Oleh: Zailani Binti Zakaria
Pendahuluan
Pada masa kini semakin ramai guru
dan ibu bapa yang menyedari akan pendidikan Waldorf. Sebagaimana Montessori dan Reggio, Wardolf
yang berakar umbi di Eropah telah pun berkembang ke seluruh dunia. Ramai yang
tertarik dengan pendekatan ini kerana mereka melihatnya sebagai alternatif
kepada pendidikan tradisional dan sebagai ilham untuk meningkatkan mutu
pendidikan (Edwards, 2002). Model Pendidikan Waldorf berkaitan dengan pendidikan
awal kanak-kanak yang bertujuan untuk menggalakkan persekitaran pembelajaran
yang sihat kepada kanak-kanak, pembelajaran yang tidak tergesa-gesa dan menyediakan persekitaran pembelajaran yang menggalakkan perkembangan kanak-kanak. Pendidikan Awal Kanak-kanak mengikut Pendekatan
Waldorf menyediakan pelbagai perkhidmatan termasuklah pusat jagaan
kanak-kanak di rumah, kumpulan ibu bapa dan kanak-kanak, program sokongan untuk
ibu bapa, dan tadika yang menyediakan program
untuk kanak-kanak berusia antara 3 hingga 7 tahun (Oldfield, 2001).
Pendekatan Waldorf diasaskan oleh Rudolf Steiner dan pertama kali dilaksanakan di Jerman.
Rudolf Steiner dan
Falsafah Antropologi
Rudolf
Steiner dilahirkan di Austria pada tahun 1861 dan merupakan anak kepada seorang
pegawai stesen kereta api. Beliau menghabiskan masa kecilnya di sebuah
perkampungan petani di Austria. Rudolf mempelajari matematik, fizik, dan kimia
dalam pengajian ijazah pertamanya di sebuah universiti di Vienna dan kemudian
menyambung pengajian doktor falsafah di University Rostock.
Selepas Perang Dunia Pertama, beliau memulakan usaha membangunkan dan mengembangkan ideanya berkenaan ketenteraman sosial di mana usaha gigihnya mendapat sambutan menggalakkan daripada semua pihak. Berdasarkan konsep yang diperkenalkan ini, beliau berpendapat bahawa masyarakat yang sihat perlu saling bergantung dalam bidang ekonomi yang berkaitan dengan pengeluaran, penerbitan, serta penggunaan tenaga dan perkhidmatan. Dalam bidang politik pula, perkara yang diambil kira ialah mengenai hubungan sosial sesama manusia manakala dalam bidang kerohanian pula pandangannya lebih kepada aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan kemenjadian manusia. Ketiga-tiga bidang ini saling berkait antara satu sama lain dan yang paling penting ada tolak ansur demi mewujudkan perpaduan dalam masyarakat (Childs, 1991a).
Malangnya, pada masa itu tiada sokongan sepenuhnya diberikan kepada Steiner untuk mengubah cara pemikiran tradisional di Jerman menyebabkan hasrat Steiner terbantut. Walau bagaimanapun, idea-idea beliau dimanifestasikan ke dalam bidang-bidang yang lain. Steiner juga menulis lebih daripada 50 buah buku dan menyampaikan lebih daripada 6000 syarahan yang mewakili dirinya sebagai saintis terkenal, pelukis, ahli falsafah, arkitek, dan pendidik sebelum meninggal dunia pada tahun 1925. Boleh dikatakan, peninggalan beliau yang paling hebat ialah model pendidikan yang direkabentuk berdasarkan kepada pandangan falsafah beliau dan teori perkembangan kanak-kanak (Richard, 1980; Steiner, 1982).
Selepas Perang Dunia Pertama, beliau memulakan usaha membangunkan dan mengembangkan ideanya berkenaan ketenteraman sosial di mana usaha gigihnya mendapat sambutan menggalakkan daripada semua pihak. Berdasarkan konsep yang diperkenalkan ini, beliau berpendapat bahawa masyarakat yang sihat perlu saling bergantung dalam bidang ekonomi yang berkaitan dengan pengeluaran, penerbitan, serta penggunaan tenaga dan perkhidmatan. Dalam bidang politik pula, perkara yang diambil kira ialah mengenai hubungan sosial sesama manusia manakala dalam bidang kerohanian pula pandangannya lebih kepada aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan kemenjadian manusia. Ketiga-tiga bidang ini saling berkait antara satu sama lain dan yang paling penting ada tolak ansur demi mewujudkan perpaduan dalam masyarakat (Childs, 1991a).
Malangnya, pada masa itu tiada sokongan sepenuhnya diberikan kepada Steiner untuk mengubah cara pemikiran tradisional di Jerman menyebabkan hasrat Steiner terbantut. Walau bagaimanapun, idea-idea beliau dimanifestasikan ke dalam bidang-bidang yang lain. Steiner juga menulis lebih daripada 50 buah buku dan menyampaikan lebih daripada 6000 syarahan yang mewakili dirinya sebagai saintis terkenal, pelukis, ahli falsafah, arkitek, dan pendidik sebelum meninggal dunia pada tahun 1925. Boleh dikatakan, peninggalan beliau yang paling hebat ialah model pendidikan yang direkabentuk berdasarkan kepada pandangan falsafah beliau dan teori perkembangan kanak-kanak (Richard, 1980; Steiner, 1982).
Apa
sahaja gambaran daripada falsafah Steiner adalah bermula daripada falsafah
antropologi dari Greek; antro bermaksud lelaki dan sophia yang bermaksud
kebijaksanaan.Ramai yang berpendapat bahawa antropologi ialah kajian mengenai
kombinasi antara kemanusiaan dan kerohanian. Matlamat ilmu antropologi ini
ialah untuk menunjukkan kebenaran atau pengetahuan baru, dan bukannya
dihasilkan mengikut mana-mana prinsip tertentu yang membuatnya menjadi
ortodoks. Keutamaannya adalah untuk mengetahui kebenaran tentang hal-hal
kerohanian (Wilkinson, 1996).
Komponen
kedua dalam kajian kemanusiaan sebagaimana yang dikehendaki oleh Steine ialah
mengenali diri sendiri iaitu setiap individu itu harus membina kekuatan diri
dalam pelbagai bidang. Melalui
kajian dan penerokaan mengenai hal-hal
intelektual, usaha-usaha artistik, kraf dan kemahiran tenaga buruh dan meditasi
kerohanian, seseorang itu boleh meningkatkan kekuatan dan semangat dalam diri
mereka. Sifat semula jadi manusia yang tidak dapat lari daripada menghadapi pengalaman
di dunia, tetapi mereka mesti meletakkan diri dalam situasi sebenar dalam satu
kedudukan pengasingan dan tidak
menguasai diri mereka (Wilkinson, 1996, p.53). Steiner merasakan bahawa melalui
falsafah dan ilmu kemanusiaan, nilai kerohanian, jiwa dan tubuh badan untuk
sebuah kehidupan dapat disediakan dan direalisasikan untuk pertumbuhan dan
pembelajaran yang berterusan.
Teori Steiner mengenai
Perkembangan Kanak-kanak
Steiner sentiasa konsisten
dengan kepercayaannya dalam bidang antropologi, seterusnya mencipta
teorinya sendiri berkenaan dengan perkembangan kanak-kanak. Beliau mencadangkan
7 tahun kitaran yang merangkumi aspek perkembangan fizikal dan kerohanian.
Dalam tempoh 7 tahun pertama kehidupan, Steiner merasakan bahawa perkembangan
kanak-kanak lebih tertumpu pada bentuk fizikal tubuh badan. Mereka meniru
orang-orang dewasa di persekitaran
mereka untuk mengenali dunia. Mereka juga melatih diri dengan pekerjaan sebenar
melalui bermain dan projek-projek kraf tangan. Serentak dengan itu, perkembangan
kerohanian sepatutnya baik berasakan konsep boleh yang digarap oleh Steiner dan
dipupuk melalui drama atau simulasi. Tempoh masa tujuh tahun pertama inilah
merupakan masa yang penting bagi kanak-kanak untuk meneroka alam fantasi dan
imaginasinya. Pada tahap ini, Steiner
berpendapat bahawa pengajaran secara formal sangat tidak sesuai bagi
kanak-kanak.
Dalam kitaran tujuh tahun kedua
iaitu lingkungan umur 7 hingga 14 tahun kanak-kanak Kanak-kanak mula sedar tentang dunia sekeliling mereka
dan mula memahami arahan serta boleh belajar secara
formal . Pada peringkat ini, kanak-kanak mulai memahami akan perasaan dan
konsep kerohanian. Hubungan sesama insan juga mulai berkembang pada peringkat
ini.
Peringkat umur 14 hingga 21 tahun
yang merupakan kitaran 7 tahun ketiga, manusia
telah mula mencapai tahap akil baligh dalam kehidupan
mereka. Mereka mula menggabungkan kepintaran mereka mula berfikir secara
abstrak.
Perasaan untuk bebas dan berdikari mulai berkembang pada tahap
ini dirasai dan pelajar mula meneroka dan berhubungan secara sendirian. Steiner
menggariskan 7 tahun kitaran dan karektor-karektor yang bersesuaian mengikut
susur galur kehidupan sehinggalah mencapai usia 85 tahun (Wilkinson, 1996).
Kesimpulannya, bersandarkan kepada
teori perkembangan ini menunjukkan Steiner percaya
kepada pendidikan. Beliau merasakan bahawa kanak-kanak mesti berkembang secara
menyeluruh dari aspek fizikal tubuh badan, jiwa dan kerohanian. Tumpuan
hendaklah diberikan kepada mendidik semua kanak-kanak kerana membangunkan
kebolehan kanak-kanak adalah lebih penting daripada mengajar kanak-kanak
memahami pelajaran. Ini bermakna bahawa mengajar kanak-kanak memahami dan
mengenali diri mereka adalah lebih baik daripada mengajar mereka tentang fakta dan ilmu daripada
buku. Steiner juga percaya bahawa pembelajaran yang sesuai terutamanya untuk peringkat menengah adalah
mengikut tahap umur dan peringkat yang telah ditetapkan.
Pendidikan
Waldorf mengikut Konteks Sejarah
Steiner
akhirnya berpeluang menyampaikan sendiri teori perkembangan dan pandangannya
dalam pendidikan pada akhir Perang Dunia Pertama. Selepas Steiner menyampaikan
syarahannya di Waldorf-Astoria Cigarette Factory, pemilik kilang tersebut iaitu
Emil Molt mula tertarik dengan idea-idea Steiner dan mencadangkan Steiner membuka
sebuah sekolah kepada anak-anak pekerja di kilangnya. Steiner menyahut cabaran
itu dengan memberikan beberapa syarat iaitu:
- Sekolah mestilah diuruskan oleh guru dan bukannya pihak pentadbir.
- Kurikulumnya mestilah berasaskan impian dan cita-cita yang tinggi.
- Pentingnya untuk mempunyai impian, kebenaran, dan perasaan tanggung jawab terhadap tiga aspek perkembangan sosial.
- Guru-guru hendaklah dipilih oleh Steiner dan dilatih mereka melalui syarahan dan meditasi kendaliannya.
Sekolah
Waldorf yang pertama dibuka pada tahun 1919 apabila pemilik kilang itu, Emil
Molt menerima syarat-syarat yang ditetapkan Steiner. Emil Molt juga menyediakan
pembiayaan dan tempat untuk sekolah itu. Sambutan amat menggalakkan selepas
beberapa bulan sekolah ini dibuka. Dalam tempoh 20 tahun, lebih daripada 6 buah
sekolah Waldorf dibuka di Jerman, 7 buah lagi di negara-negara lain di seluruh
dunia. Apabila rejim Nazi menguasai Jerman pada tahun 1939, kerajaan menutup
semua sekolah-sekolah Waldorf kerana menganggap sekolah-sekolah tersebut
mengajar kanak-kanak diajar berfikir tentang diri mereka sendiri. Sebaik sahaja
rejim Nazi lumpuh, sekolah-sekolah itu
dibuka semula dengan semangat baru dan semakin maju.
Sekolah-sekolah
Waldorf adalah berdasarkan kepada budaya Jerman dan berpusatkan murid daripada
idea-idea Steiner yang merangkumi 3 bidang pengurusan utama iaitu politik,
kerohanian, dan ekonomi. Jerman Selatan secara dasarnya berminat dengan
idea-idea Steiner mengenai kebebasan, kesamaan dan persaudaraan. Idea-idea
Steiner bukan sahaja menjadi daya tarikan kepada negara Jerman sahaja malahan
turut menarik minat kepada pendidik-pendidik di seluruh dunia. Kini, lebih
daripada 800 buah sekolah Waldorf dibina di lebih 40 buah negara di seluruh
dunia dan lebih daripada 150 buah daripada sekolah-sekolah itu dibina di Amerika
Utara. Sebilangan sekolah-sekolah Waldorf ini hanyalah menyediakan pendidikan
di peringkat tadika sahaja, dan ada juga yang menyambung pendidikan dari tadika
sehingga peringkat gred ke-12 atau gred ke-13.
Tadika
Waldorf
Tadika Waldorf berbeza dengan tadika-tadika yang biasa
kita lihat. Tadika Waldorf menyediakan pendidikan kepada kanak-kanak yang
berusia antara tiga hingga enam tahun bersesuaian dengan kitaran 7 tahun
pertama sebagaimana yang dinyatakan dalam teori perkembangan Steiner. Kurikulum
meliputi permainan imaginatif, cerita-cerita dongeng, cerita rakyat dan
cerita-cerita teladan, peniruan, aktiviti-aktiviti seni, aktiviti yang
menunjukkan pekerjaan sebenar seperti menjahit, membuat roti, bermain alat muzik, menari, drama dan kesedaran tentang alam semula jadi,
serta musim dan kitarannya.
Steiner
berpendapat kanak-kanak pada tahap tadika sedang berusaha mengembangkan fizikal
tubuh badan dan apa yang mereka
kehendaki. Oleh itu, aktiviti yang dijalankan tidak memerlukan suasana akademik
dan lebih kepada hands-on. Menurut Steiner, Banyak peluang
akan wujud semasa aktiviti dijalankan di tadika dan beliau percaya itu akan
mengembangkan lagi kehendak kanak-kanak. Alat mainan di tadika
juga hendaklah dalam bentuk yang biasa 'open
ended' bagi menggalakkan imaginasi kanak-kanak berkembang dengan sempurna.
Selain itu, objek di dalam kelas kebanyakannya bahan semula jadi seperti buah
labu, ranting, "pinecones & pebbles' dan sebagainya.
Tadika Waldorf tidak mengamalkan pengajaran formal dan dibentuk supaya ada kesinambungan dengan suasana
di rumah. Apa yang lebih penting ialah kurikulum yang dibina adalah dapat
menyediakan asas perkembangan yang baik dan menyumbang kepada kegembiraan dan
kesihatan jangka panjang dan lebih-lebih lagi kepada perkembangan kanak-kanak secara menyeluruh.
Sekolah
Bergred Waldorf
Setelah berusia 7 tahun, kanak-kanak akan meneruskan tahap persekolahan di gred dua hingga lapan. Dalam tempoh masa kitaran 7 tahun kedua ini kanak-kanak masih lagi bersama guru dan rakan-rakan pelajar dari kelas yang sama. Tujuannya adalah untuk memberikan kanak-kanak hubungan yang berkekalan dan membentuk persekolahan yang konsisten kepada kanak-kanak. Ia juga sebagai salah satu cara bagi mengelakkan guru menjadi lembap atau pasif. Maka, guru dan murid akan bersama-sama dalam tempoh tujuh tahun kedua sehinggalah murid itu melalui peringkat tumbesaran.
Berdasarkan kepada
teori Steiner, Kanak-kanak pada tahap kedua ini telah bersedia untuk belajar
subjek-subjek akademik. Mereka telah mempunyai asas-asas pendidikan yang cukup
daripada pengalaman mereka di tadika sebelum ini. Kesedaran mereka mengenai
dunia luar juga telah berkembang dengan baik. Nilai-nilai kerohanian dan
perasaan juga telah berkembang dengan baik. Bidang-bidang akademik yang biasa
seperti membaca, menulis, kemahiran-kemahiran
bahasa, matematik, geografi, sejarah dan sains akan diajar oleh guru
supaya kanak-kanak dapat menerokai ilmu
dan mahir dalam bidang-bidang tersebut.
Mengikut jadual harian
di sekolah Waldorf, setiap pagi guru akan menyambut kedatangan
murid dan memberi ucap selamat dan
kata-kata pujian supaya murid-murid bersemangat untuk meneruskan pembelajaran.
Kemudian semua kelas akan berkumpul
untuk menjalankan sesi pagi. Pembelajaran utama bermula dalam tempoh masa 2
jam. Kelas ini akan menggunakan pelbagai pendekatan bukan setakat syarahan sahaja
tetapi juga pelbagai aktiviti yang
sesuai dengan jadual kurikulum pada hari tersebut akan dijalankan. Pada waktu tengah
hari kanak-kanak diberi peluang untuk menyertai aktiviti yang kurang akademik seperti seni,
muzik dan aktiviti praktikal. Mata pelajaran yang sama mungkin akan diterokai
selama 3 – 4 minggu sebelum mata pelajaran baru diperkenalkan.
Latihan
Guru Waldorf
Oleh sebab falsafah Waldorf diuruskan dengan baik dan kandungannya juga merangkumi pelbagai komponen terancang, maka guru-guru Waldorf perlu dilatih agar memahami falsafah dan teori bagaimana cara untuk mengaplikasikan idea-idea tersebut dengan cara yang betul di dalam kelas.Kini terdapat lebih 50 sekolah latihan sepenuh masa di seluruh dunia di mana sekurang-kurangnya 8 daripadanya di Amerika Syarikat. Salah satu Kolej Latihan Rudolf Steiner terletak di California, Amerika Syarikat. Kolej ini menawarkan pelbagai program dan kursus-kursus untuk melatih guru, pendidik guru, pengikut-pengikutnya, dan sesiapa sahaja yang berminat dengan Steiner dan teorinya.
Oleh sebab falsafah Waldorf diuruskan dengan baik dan kandungannya juga merangkumi pelbagai komponen terancang, maka guru-guru Waldorf perlu dilatih agar memahami falsafah dan teori bagaimana cara untuk mengaplikasikan idea-idea tersebut dengan cara yang betul di dalam kelas.Kini terdapat lebih 50 sekolah latihan sepenuh masa di seluruh dunia di mana sekurang-kurangnya 8 daripadanya di Amerika Syarikat. Salah satu Kolej Latihan Rudolf Steiner terletak di California, Amerika Syarikat. Kolej ini menawarkan pelbagai program dan kursus-kursus untuk melatih guru, pendidik guru, pengikut-pengikutnya, dan sesiapa sahaja yang berminat dengan Steiner dan teorinya.
Ciri-ciri
Program Waldorf
Mewujudkan Masyarakat Penyayang dalam Kalangan PelajarPendekatan Waldorf dalam pendidikan awal kanak-kanak mengandungi unsur-unsur kemasyarakatan. Rudolf Steiner telah membincangkan secara terperinci perkara-perkara penting mengenai persekitaran fizikal, kumpulan umur, perancangan aktiviti, jadual dan hubungan sosial dalam program ini. Antara elemen-elemen yang terdapat di Tadika Waldorf ialah:
- Kepekaan kanak-kanak kepada persekitaran.
- Kepentingan bermain dan peniruan.
- Faedah daripada kumpulan pelbagai umur.
- Mewujudkan ritma dan rutin.
Kelas
Waldorf dibentuk seperti di rumah sebagai kesinambungan antara sekolah dan
rumah. Menurut Waldorf, kanak-kanak sangat sensitif dengan persekitarannya.
Mereka berupaya menyerap semua pengalaman pembelajaran melalui lima deria. Oleh
itu, guru mestilah bijak melakukan susun atur dan reka bentuk dalam dan luar
kelas yang akan digunakan oleh kanak-kanak. Selain itu, keindahan dan keceriaan di dalam kelas juga memainkan peranan untuk menarik minat
kanak-kanak. Warna memainkan peranan yang amat penting, contohnya warna yang
garang akan memberikan rangsangan yang terlebih manakala warna yang lembut akan
memberikan rasa selesa dan tenang. Oleh kerana itu, Steiner mencadangkan supaya
kelas bagi kanak-kanak perlulah dengan warna kosong yang lembut tanpa dihiasi
dengan sebarang tampalan kertas dinding. Suasana menarik yang ringkas seperti
perabot kayu dengan warna asli, langsir daripada natural fiber dan mainan buatan
tangan menjadi keutamaan. Keadaan ini bagi membolehkan kanak-kanak meningkatkan
imaginasi dengan keadaan yang tenang dan selesa.
Pengajaran untuk Mempertingkatkan Perkembangan dan Pembelajaran
Pengajaran untuk Mempertingkatkan Perkembangan dan Pembelajaran
Terdapat
beberapa kepercayaan yang didokong oleh guru-guru
Waldorf berkaitan dengan pendidikan awal kanak-kanak iaitu:
- Hormat-menghormati, keterujaan dan dilindungi.
- Menghormati dan memandang tinggi kepada kanak-kanak.
- Menyediakan persekitaran yang menarik dan responsif.
- Hubungan kanak-kanak dengan pengalaman deria.
- Kerjasama sesama rakan sebaya.
- Kanak-kanak belajar melalui pengalaman.
- Sikap bertanggung jawab dan menjaga keselamatan diri.
Membina Kurikulum yang Sepadan dan Sesuai
- Memupuk pemikiran kanak-kanak bermula dari minda, hati, sosial, emosi, kerohanian, moral,fizikal dan intelektual kanak-kanak.
- Mempertingkatkan
perkembangan secara holistik dari aspek:
- Perkembangan kerohanian
- Perkembangan fizikal
- Perkembangan intelektual
- Mengekalkan integriti intelektual.
- Menggabungkan pelbagai variasi dalam aspek disiplin
- Merangkumi kepelbagaian budaya
Menaksir
Pembelajaran Kanak-kanak
- Tiada lagi pendekatan tradisional dalam penaksiran.
- Membina hubungan yang baik sesama ahli keluarga.
- Kebebasan untuk melangkah ke hadapan.
- Melihat kanak-kanak sebagai individu yang bernilai.
- Pemerhatian untuk melihat perkembangan kanak-kanak.
Sumber Rujukan:
Roopnarine, J.L. & Johnson, J.E. 2005. Approaches to Early
Chilhood Education. 4th edition. Ohio: Prentice Hall.