PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 9 TAHUN 2003 SKIM PERKHIDMATAN PEMBANTU PENGURUSAN MURID
BIDANG TUGAS BAGI SKIM PERKHIDMATAN PEMBANTU PENGURUSAN MURID
A. Pengurusan Prasekolah
1. Membantu guru kelas prasekolah dalam hal ehwal pengurusan/pentadbiran kelas.
2. Membantu guru kelas prasekolah dalam semua aktiviti bimbingan dan pembelajaran/pengajaran murid-murid prasekolah.
3. Melaksanakan tugas-tugas berkaitan penyediaan makanan, mengurus dan membersih serta menjaga keselamatan murid kelas prasekolah.
PENGHURAIAN KERJA BAGI SKIM PERKHIDMATAN PEMBANTU PENGURUSAN MURID
4. SKOP FUNGSI DAN BIDANG TUGAS
4.1. Pembantu Pegurusan Murid bertanggungjawab ke atas tugas-tugas seperti berikut:-
Pengurusan Murid Prasekolah
4.1.1. Urusan Pentadbiran Kelas Prasekolah (a) Membantu guru mendaftar kehadiran murid-murid prasekolah setiap hari. (b) Membantu guru membuat inventori peralatan dan bahan di dalam kelas prasekolah. (c) Melaksanakan tugas dalam urusan surat menyurat yang berkaitan dengan prasekolah. (d) Merekodkan pembelian bahan dan peralatan prasekolah. (e) Mengemaskini data dan maklumat bagi murid-murid prasekolah. (f) Menguruskan pendaftaran murid-murid prasekolah. (g) Menghubungi agensi-agensi lain atau pihak luar yang bekerjasama atau bagi mendapatkan maklumat berkaitan prasekolah. (h) Membantu guru membuat lawatan susulan ke rumah ibu bapa atau penjaga murid bagi murid-murid yang bermasalah. (i) Membantu guru dalam menguruskan akaun dan perkara yang berkaitan dengan kewangan prasekolah. (j) Merekodkan perbelanjaan dan sumbangan yang diterima untuk prasekolah.
4.1.2. Urusan Pengajaran/Pembelajaran Murid-murid Prasekolah (a) Membantu guru prasekolah merancang aktiviti bimbingan dan asuhan. (b) Membantu menimbulkan suasana yang selesa, selamat dan menggembirakan bagi meransang bimbingan dan asuhan. (c) Membantu mewujudkan dan merangsang naluri ingin tahu, minat untuk meneroka dan menjelajah di kalangan muridmurid prasekolah. (d) Membantu merangsang dan meningkatkan motivasi murid-murid prasekolah supaya bersedia untuk belajar. (e) Membantu memilih dan menyediakan bahan-bahan serta peralatan yang sesuai dengan keperluan, kesediaan dan perkembangan murid-murid prasekolah. (f) Membantu mengawas dan menjaga keselamatan, kesihatan dan keselesaan murid-murid sama ada di dalam atau di luar kawasan sekolah semasa murid-murid berkenaan di bawah jagaannya. (g) Memberi bantuan kepada murid-murid dan mendampingi mereka semasa menjalankan aktiviti-aktiviti harian di sekolah supaya mereka dapat melibatkan diri secara aktif. (h) Membantu guru prasekolah dalam penyediaan pengajarandan pembelajaran prasekolah.
4.1.3. Urusan Penyediaan Makanan/Mengemas/Membersih (a) Menyedia dan menghidangkan makanan dan minuman yang bersih, berzat dan seimbang bagi murid-murid prasekolah. (b) Mengemas dan membersihkan perkakas seperti pinggan, piring, cawan, peralatan dapur, mangkuk, cerek, peti ais dan sebagainya. (c) Menyedia dan mengemaskan bilik darjah dan bilik-bilik atau ruang yang lain sebelum dan selepas kelas termasuk menyapu, mengunci kelas dan menjaga kebersihan bilik darjah dan ruang-ruang lain. (d) Mengatur kerusi dan meja serta membantu guru menyusun alat dan bahan pengajaran di dalam kelas.
4.1.4. Urusan Menjaga Hal Ehwal Murid (a) Melayani karenah murid-murid prasekolah dan menolong memastikan murid-murid sentiasa berkeadaan bersih. (b) Berusaha untuk menjadi contoh teladan yang baik kepada murid-murid dari segi tingkah laku, tutur bahasa dan kekemasan diri. (c) Menyambut kedatangan murid-murid semasa menghadiri kelas dan juga memastikan murid-murid keluar kelas dalam keadaan selamat. (d) Membantu murid-murid ke tandas sekiranya perlu dan membantu memerhatikan murid-murid sentiasa dalam keadaan sihat dan bersih. (e) Membantu guru prasekolah menjaga keselamatan alatan dan kemudahan prasekolah di dalam dan di luar kelas. (f) Membantu mengawasi murid-murid prasekolah semasa ketiadaan guru prasekolah.
Pengenalan Tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada haribulan yang sama dalam tahun 1956 Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report of the Education Committee) sebagai dasar pelajaran bagi negara kita.
Dokumen tersebut yang dikenali sebagai Laporan Razak (Razak Report) telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak itu.
Objektif Hari Guru Malaysia
Menitikberatkan peranan guru dalam pembinaan kebangsaan (termasuk perpaduan dan integrasi), pembangunan negara dan perkhidmatan kepada masyarakat.
Menarik perhatian ibubapa, murid dan orang ramai kepada peranan penting kaum guru dalam masyarakat Malaysia.
Memupuk perasaan perpaduan ikhtisas dan muhibah di antara guru.
Meninggikan martabat dan taraf guru dalam masyarakat.
Memberi peluang untuk memajukan kecekapan guru melalui seminar-seminar, persidangan -persidangan, dan sebagainya yang diadakan pada Hari Guru.
Menilai secara objektif peranan guru dengan berlatarbelakangkan Malaysia dan mengambil langkah-langkah supaya peranan itu lebih berkesan.
Logo Hari Guru
Putih - Menunjukkan kesucian, kesabaran, kesempurnaan dan keamanan. Perak - Menunjukkan rakyat berbilang bangsa bersatu padu dan teguh. Kuning - Sinaran cahaya yang cemerlang pada masa hadapan. Bulan dan bintang membawa erti yang terkandung dalam bendera Malaysia. Merah - Menunjukkan keteguhan semangat. Biru - Menunjukkan perpaduan muhibah. -
Dari pusat lambang tersebut, muncullah buku yang memberi ilmu pengetahuan dalam segalalapangan bagi kepentingan negara yang aman dan makmur. Di hadapan bukudidapati rekabentuk seorang murid yang sentiasa memerlukan pengajarandan pendidikan daripada guru. Dua reka bentuk di antara murid dan buku,ialah guru perempuan dan lelaki berfikiran sama dalam segala lapangantentang mata pelajaran dan kokurikulum. Mereka sentiasa menggalakkanmurid-murid supaya meninggikan mutu pelajaran dan kegiatan kokurikulummengikut prinsip-prinsip Ruku Negara. Dari bawah didapati satu garisanbulat yang tebal mengandungi slogan "HIDUP BERBAKTI". Ini menjadisebuah tapak yang luas dan kukuh membuktikan perpaduan guru.
Ikrar Hari Guru
Bahawasanya kami Guru-guru negara Malaysia Dengan ini berikrar Mendukung terus cita-cita kami Terhadap tugas kami Dan menyatakan keyakinan kami Pada cita-cita murni pekerjaan kami Kami akan berbakti Kepada masyarakat Dan negara kami.
Kami sentiasa menjunjung Perlembagaan negara Kami mengamalkan Prinsip-prinsip Rukun Negara Pada setiap masa.
Sajak: Guru Oh Guru
Berburu ke padang datar, Dapat rusa belang kaki; Berguru kepalang ajar, Ibarat bunga kembang tak jadi. (Dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)
Dialah pemberi paling setia Tiap akar ilmu miliknya Pelita dan lampu segala Untuk manusia sebelum manjadi dewasa.
Dialah ibu dialah bapa juga sahabat Alur kesetiaan mengalirkan nasihat Pemimpin yang ditauliahkan segala umat Seribu tahun katanya menjadi hikmat.
Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara Jika hari ini seorang ulama yang mulia Jika hari ini seorang peguam menang bicara Jika hari ini seorang penulis terkemuka Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa; Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.
Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu Dia adalah guru mewakili seribu buku; Semakin terpencil duduknya di ceruk desa Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku Budi yang diapungkan di dulang ilmu Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat Menjadi kenangan ke akhir hayat.
Tema Hari Guru 2009 Guru Pembina Negara Bangsa 2008 Guru Cemerlang Negara Terbilang 2007 Guru Penjana Modal Insan Gemilang 2006 Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan 2005 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan 2004 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan 2003 Guru Berkualiti Aspirasi Negara 2002 Guru Berkualiti Aspirasi Negara 2001 Memartabatkan Profesion Keguruan tanggungjawab Bersama 2000 Bersatu Memartabatkan Profesion Keguruan 1999 Guru Berkesan Pendidikan Cemerlang 1998 Guru Penyemai Tanggungjawab Bersama 1997 Guru Bestari Sekolah Bestari 1996 Guru Malaysia Teras Pendidikan Bertaraf Dunia 1995 Permuafakatan dan Perpaduan Menjayakan Wawasan 1994 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan 1993 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan 1992 Guru Cemerlang Teras Kejayaan Wawasan 1991 Ke Arah Pendidikan Cemerlang 1990 Pendidikan Bermutu Masyarakat Sejahtera 1989 Guru Pembina Budaya Ilmu 1989 Guru Pembina Budaya Ilmu 1988 Guru Pengasas Budaya Membaca 1987 Pendidikan Ke Arah Kesejahteraan Insan 1986 Pendidikan Teras Nasionalisme 1985 Guru dan Masyarakat Asas Kemajuan Pendidikan 1984 Kepimpinan Berteladan Kesempurnaan Pendidikan 1983 Kepimpinan Berteladan Teras Pendidikan 1982 Ke Arah Kecekapan Guru Dan Pendidikan Bermutu 1981 Pengorbanan Guru Kejayaan Rakyat 1980 Pendidikan Teras Perpaduan Negara 1979 Murid Sejahtera Negara Jaya 1978 Guru Pembentuk Generasi Akan Datang 1977 Dedikasi dan Disiplin Asas Kemajuan Pendidikan 1976 Pendidikan Moral Dalam Zaman Kemajuan Pendidikan 1975 Guru dan Pembangunan Negara 1974 Peranan Guru Dalam Zaman Sains dan Teknologi 1973 Kerjasama Ibu Bapa Untuk Kemajuan Pendidikan 1972 Peranan Guru Dalam Pembangunan Negara
Anugerah Tokoh Guru Anugerah tokoh Guru diperkenalkan semenjak tahun 1972. Anugerah ini menjadi lambang pengiktirafan kerajaan terhadap pengorbanan, kewibawaan serta sumbangan mereka sepanjang tempoh perkhidmatan. Sehingga tahun lalu, seramai 127 pendidik dan bekas pendidik sudah dianugerahkan pingat tersebut semenjak 1975 berdasarkan kriteria khusus yang ditetapkan.
Antara kriteria itu ialah calon mempunyai rekod perkhidmatan cemerlang di bilik darjah, sumbangan cemerlang kepada profesion keguruan dan pendidikan, pembabitan aktif dalam kegiatan luar bilik darjah serta khidmat masyarakat, di samping kecemerlangan dalam bidang lain.
Dari segi syarat pemilihan calon Anugerah Tokoh Guru Kebangsaan pula, mereka hendaklah merupakan warganegara Malaysia yang dilahirkan di negara ini; seboleh-bolehnya dipilih daripada kalangan tokoh yang sudah dianugerahkan gelaran Tokoh Guru pada peringkat negeri; berumur 50 tahun atau lebih, sama ada berkhidmat atau sudah bersara; sedang atau sudah berkhidmat sebagai guru, pengetua, guru besar, pesyarah atau pentadbir dalam perkhidmatan pendidikan.
Selain itu, pemilihan calon juga boleh dibuat ke atas tokoh yang sudah meninggal dunia, manakala kesatuan perkhidmatan keguruan pula berpeluang membuat pencalonan pada peringkat negeri dan kebangsaan.
Setakat ini, tahun paling ramai menerima anugerah ialah pada Hari Guru 1977, iaitu seramai tujuh (7) orang. Barisan penerima sulung anugerah berprestij itu ialah Zainun Munshi Sulaiman, Mohd Nor Ahmad, Ting Pin Sung, A.V. Perumal dan Tan Chong Bee.
Pada tahun 2008 sebanyak empat Tokoh Guru dipilih iaitu seorang Tokoh Kepimpinan Pengurusan Pendidikan dan tiga orang Tokoh Guru Kebangsaan. Masing-masing menerima sebanyak RM10,000 bersama pingat Tokoh Guru yang telah disampaikan oleh YAB Perdana Menteri pada 16 Mei 2008 sempena sambutan Hari Guru peringkat kebangsaan yang telah diadakan di Melaka.
Rekabentuk Pingat Tokoh Guru
Bentuk Dari bentuk bulat 6 cm dibahagi menjadi 5 pepenjuru. Lima pepenjuru ini melambangkan 5 prinsip Rukun Negara. Bentuk keseluruhan menyerupai bentuk bintang dengan 14 penjuru yang mewakili 14 buah negeri di Malaysia.
Corak Kerawang adalah merupakan satu corak tradisional dan melambangkan kemalaysiaan. Corak ini juga melambangkan bidang perguruan yang merupakan satu kesenian yang indah murni.
Warna Warna keemasan melambangkan kemurniaan dan kesucian niat serta jasa-jasa guru. Warna ini juga mencerminkan jasa bakti seseorang guru itu adalah seteguh emas.
Penerima Anugerah Tokoh Guru
2008 En. Abu Bakar Bin Shawkat Ali En. Krishnasamy a/l Kapaya Y. Bhg. Dato’ Dr. Hj. Zulkarnain Bin Hj. Abd. Rahman
2007 En. Gerald Lee Liong Ai Dato Haji Abdul Majid Bin Omar Dato Haji Muhamad Bin Mustaffa Tan Sri Datuk Dr Wan Mohd Zahid Bin Mohd Nordin
2006 Pn. Azizah Bt. Haji Md Taib Y. Bhg. Prof Dr. Hj. Hussein Bin Haji Ahmad Y. Bhg. Datuk Wira Haji Borhan Bin Md Yaman Y. Bhg. Prof. Emeritus Tan Sri Dato’ Dr. Awang Had Bin Salleh
2005 YM Engku Tik Azizah Bt Engku Malek Haji Abdul Mana Bin Mohamed Noh Haji Ramli Bin Haji Ahmad Teo Huat @ Teo Teck Huat Haji Ghazali Haji Yusuf
2004 Tn. Hj. Md. Ismail Zam Zam Cik Alice Wee Siew Eng En. Krishnasamy Tambusamy Pn. Hjh. Wan Safinah Hj. Saleh En. Ali Suhaili
2003 Pn. Sri Aisha Hj. Shamsuddin Tn. Hj. Sulaiman Mohd. Nawi Tn. Hj. Hussain Hj. Paris En. M.P. Rangganathan En. Ho Thean Sung
2002 Tn. Hj. Abd. Karim Abdullah Tn. Hj. Khamis Noyo Tn. Hj. Abd Hamid Hj. Noor Mohamed Cik Hjh. Nasriah Hj. Maghribi En. Nagaratnam Pennurengan
2001 Tn. Hj. Mohamed Saat Bongkek En. Abang Hamdan Jas Pn. Hjh. Siti Aishah Hj. Ab. Rahman Tn. Hj. Sulaiman Samad En. Robert David
1998 Dato’ Hj. Abd. Rahim Hj. Abd. Majid Dato’ Dr. Hj. Yahya Ibrahim Tn. Hj. Mohd. Tahir Hj. Ahmad Tn. Hj. Mohamed Ali
1997 Dato’ Hj. Jumat Dato’ Hj. Mohd Nor Dato’ N.S. Selvamany Tn. Hj. Harun Hj. Hassan Tn. Aminuddin Muhammad
1996 En. Anthony Lim Peng Hwa Pn. Hjh. Embun Muhamad Ali Pn. Irene Syawe Chin Chi En. Abdul Razak Ismail
1995 Tn. Hj. Jaaman @ Sharman Abu En. Anthony Reynolds Peter Tn. Hj. Wan Din Wan Mat En. Amirbek Amir Husain
1994 Tn. Hj. Wan Samsudin Mohd Yusof En. Nordin Hj. Mahmood En. Jikal Gabie En. Khor Beng Hoe
1993 Dato’ Abdul Aziz Ismail Tn. Hj. Ibrahim Yaakob Tn. Hj. Mohd. Saidin Dato’ Hj. Mohd Taib Omar
1992 Dato’ Hj Ibrahim Sulaiman Pn. Siti Bidayah Hj. Din En. Lau Hut Yee
1991 Datuk Hj. Parman Hassan Raji Dato’ Hj. Abbad Hj. Muhammad Pn. Dawn Parry
1990 Dato’ Hj. Idris Hj. Tain Tn. Hj. Abdullah Sani Abu Bakar En. Michael Graham Parry
1989 En. Mohamed Ali Mohamed En. Goon Koo Leong YM Raja Lope Ahmad Raja Mohd Ali
1988 En. Sulaiman Hj. Ebi Cik Visalacey Mutu En. Harith Muhammad Liki
1987 Dato’ paduka Syeikh Abdul Mohd. Noor En. Chang Min Phang Paul Tn. Hj. Hashim Abdul Rahman
1986 Dato’ Hj. Abdul Aziz Tapa Pn. Rasammah Naomi Bhupalan-Rajendran Dato’ Ariffin Md. Nam
1985 En. A. Ali Manjang En. Ahmad Kotot Tn. Hj. Idris Hj. Abdul Salam Tn. Hj. Yasin Saleh
1984 Tn. Hj. Abdul Razak Abdul Hamid En. Shahrom Husain Tn. Hj. Muhammad Bujang Pn. Hjh. Hendon Hj. Din
1983 Datuk Polycrap Sim Sheng Mong Tn. Hj. Mohd Zain Ayub En. Ang Kean Kah
1982 Dato’ Hj. Zainal Abidin Ali Tn. Hj. Abdul Rashid Ahmad Tn. Hj. Mohd Zain Rashid
1981 Tn. Hj. Mohd. Yusof Badin Pn. Hjh. Maimunah Abdul Rahman Tn. Hj. Othman Hj. Ali
1980 Tn. Hj. Omar Othman Tn. Hj. Mohd Diah Abdul Rahman Dato’ James Frederick Augustine
1979 Kapt. Dato’ Hj. Mohd Nor Mohammad Tn. Hj. Muhammad Yusof Ahmad En. Mohd. Aslie Lutah
1978 En. Ann Moreira En. Bapoo Mohd. Hashim Dato’ Hj. Abdul Alif Hj. Md Arshad En. Guram Singh En. Mohd Nor Abdul Hamid En. Waung Yoo Nien
1977 Tn. Hj. Abu Bakar Al Bakir En. Qua Chiew Kooi Tn. Hj. Ahmad Abdul Rahman En. Abu Kassim Yusof En. Abdul Rahman Md. Akib En. K. Kannan Pn. Lily Eberwein
1976 Tn. Hj. Kassim Harun Tn. Hj. Mohammad Hj. Abdullah Tn. Hj. Ali Mohd Yunus En. V. K. Thaillaikannu En. Tan Chee Meng
1975 Pn. Hjh. Zainun Munshi Sulaiman En. Mohd. Nor Ahmad En. Ting Pin Sung En. A.V. Perumal En. Tan Chong Bee
ANUGERAH GURU INOVATIF
"Anugerah Guru Inovatif" adalah sebagai penghargaan dan pengiktirafan kepada guru yang telah menghasilkan usaha kreatif dan inovatif yang telah terbukti berjaya dalam meningkatkan profesionalisme keguruan dan menjamin keberkesanan pelaksanaan kurikulum di peringkat sekolah.
OBJEKTIF PENGANUGERAHAN GURU INOVATIF
" Mengenalpasti guru atau kumpulan guru yang telah melahirkan idea dan usaha kreatif dan inovatif dalam pelaksanaan kurikulum di peringkat sekolah.
" Memberi pengiktirafan dan penghargaan kepada guru atau kumpulan guru yang dikenalpasti sebagai kreatif dan dalam pelaksanaan kurikulum itu.
" Menggalakkan guru berikhtiar mencari idea-idea baru dalam pelaksanaan kurikulum untuk mencapai kecemerlangan dalam profesion guru.
" Menyebarkan maklumat berkaitan dengan kreative dan inovasi dalam pelaksanaan kurikulum bagi contoh teladan kaum guru dan pengetahuan umum.
Perayaan Hari Guru 2009 Tema: Guru Cemerlang Negara Terbilang
Kategori
Sambutan
Peringkat
Kebangsaan
Tarikh
16 Mei 2009
Tempat
Kuala Terengganu
Penganjur
Bahagian Pengurusan Sekolah Harian
Kerjasama
JPN Terengganu
Tema hari guru yang dipilih untuk Perayaan Hari Guru 2009 ialah
Guru Pembina Negara Bangsa
Rasional pemilihan tema tersebut ialah:
a. Guru sebagai pendidik terbukti telah memainkan peranan utama dalam memperjuang dan mengekalkan kemerdekaan serta kedaulatan negara melalui system pendidikan dan seterusnya membangunkan negara sehingga dikagumi oleh dunia luar.
b. Guru menjadi harapan bagi memastikan pembentukan jati diri murid yang kukuh, berdaya saing, berkeyakinan tinggi dan berpegang teguh kepada agama dan nilai sejagat seterusnya menjadi warganegara glokal yang mampu bersaing dengan kepesatan dunia luar.
c. Kecekapan dan keberkesanan guru menerusi system pendidikan membina negara bangsa yang berjaya.d. Peranan guru dalam mewujudkan pembangunan dan modal insan.
LAGU TEMA HARI GURU 2009 GURU CEMERLANG NEGARA TERBILANG
Guru cemerlang mengasih dan menyayang Mendidik anak bangsa seikhlas jiwa Gigih terus bakti hidup penuh berbudi Maruah profesional disanjung tinggi
c/0 Guru berjasa berkhidmat dengan setia Menjulang nama bangsa di mata dunia Hebat tidak bermegah waja dan berkarisma Realisasi visi dan sejati
Guru cemerlang Negara terbilang Keunggulan dan pendidikan di mata bangsa Guru cemerlang Negara terbilang Kesejahteraan Malaysia berkibaran
Tokoh Guru Kebangsaan Tahun 2009
Panduan Pencalonan
Kriteria pemilihan calon Tokoh Guru Kebangsaan hendaklah berasaskan kepada urutan keutamaan seperti berikut: 1.1 - Perkhidmatan cemerlang sebagai guru bilik darjah 1.2 - Sumbangan cemerlang kepada profesion keguruan dan pendidikan 1.3 - Penglibatan aktif dalam kegiatan luar bilik darjah dan khidmat masyarakat 1.4 - Kecemerlangan dalam bidang-bidang lain
Calon hendaklah seorang warganegara Malaysia yang dilahirkan di negara ini.
Calon Tokoh Guru untuk peringkat kebangsaan seboleh-bolehnya hendaklahdipilih daripada tokoh-tokoh yang telah dianugerahkan gelaran TokohGuru Peringkat Negeri.
Calon hendaklah berumur 50 tahun atau lebih, sama ada masih berkhidmatataupun sudah bersara. Walau bagaimanapun, calon yang tidak mencapaihad umur tersebut boleh dipertimbangkan jika ia menunjukkan kebolehanpencapaian yang sangat cemerlang.
Pemilihan calon boleh juga dibuat ke atas tokoh yang telah meninggal dunia.
Calon hendaklah terdiri daripada mereka yang sedang atau pernahberkhidmat sebagai guru (sekurang-kurangnya 5 tahun), pensyarah,pengetua, guru besar atau pentadbir di dalam bidang pendidikan.
Pencalonan boleh dikemukakan oleh Jabatan/Bahagian di KementerianPendidikan Malaysia, Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) danKesatuan/Persatuan Guru.
Mereka yang pernah dicalonkan tetapi tidak terpilih, boleh dicalonkan semula.
PERADUAN MENULIS CERITA KANAK-KANAK SEMPENA HARI GURU PERINGKAT KEBANGSAAN 2009
Peraduan ini dibahagikan kepada empat kategori iaitu;
Kategori Guru
Kategori Murid Sekolah Rendah (Tahun 4 – 6)
Kategori Murid Sekolah Menengah Rendah (Tingkatan 1 – 3)
Kategori Murid Sekolah Menengah Atas (Tingkatan 4 – 5)
Syarat-Syarat Peraduan
Peraduan ini terbuka kepada semua guru dan murid di sekolah bantuan penuh kerajaan di seluruh Malaysia.
Cerita hendaklah ditulis samada dalam Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris.
Tema cerita ‘Terima Kasih Cikgu’.
Tajuk skrip penulisan adalah bebas.
Peserta hanya boleh mengemukakan satu hasil karya dalam Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris.
Panjang cerita - Kategori Guru TIDAK lebih daripada 3,000 patah perkataan. - Kategori Sekolah Menengah Atas TIDAK lebih daripada 1,000 patah perkataan. - Kategori Sekolah Menengah Rendah TIDAK lebih daripada 500 patah perkataan. - Kategori Sekolah Rendah TIDAK lebih daripada 250 patah perkataan.
Jumlah perkataan mestilah dicatatkan dengan tepat pada penghujung hasil karya.
Halaman muka surat mestilah ditaip pada setiap halaman skrip.
Hasil karya hendaklah ditaip atas kertas saiz A4 dalam jarak langkau dua dan menggunakan huruf jenis Arial saiz 12 poin.
Hasil karya hendaklah merupakan hasil penulisan asli bukan ciplak atau terjemahan dan belum pernah disiarkan atau diterbitkan.
Hasil karya tidak boleh mengandungi unsur-unsur negatif yang menyentuh sensitiviti kaum,agama dan politik.
Latar belakang cerita hendaklah berdasarkan masyarakat Malaysia yang berfokuskan kehidupan harmoni dan bersatu dalam kalangan pelbagai kaum. Nilai-nilai murni harus diterapkan.
Penulis hendaklah menghantar hasil karya yang asal.
Kementerian Pelajaran Malaysia berhak menerbit, mencetak dan mengedar karya-karya yang diterima.
Maklumat penyertaan hendaklah ditulis pada Lampiran BBT III.
Penulisan skrip adalah untuk bahan bacaan murid sekolah rendah dan menengah.
Tarikh tutup peraduan ialah pada 2 Februari 2009.
Pemenang tempat pertama, kedua dan ketiga akan dijemput untuk menerima hadiah dalam Majlis Perayaan Hari Guru Peringkat Kebangsaan Tahun 2009.
Hasil karya hendaklah sampai sebelum atau pada tarikh tersebut ke Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri (u.p:Setiausaha Perayaan Hari Guru 2009).
Penyertaan yang gagal mematuhi mana-mana syarat yang ditetapkan di atas tidak akan dipertimbangkan.
Keputusan panel hakim adalah muktamad. Sebarang surat-menyurat berkaitan dengan peraduan tidak akan dilayan. Bukti penghantaran bukan bukti penerimaan.
Sekiranya ada sebarang pertanyaan sila hubungi Encik Krishanan a/l Ponnusamy di talian 03-88844480 atau Puan Hajah Siti Natrah binti Mukhtaram di talian 03-88844485.
Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 (PBAKL 2009)
Kategori
Pameran
Peringkat
Antarabangsa
Tarikh
17 April 2009 - 26 April 2009
Masa
10.00 Pagi - 10.00 Malam
Tempat
Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur (PWTC)
Penganjur
Majlis Buku Kebangsaan Malaysia
Kerjasama
Kementerian Pelajaran Malaysia
Nota
Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2008 anjuran Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM), Kementerian Pelajaran Malaysia dengan kerjasama Persatuan Penerbit Buku Malaysia (MABOPA), Persatuan Kontraktor Buku Malaysia (PKBM), Persatuan Pengeksport dan Pengimport Buku Malaysia (MBEIA) dan Persatuan Penjual Buku Malaysia (MBA) dan Majlis Penerbitan Ilmiah Malaysia (MAPIM) akan diadakan seperti berikut :
Tarikh : 17– 13 April 2008 Tempat : Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur (PWTC) Masa : 10.00 pagi – 8.00 malam (Isnin–hamis) 10.00 pagi – 9.00 malam (Jumaat – Ahad & cuti am) Tema : BUKU: LAKARAN MASA DEPAN
Majlis Perasmian PBAKL 2009 akan disempurnakan oleh Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah pada 18 April 2009, jam 10.00 pagi di Dewan Merdeka, PWTC, Kuala Lumpur.
Masuk adalah percuma. Semua dijemput hadir
Untuk keterangan lanjut sila hubungi Urus Setia Tetap Majlis Buku Kebangsaan Malaysia, Kementerian Pelajaran Malaysia di talian 03-8884 7019/22 atau layari laman web PBAKL : http://www.klbookfair.com
Suatu Akta untuk mengadakan peruntukan bagi
pendidikan dan bagi perkara-perkara yang berkaitan
dengannya.
[31hb Disember 1997]
“pendidikan prasekolah” ertinya program pendidikan bagi murid yang berumur dan empat hingga enam tahun;
BAHAGIAN IV SISTEM PENDIDIKAN KEBANGSAAN Bab 1—Sistem Pendidikan Kebangsaan
15. Sistem Pendidikan Kebangsaan.
Sistem Pendidikan Kebangsaan hendaklah terdiri
daripada -
(a) pendidikan prasekolah;
(b) pendidikan rendah;
(c) pendidikan menengah;
(d) pendidikan lepas menengah; dan
(e) pendidikan tinggi,
tetapi tidak termasuk pendidikan di sekolah ekspatriat.
Bab 2 — Pendidikan Prasekolah
20. Larangan terhadap penubuhan, pengendaIian atau pengurusan tadika.
(1) Tiada tadika boleh ditubuhkan, dikendalikan atau diuruskan melainkan jika tadika itu didaftarkan di bawah Akta ini.
(2) Seseorang yang melanggar subseksyen (1) adalah melakukan suatu kesalahan.
21. Kuasa Menteri untuk menubuhkan tadika. Menteri boleh, tertakluk kepada peruntukan Akta ini, menubuhkan dan menyenggarakan tadika.
22. Kurikulum prasekolah.
Program dan kegiatan tiap-tiap tadika hendaklah berasaskan garis panduan kurikulum untuk tadika yang diluluskan oleh Menteri.
23. Bahasa pengantar di tadika
Walau apa pun subseksyen 17(1), bahasa-bahasa selain daripada bahasa kebangsaan boleh digunakan sebagai bahasa pengantar di tadika, tetapi jika sesuatu tadika menggunakan bahasa selain daripada bahasa kebangsaan, bahasa kebangsaan hendaklah diajarkan sebagai mata pelajaran wajib.
24. Kuasa untukmembuat peraturan berhubungan dengan pendidikan prasekolah.
Menteri boleh membuat peraturan-peraturan untuk melaksanakan peruntukan Bab ini.
KURIKULUM PRASEKOLAH KEBANGSAAN
Akta pendidikan 1996 (Pindaan seksyen 22)
22(1) Menteri hendaklah menetapkan suatu kurikulum yang dikenali sebagai Kurikulum
Prasekolah Kebangsaan yang hendaklah digunakan oleh semua tadika dalam sistem
Pendidikan Kebangsaan.
(2) Kurikulum Prasekolah Kebangsaan yang ditetapkan di bawah subseksyen (1) hendaklah menyatakan pengetahuan kemahiran dan nilai yang dijangka akan diperoleh oleh murid- murid pada akhir tempoh pendidikan prasekolah masing-masing.
SEJUMLAH 35 lagi kelas prasekolah Kementerian Pelajaran akan menerima set komputer Young Explorer KidSmart tahun ini menjadikan keseluruhan 311 kelas berkenaan di seluruh negara mendapat kemudahan pengajaran dan pembelajaran itu, sejak 2002.
Kemudahan itu disumbangkan syarikat perisian global, IBM Malaysia Sdn Bhd (IBM) menerusi Program Pembelajaran KidSmart Early Learning, antara lain bagi membolehkan kanak-kanak prasekolah mendapat pendedahan awal teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) menggunakan modul ala sekolah bestari dan bahasa Inggeris sebagai pengantar subjek Sains dan Matematik.
Pengarah Bahagian Sekolah, Kementerian Pelajaran, Zulkifly Mohd Wazir, berkata pelaksanaan pembelajaran berbantukan komputer di kelas prasekolah itu sebahagian daripada usaha mendedahkan kanak-kanak terbabit terhadap peralatan canggih berkenaan dan pada masa sama menguasai bahasa Inggeris.
“Berdasarkan penilaian, komputer sebagai peralatan mengajar Sains dan Matematik serta penggunaan bahasa berkaitan ICT amat sesuai kerana ia dapat merangsang kanak-kanak terbabit mengikuti pelajaran disampaikan dengan baik.
“Perkembangan ini membanggakan kita kerana apabila melangkah ke sekolah rendah nanti, kanak-kanak terbabit mempunyai pengetahuan tinggi dan mendahului rakan mereka yang lain,” katanya selepas merasmikan Seminar Pengurusan Pendidikan Prasekolah, Kementerian Pelajaran dan Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) Kementerian Pelajaran dan IBM di Shah Alam, semalam.
MoU ditandatangani Zulkifly yang mewakili Kementerian Pelajaran, manakala IBM diwakili Pengarah Bahagian Program Kerajaan, Hasanuddin Saidin dan disaksikan Ketua Unit Prasekolah, Zulkernai Fauzi.
Seramai 200 peserta di kalangan guru dan pegawai program prasekolah, jabatan pelajaran negeri menyertai seminar bermatlamat melengkapkan peserta dengan pengetahuan, kemahiran dan teknik sesuai dalam menjana kecemerlangan pengurusan pendidikan awal kanak-kanak secara menyeluruh.
Zulkifly berkata, pihaknya akan bekerjasama dengan IBM memantau perkembangan prasekolah terbabit bagi memastikan kanak-kanak menguasai pembelajaran menerusi kemudahan dan program yang diperkenalkan.