Guru dan Murid berbual mengenai nasihat yang perlu dipatuhi terutama ketika di kelas Prasekolah. | |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | Kognitif | 1.1.1 2.1.1 | a) Murid mengelas manik mengikut dua ciri iaitu bentuk dan warna. b) Aktiviti bertulis: Mewarna bentuk yang sama. | Lembaran kerja |
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat dan pesanan. | ||
Refleksi | Murid : Murid berminat dengan P&P yang dijalankan. Guru : |
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.