JENIS-JENIS PROGRAM PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
oleh: Zailani Zakaria, Universiti Kebangsaan Malaysia, 2013.
1.0 PENGENALAN
Kanak-kanak merupakan sebahagian
daripada masyarakat yang amat penting dan menjadi aset negara serta penyambung
nadi pembangunan negara pada masa hadapan. Setiap kanak-kanak perlu mendapat
pendidikan yang sewajarnya selaras dengan keupayaan dan tahap perkembangan
mereka. Pusat-pusat perkembangan kanak-kanak yang wujud haruslah menyediakan
asas kepada pembangunan potensi yang seimbang dan optimum berlandaskan acuan
tersendiri dengan mengambil kira nilai-nilai tempatan dan amalan bijak
antarabangsa. Menurut Hearron dan Hildebrand (2006), antara persamaan yang
biasanya dilihat pada pusat-pusat perkembangan kanak-kanak ialah menyediakan
perkhidmatan kepada kanak-kanak di luar rumah kurang daripada 24 jam sehari,
dan pusat tersebut hendaklah dikendalikan oleh seorang pengetua yang sesuai
bertujuan melindungi kanak-kanak dan menyediakan perkhidmatan yang berkualiti.
2.0 Jenis-jenis Program Perkembangan Kanak-kanak
Terdapat 5
jenis program perkembangan kanak-kanak yang disediakan kepada ibu bapa untuk
anak-anak mereka iaitu:
1. Pelaburan
Modal Insan
2. Tambahan
kepada Penjagaan dan Pendidikan yang disediakan Keluarga
3. Perkhidmatan
Kebajikan dan Pemulihan
4. Pusat
Penyediaan Guru dan Penyelidikan
5. Perkhidmatan
Pengguna kepada Ibu Bapa Bekerja
2.1 Jenis 1: Pelaburan
Modal Insan
Kemahiran,
bakat, pengetahuan, dan kebolehan adalah merupakan modal insan bagi setiap
manusia. Apabila ibu bapa mendaftarkan anak-anak mereka ke pusat perkembangan
kanak-kanak dengan matlamat dapat meningkatkan kebolehan atau modal insan
kanak-kanak, mereka juga mengharapkan dengan pelaburan yang telah dibuat agar anak-anak
mereka dapat menunjukkan prestasi yang lebih baik semasa di sekolah dan
mendapat pekerjaan yang baik apabila tamat persekolahan. Program-program
kanak-kanak di kebanyakan sekolah-sekolah awam seperti tadika dan prasekolah telah
mendapat sokongan kerana dipercayai bahawa pelaburan dalam pendidikan
kanak-kanak memberi ganjaran pada masa depan.
Salah satu
contoh pelaburan kepada modal insan kanak-kanak ialah Program Head Start yang
diperkenalkan oleh Kerajaan Amerika Syarikat pada tahun 1965. Head Start
dibentuk untuk kanak-kanak yang kurang bernasib baik sebagai sebahagian
daripada program membasmi kemiskinan oleh Presiden Lyndon Johnson. Penekanan
yang diberikan dalam Program Head Start ini adalah untuk memastikan kanak-kanak
yang kurang bernasib baik mendapat pendidikan yang sama seperti kanak-kanak bernasib
baik. Projek Head Start ini bermula dari peringkat prasekolah dengan
berorientasikan pendidikan serta dapat mengurangkan kadar keciciran
kanak-kanak dan seterusnya mengurangkan
bilangan kanak-kanak yang memasuki pendidikan khas.
Menurut
Ryan (1974), hasil kajian ke atas Program Head
Start menunjukkan bahawa harapan
yang ingin dicapai oleh pengasas program tidak menjadi kenyataan. Hasil daripada analisis
kajian yang dijalankan dari masa ke
semasa mendapati bahawa kanak-kanak
dari keluarga berpendapatan rendah dan mendapat
pengalaman di peringkat awal sekolah rendah kemungkinan untuk mereka
ditempatkan dalam kumpulan pendidikan khas adalah lebih rendah berbanding
dengan kanak-kanak daripada latar belakang yang sama tetapi tidak mempunyai pendidikan awal. Lantaran
itu, dalam usaha untuk menjayakan program ini, pengurus-pengurus
pusat perkembangan Head Start akan mendapatkan sokongan daripada agensi-agensi awam,
organisasi swasta, ibu bapa dan orang awam ini.
2.2 Jenis 2:
Tambahan kepada Pendidikan dan Penjagaan yang disediakan Keluarga
Hearron dan Hildebrand (2006) berpendapat bahawa semua penjagaan dan pendidikan
awal kanak-kanak boleh dianggap sebagai
perkhidmatan sokongan untuk keluarga. Pusat
penjagaan tambahan ini dilihat dapat mengasuh dan mendidik anak-anak yang
ditinggalkan ibu bapa sepanjang mereka berada di tempat kerja. Jika penyedia pusat jagaan kanak-kanak
betul-betul memahami dan memberi asuhan sebagaimana yang dilakukan ibu bapa di
rumah kepada anak-anak mereka, maka sudah tentulah mereka akan sedaya upaya
bertindak sebagai badan yang menyokong sistem kekeluargaan.
Sumber: America's Children: Key National
Indicators of Well-Being 2005, http://www.childstats.gov/americaschildren/tables/pop8b.asp
Rajah di atas menunjukkan
kadar penyertaan kanak-kanak berusia 0-4 tahun dalam program penjagaan
kanak-kanak. Berdasarkan petunjuk, jelas menunjukkan keperluan kepada penjagaan
tambahan kepada kanak-kanak mula wujud semenjak beberapa dekad yang lalu
seiring dengan pertambahan golongan wanita dalam bidang pekerjaan. Antara tahun
1977 hingga 1985, kanak-kanak berusia di bawah 5 tahun yang dijaga oleh pusat
asuhan meningkat secara berganda daripada 13% ke 23%.
Pusat-pusat jagaan
kanak-kanak dibina di Amerika Syarikat dan Eropah bermula awal tahun 1800
sebelum masihi untuk melindungi kanak-kanak semasa ibu dan saudara-mara mereka
bekerja di kilang-kilang. Pusat jagaan ini hanya terhad kepada penjagaan
fizikal sahaja. Kanak-kanak menghabiskan masa sehingga 10 jam sehari dan
260-300 hari setahun di pusat-pusat jagaan berbanding lebih kurang 3 jam setiap
hari selama 80 hari setahun di tadika atau program prasekolah.
Sebagai perkhidmatan
tambahan kepada keluarga, pusat-pusat jagaan kanak-kanak terus berkembang untuk memenuhi keperluan
keluarga, termasuklah memanjangkan masa operasi kepada golongan
pekerja yang bekerja mengikut 'shift' sebagai tempat untuk meninggalkan
anak-anak mereka dalam tempoh masa tertentu sahaja (drop-in), atau bila-bila
masa apabila perlu keluar bekerja (irregular). Terdapat juga pusat jagaan yang
menyediakan penjagaan kepada kanak-kanak sekolah seperti penjagaan separuh hari
iaitu penjagaan selepas waktu sekolah, semasa cuti musim panas dan semasa cuti musim
sejuk.
Selain itu, terdapat juga
perkhidmatan bagi menjaga anak-anak yang sakit kerana ibu bapa mereka perlu
keluar bekerja. Akta Cuti Sakit dan Keluarga 1993 yang dilaksanakan di Amerika
Syarikat boleh mengurangkan keperluan terhadap penjagaan jenis tambahan ini dan
ia juga melibatkan penjagaan bayi. Di bawah akta ini, seseorang pekerja boleh
mengambil cuti tapa gaji sehingga 12 minggu setahun untuk menjaga anak-anak
yang sakit, yang baru lahir, atau mengambil bayi angkat dan mereka tetap di
bawah perlindungan insurans dan faedah sebagai pekerja masih diambil kira
(Hildebrand et al., 2000).
Satu lagi penjagaan
kanak-kanak yang popular dalam kalangan bu bapa di Amerika Syarikat ialah
'Family Child-Care Homes' iaitu pusat jagaan yang beroperasi di rumah.
Selalunya, pusat jagaan di rumah berada dalam lingkungan kejiranan di mana
sesebuah keluarga itu tinggal. Jenis penjagaan ini menjadi pilihan kerana ada
antara ibu bapa lebih suka anak-anak mereka dijaga dalam kelompok bilangan
kanak-kanak yang kecil, dalam suasana seperti di rumah dan boleh memberi
keselesaan kepada kanak-kanak.
2.3 Jenis 3: Perkhidmatan
Kebajikan dan Pemulihan
Terdapat
sesetengah pusat jagaan mengambil kanak-kanak untuk tujuan kebajikan dan pemulihan
bergantung pada tahap kesukaran yang dimiliki kanak-kanak itu. Program ini
asalnya bermula daripada sekolah-sekolah khas untuk kanak-kanak pekak, bisu,
atau mengalami kecacatan fizikal pada abad ke-19 (Bailey & Wolery, 1984). Program
ini juga dikhaskan kepada kanak-kanak yang kurang bernasib baik dari segi
ekonomi semasa perang ke atas kemiskinan yang dijalankan pada tahun 1960-an.
2.4 Jenis 4:
Penyelidikan dan Latihan Guru
Terdapat
juga pusat-pusat jagaan yang dijadikan makmal penyelidikan untuk mengkaji
perkembangan, psikologi dan pendidikan awal kepada sekumpulan kanak-kanak.Dalam
masa yang sama pusat-pusat ini juga menyediakan program persediaan guru kepada
pelajar-pelajar universiti mempelajari pelbagai kemahiran yang sesuai untuk
berinteraksi dengan kanak-kanak. Walaupun pusat-pusat ini memberi perkhidmatan
kepada kanak-kanak dan keluarga mereka, matlamat asasnya adalah penyelidikan
dan penyediaan guru. Perkhidmatan ini mewujudkan beberapa implikasi yang boleh
memberi kebaikan dan keburukan kepada keluarga yang mendapatkan perkhidmatan
ini ( McBride & Hicks, 1999).
2.5 Jenis 5:
Perkhidmatan Pengguna
Jenis
pusat jagaan ini lebih merujuk kepada perkhidmatan yang disediakan oleh pihak
swasta atau persendirian. Oleh sebab keluarga merupakan pelanggan kepada
pusat jagaan kanak-kanak persendirian,
maka amatlah wajar ia dikenali sebagai satu perkhidmatan pengguna. Sebagai
contoh, ibu bapa membayar perkhidmatan kepada tadika dan prasekolah swasta
digunakan sebagai pusat jagaan dan pendidikan anak-anak mereka. Rata-rata ibu
bapa dari kalangan golongan pertengahan melihat program persekolahan sebagai
satu pelaburan untuk anak-anak mereka berjaya dalam pelajaran pada masa
hadapan. Mereka berasa seronok untuk melibatkan diri dan memberikan kerjasama dalam
kelas dan lembaga pengarah sekolah.
3.0 Pembiayaan Program Perkembangan
Kanak-kanak
Sumber kewangan
merupakan suatu perkara yang penting dalam pengurusan sesebuah pusat program
perkembangan kanak-kanak. Kebanyakan program perkembangan kanak-kanak dibiayai
melalui pelbagai kaedah pembiayaan. Secara asasnya perkhidmatan perkembangan
kanak-kanak boleh dibiayai melalui tiga cara iaitu:
3.1 Sokongan kewangan ditanggung sepenuhnya
oleh keluarga kanak-kanak yang menggunakan perkhidmatan.
3.2 Melalui perkongsian dengan agensi-agensi sosial selaku penaja
program dan badan-badan korporat yang berminat
untuk memberi sumbangan.
3.3 Sokongan kewangan daripada persatuan-persatuan melalui cukai yang
dikenakan oleh
kerajaan.
Lally (2005) menyatakan bahawa
pelbagai kaedah pembiayaan mencerminkan perbezaan pandangan mengenai
tanggungjawab sosial dan hak ke atas kanak-kanak. Beliau menggunakan istilah rasionalisme ekonomi untuk melihat
beberapa ciri yang terdapat pada ibu bapa yang memikul tanggungjawab terhadap anak-anak mereka. Pandangan lain pula ialah instrumentalism di
mana terdapat persatuan-persatuan tertentu turut berminat menyumbang kepada
program penjagaan kanak-kanak untuk menangani kemungkinan
terdapat kanak-kanak yang didera
atau kanak-kanak miskin yang akan membesar sehingga menjadi beban dalam masyarakat. Berdasarkan pandangan-pandangan yang dikemukakan
Lally dalam perspektif pengayaan sosial, telah menjadi garis panduan kepada
beberapa negara seperti Eropah, Australia dan New Zealand dalam membentuk
polisi penjagaan kanak-kanak.
3.1 Bayaran oleh Keluarga
Sebagai Upah Penjagaan Kanak-kanak
Boleh dikatakan logik
sekiranya program perkembangan kanak-kanak memperolehi sumber kewangan daripada
bayaran atau caj yang dikenakan ke atas perkhidmatan penjagaan kanak-kanak
daripada keluarga yang menggunakan perkhidmatan ini. Oleh sebab itu, adalah
wajar program perkembangan kanak-kanak untuk mengenakan yuran perkhidmatan yang
agak tinggi bagi menyokong kos sara hidup kakitangannya.
3.2 Program-program Tajaan
Hakikat menunjukkan bahawa
dalam mengiktiraf keperluan untuk perkhidmatan kanak-kanak
didapati bahawa terdapat sesetengah keluarga
terutamanya keluarga miskin tidak mampu untuk menanggung sepenuhnya
kos perkhidmatan tersebut. Maka, terdapat
pertubuhan agama dan sivik yang akan menyediakan atau menanggung kos program (Rose, 1999).
Antaranya ialah Program-program berasaskan keagamaan yang dibiayai oleh gereja,
Program-program penjagaan kanak-kanak yang disokong oleh badan-badan korporat,
universiti dan kolej, hospital, dan tentera Amerika Syarikat.
Semenjak tahun 1830-an
lagi, institusi kebajikan telah menyediakan banyak pusat penjagaan kanak-kanak
di Amerika Syarikat (Neugebauer, 2006). Pusat ini biasanya ditaja oleh
individu-individu dan pertubuhan perniagaan. Pada tahun 1907, sekumpulan
usahawan Rome telah menaja pusat jagaan kanak-kanak yang diasaskan Maria
Montessori iaitu pelopor awal dalam bidang pendidikan kanak-kanak di Rome,
Itali dan dikenali sebagai Casa dei Bambini (Rumah Kanak-kanak) bertujuan untuk
melindungi kanak-kanak yang kurang bernasib baik. Sehingga kini, Casa dei
Bambini (Rumah Kanak-kanak) telah menjadi model kepada ribuan sekolah di
seluruh dunia (Goffin & Wilson, 2001). Penajaan daripada syarikat-syarikat
korporat dilihat bukn sahaja memberi faedah dan kebaikan kepada syarikat
terbabit malahan turut memberi kebaikan kepada perkhidmatan keluarga dan
kanak-kanak.
3.2.1 Penajaan Program Berasaskan
Keagamaan oleh Gereja
Dalam tahun 1997
sehinggalah tahun 2000, bilangan program penjagaan kanak-kanak di gereja
bertambah sebanyak 26 peratus iaitu menunjukkan kadar pertumbuhan melebihi
keperluan (14%). Bagi menggalakkan pertumbuhan pusat-pusat yang mengendalikan
program-program perkembangan kanak-kanak, kerajaan persekutuan membuat
dasar-dasar baru dengan memberi dana inisiatif kepada gereja-gereja untuk
membuka pusat-pusat jagaan kanak-kanak. Beberapa negeri telah memberi
pengecualian daripada peraturan-peraturan perlesenan bagi menggalakkan
program-program agama bergabung mengendalikan pusat-pusat jagaan ini dan
seterusnya meningkatkan keyakinan ibu bapa terhadap program yang disarankan
kerajaan.
Pada tahun 2001, Presiden Amerika
Syarikat ketika itu iaitu George W. Bush telah menubuhkan pejabat pengurusan di
White House yang mengendalikan program-program berasaskan keagamaan dan memberi
inisiatif komuniti bertujuan menggalakkan pertumbuhan program perkembangan
kanak-kanak.
3.2.2 Sokongan Badan-badan Korporat kepada Program
Penjagaan Kanak-kanak
Badan-badan korporat telah lama
menunjukkan sokongan kepada program-program penjagaan kanak-kanak iaitu
semenjak Perang Dunia Kedua lagi apabila undang-undang persekutuan melalui Akta
Lanham, membiayai pusat yang menyediakan perkhidmatan penjagaan anak-anak kepada wanita yang diperlukan dalam
industri perang. Pusat-pusat ini
kebanyakannya dikenali sebagai 'Lanham Act Nursery School'. Penasihat-penasihat
bagi pihak kerajaan kepada sekolah-sekolah ini adalah dalam kalangan mereka
yang berkemahiran dalam bidang tersebut.
Inisiatif kerajaan dalam
penjagaan kanak-kanak kepada majikan
mula berkembang semula pada sekitar tahun 1970-an dan 1980-an apabila berlaku
ledakan kelahiran bayi dan sebilangan besar kaum wanita yang melahirkan anak terlibat
dengan sektor pekerjaan. Kebanyakan program-program penjagaan ini melibatkan
kerjasama antara kesatuan pekerja dan pekerja daripada sektor awam dan swasta
(Hildebrand, 1993). Terdapat beberapa faktor yang mendorong kerajaan
memperkenalkan inisitif ini kepada golongan pekerja iaitu:
3.2.2.1 Pengekalan-
Memastikan pekerja-pekerja
yang penting dapat dikekalkan, terutamanya pengurusan tertinggi, para saintis,
wanita yang merupakan golongan minoriti juga merupakan matlamat utama untuk
dikekalkan dalam perkhidmatan oleh pihak majikan.
3.2.2.2 Perhubungan Awam-
Syarikat mendapati bahawa
keluarga kakitangan mereka menunjukkan gambaran imej
yang baik kepada syarikat mereka. Justeru itu, peruntukan-peruntukan untuk
program penjagaan kanak-kanak yang ditawarkan boleh menarik minat media terhadap
syarikat mereka dan dalam masa yang sama dapat meningkatkan imej syarikat di
mata masyarkat.
3.2.2.3 Produktiviti-
Satu kajian yang
dijalankan oleh Lowa State University pada tahun 2005 menunjukkan bahawa Dasar
Pusat Keluarga memberi manfaat kepada ekonomi negara dengan menyumbang produktiviti
kepada kedua-dua tenaga kerja semasa dan masa akan datang
sekiranya majikan dapat menyediakan pusat penjagaan
kanak-kanak yang berkualiti tinggi. Dalam tempoh jangka masa pendek,
kebimbangan berkaitan tempat penjagaan anak dikaitkan dengan tekanan, kurang
tumpuan dan tidak semangat dalam kalangan ibu bapa semasa berada di tempat
kerja. Dalam tempoh jangka panjang pula, penjagaan yang tidak berkualiti akan
menyebabkan perkembangan kognitif dan emosi kanak-kanak terjejas dan memberi
kesan kesan kepada mereka apabila mereka pula menjadi pekerja. Dengan kata
lain, majikan hendaklah mengambil berat dengan menyediakan pusat penjagaan
kanak-kanak yang berkualiti tinggi kepada pekerja-pekerja mereka.
3.2.2.4 Perolehan-
Pekerja yang dilatih untuk
sesebuah syarikat merupakan aset yang mampu memberi pulangan kewangan. Oleh
itu, amat wajar bagi majikan untk mengekalkan pekerjanya yang telah dilatih dan
mampu memberi keuntungan kepada syarikat.
3.2.2.5 Ponteng/Ketidakhadiran
Bekerja-
Ponteng atau
ketidakhadiran bekerja dapat dikurangkan dengan bantuan program jagaan
kanak-kanak. Penjagaan di tempat kerja, penjagaan untuk kanak-kanak yang sakit,
dan lain-lain adalah sangat membantu ibu bapa yang bekerja. Sekiranya tidak
terdapat perkhidmatan penjagaan kanak-kanak sebelum dan selepas waktu
persekolahan, ibu bapa perlu mencari alternatif lain sama ada anak-anak dijaga
oleh jiran atau adik-beradik yang lebih besar malahan akan lebih teruk lagi
jika kanak-kanak itu terpaksa dibiarkan bersendirian di rumah. Tempoh antara
pukul 3 hingga 6 petang merupakan masa yang menimbulkan kebimbangan kepada ibu
bapa sekiranya anak-anak ditinggalkan bersendirian di rumah.
3.2.2.6 Semangat-
Pekerja dan majikan
menyatakan bahawa semangat semasa berada di tempat kerja memberikan lebih
kemesraan kepada ibu bapa dan anak-anak. Kajian menunjukkan kesukaran mengurus
penjagaan anak-anak menyebabkan pekerja mengalami tekanan dan akan memberi kesan kepada kesihatan
dan pekerjaannya.
3.3 Sokongan Kerajaan untuk
Program Penjagaan Kanak-kanak
Kerajaan di Amerika
Syarikat memberikan subsidi kepada kos penjagaan kanak-kanak dengan memberi
pengurangan cukai yang dikenakan ke atas
keluarga yang bekerja. Selain itu, kerajaan turut menyediakan pembiayaan kepada
program-program perkembangan kanak-kanak melalui Tabung Perkembangan dan
Penjagaan Kanak-kanak melalui grant berjumlah $750 juta pada tahun 1991. Pada
Tahun 2003, jumlah ini bertambah kepada $4.8 billion. Melalui dana ini, kanak-kanak
berusia di bawah 5 tahun mendapat makanan tengah hari secara percuma.
4.0 Kerjasama
antara Institusi
Kebanyakan perkhidmatan
awal kanak-kanak bekerjasama untuk mengurangkan pertindihan dan memberi
pulangan yang maksimum kepada pelaburan masyrakat. Zigler dan Lang (1991)
mencadangkan agar menjadikan model kolaborasi Sekolah abad ke-21 sebagai pusat
sekolah awam di seluruh awam. Sekolah pertama dalam abad ke-21 mula ditubuhkan
di Missouri pada tahun 1988. Sejak itu, lebih daripada 500 program ini
ditubuhkan di seluruh negara bagi memastikan program-program pendidikan awal
ini berkembang dan seterusnya memberi manfaat yang besar kepada masyarakat.
5.0 Kesimpulan
Bab ini menggariskan
beberapa jenis pusat perkembangan kanak-kanak termasuklah pelaburan modal
insan, penjagaan tambahan, kebajikan dan pemulihan, penyelidikan dan penyediaan
guru, serta perkhidmatan pengguna.Program persendirian biasanya akan
menyediakan dua atau lebih jenis perkhidmatan yang tersebut. Model pembiayaan
kepada program-program perkembangan kanak-kanak bergantung semata-mata dengan
yuran daripada ibu bapa yang membayar perkhidmatan sehinggalah sumbangan daripada badan-badan
korporat dan subsidi daripada kerajaan. Kesimpulannya, dengan adanya sokongan
daripada pelbagai pihak diharapkan program perkembangan kanak-kanak akan terus
berkembang maju dan berkualiti.
RUJUKAN
Hearron, F.
& Hildebrand, V. 2006. Management of
Child Development Centers. Edisi ke-6. New York: Pearson Merill/Prentice
Hall.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.