Followers

Sunday, March 22, 2009

Tema: Anggota Badan

Gambar-gambar yang boleh digunakan untuk menghasilkan alat bantu mengajar atau
lembaran kerja untuk tema anggota badan.

Tema: Makanan & Minuman

Lagu: Jong Jong Inai

Jong jong inai
Mak ipong waja wali
Jong jong inai
Mak ipong waja wali

Jong jong inai
Mak ipong waja wali
Sepak tunggul inai
Berdarah ibu kaki

Jong jong inai
Mak ipong waja wali
Sepak tunggul inai
Berdarah ibu kaki

Semangkuk jerluk
Sepinggan dagang
Tak cukup pulut
Tambah nasi dagang


Jong jong inai
Mak ipong waja wali
Jong jong inai
Mak ipong waja wali


Sikap pemalu kanak-kanak normal

Oleh Hafizah Iszahanid
hafiza@bharian.com.my

Jika terlalu malu mereka perlu dibantu kerana masalah itu boleh ganggu pembesaran dan pembelajaran mereka

ANAK kecil yang terlalu pemalu ada kalanya merunsingkan ibu bapa. Biasanya kanak-kanak ini tidak mahu berenggang jauh dengan ibu bapa dan sukar bergaul dengan rakan sebaya.

Kanak-kanak yang pemalu memang normal, malah sikap pemalu itu boleh dikesan sejak kecil. Biasanya antara 15 hingga 20 peratus kanak-kanak bersikap sedemikian. Bagaimanapun, ia tidak akan mengganggu pembesaran dan pembelajaran mereka seandainya sikap malu itu tidak terlalu ekstrem.

Jika sikap itu mengehadkan pembelajaran, peluang dan pengalaman hingga tidak mahu ke sekolah, anda perlu membantunya. Ia kerana kanak-kanak yang terlalu malu sukar mendapat kawan, tidak banyak bercakap dan tidak didengari di kalangan rakan sebaya.

Kerap kali, kanak-kanak yang pemalu mengambil masa lama untuk menyesuaikan diri dengan situasi baru berbanding kanak-kanak lain. Namun, sebagai ibu bapa, pastikan anda membantunya untuk menyesuaikan diri dengan keadaan baru dan berinteraksi dengan kawan-kawan baru.

Perasaan malu adalah rasa tidak selesa dan takut dalam menghadapi situasi sosial. Selalunya, kanak-kanak begini tidak bertindak balas dengan perkara baru dalam hidup mereka misalnya makanan baru, tempat atau bertemu orang baru.










Kanak-kanak yang yakin
pada dirinya dapat
mengawal rasa malu.


Mereka hanya memerhati orang lain tetapi tidak mahu bercakap atau menyertai kumpulan kawan baru walaupun dijemput. Selalunya mereka lebih selesa ditemani ibu bapa walaupun pada usia pra sekolah. Malah, ada yang terpaksa ditemani ibu bapa hingga ke bilik darjah. Mereka tidak mahu kehadiran mereka disedari, tidak mahu menyertai sebarang aktiviti dan tidak mahu perhatian.

Tidak jelas mengapa sesetengah kanak-kanak bersikap pemalu dan sesetengah tidak, tetapi selalunya ia dikaitkan dengan sikap ibu bapa sendiri yang mungkin pemalu atau mereka sering dibuli atau dikritik. Kadang kala sikap pemalu itu disebabkan perasaan takut pada persekitaran baru, misalnya memulakan hari pertama di sekolah atau menaiki bas sekolah buat pertama kali. Selain itu, kanak-kanak itu pemalu kerana rasa rendah diri yang keterlaluan.

Ada kalanya, anak itu malu pada situasi baru dan kawan-kawan baru tetapi perlahan-lahan boleh menyertai mereka tidak lama selepas itu. Mungkin juga mereka tidak selesa dalam kumpulan yang besar tetapi selesa apabila bersama kumpulan kecil. Dia juga boleh memulakan persahabatan dengan orang lain tetapi sedikit sukar.

Di kalangan kanak-kanak, rasa malu menjadi semakin tebal pada usia antara empat hingga lima tahun dan pada usia 12 tahun. Kadang kala kanak-kanak berasakan dia berbeza daripada orang lain (misalnya kulitnya hitam berbanding kawan-kawannya berkulit putih) menjadikannya malu atau tertekan.

Rasa malu dan tertekan itu menjadikannya takut untuk mendekati orang lain, sukar memasukkan diri dalam kumpulan itu walaupun sering memerhatikan mereka.

Sesetengah kanak-kanak lahir dengan rasa malu atau terlebih sensitif. Malah, bayi pun ada rasa malu. Mungkin anda menyedarinya, terutama apabila dia kerap menyorok mukanya bila bertemu orang lain atau malu bertemu orang lain.

Bagaimanapun, sikap pemalu itu tidak bermakna mereka tidak normal. Ia tidak menjadi sebarang masalah hinggalah ia mengganggu pelajarannya. Misalnya tidak mahu ke sekolah, malu bergaul dengan rakan sebaya dan bercakap dengan guru.

Cara membantu anak yang pemalu

  • Jangan terlalu memaksa kanak-kanak untuk berdikari terlalu cepat tetapi jangan pula bersifat terlalu melindungi. Kadang kala terlalu melindungi menyebabkan anak anda kecewa, seolah-olah anda tidak percaya pada dirinya. Ia menyebabkan anak anda tidak berpeluang untuk belajar menangani rasa takut.

  • Hormat sikap anak anda yang pemalu dengan mula bercakap mengenai perasaannya dan rasa takutnya. Jangan buli atau kritik kerana sikapnya itu.

  • Jika bercadang mengadakan majlis hari jadinya, beritahu anak anda seawal mungkin dan apa yang akan terjadi pada hari berkenaan.

  • Jangan masukkan anak anda dalam pertandingan atau suasana yang berbentuk pertandingan sebaliknya masukkannya dalam aktiviti berkumpulan seperti bermain bola sepak atau apa saja yang boleh membina rasa ‘sense of belonging’ dengan rakan sepasukan dan membina jati diri.

  • Galak anak anda mencuba benda baru atau aktiviti baru, tetapi jangan paksa atau bertindak terlalu melindungi.

  • Bantu anak anda membina jati dirinya. Kanak-kanak yang pemalu selalunya mempunyai jati diri negatif dan rasa terpinggir. Anda boleh membantunya membina jati diri dengan kerap memuji dirinya dan cari keistimewaannya, misalnya anak anda pandai melukis. Selain itu, beri sokongan dan pujian. Kanak-kanak yang rasa selesa dengan dirinya perlahan-lahan boleh mengendalikan rasa malu.

  • Sumber: Berita Harian: Ahad 22 Mac 2009

    Susu dan Prestasi Mental Kanak-kanak

    SUSU telah sekian lama diketahui mempunyai nutrien penting untuk pembesaran badan dan minda kanak-kanak dan juga sebagai satu sumber kalsium untuk tulang.

    Susu juga menjadi sumber nutrien asas yang lengkap dari ibu kepada anak, untuk pelbagai spesies hidupan.

    Susu (terutamanya susu ibu) turut diperakui memberi perlindungan imuniti melalui pemindahan antibodi dan komponen-komponen lain.

    Dari segi komersial, susu juga banyak digunakan dalam menghasilkan bermacam produk termasuklah keju, yogurt, aiskrim dan coklat.

    Bagaimanapun, tidak banyak penyelidikan dijalankan terhadap fungsi nutrien susu secara menyeluruh dalam pembesaran fizikal dan mental.

    * Penyelidikan

    Dalam usaha memahami dan mengesahkan kesan pengambilan susu kepada perkembangan mental dan fizikal kanak-kanak, Dutch Lady Milk Industries (M) Berhad (Dutch Lady Malaysia) dan Fakulti Sains Perubatan dan Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM) akan bekerjasama dalam satu penyelidikan yang dijangka mengambil masa antara enam hingga lapan bulan.

    Dengan kos kira-kira RM500,000, kajian ini akan bertumpu kepada perkembangan mental kanak-kanak prasekolah Malaysia yang berumur sekitar lima tahun.

    Prestasi mental adalah satu istilah bagi mendefinisikan memori lisan, memori ruang, waktu reaksi, kebolehan mengingati nombor dan gambar, serta kebolehan memfokus atau menumpukan perhatian.

    Bagi kanak-kanak berumur lima tahun, kebolehan-kebolehan tersebut dikira sebagai sesuatu yang penting bagi membantu perkembangan memori dan mempraktikkan apa yang diajar atau dikatakan sebelum itu.

    Kajian berkenaan akan dijalankan menggunakan alatan perisian khas yang direka oleh Cognitive Drug Research, sebuah institusi penyelidikan antarabangsa terkemuka di United Kingdom, dan dikendalikan Jabatan Nutrisi dan Ilmu Kaji Diet UPM.

    Hasil kajian itu kelak akan dijadikan satu sumber asas maklumat saintifik tempatan yang dapat menunjukkan kesan dan perbezaan perkembangan mental berbanding negara lain, hasil pengambilan nutrien susu.


    * Keutamaan nutrisi

    Pengarah Urusan Dutch Lady Malaysia, Hans Laarakker menegaskan syarikat berkenaan bukan hanya menumpukan kepada pengeluaran produk tenusu malahan sebagai usaha meningkatkan kepakaran keperluan nutrisi kanak-kanak.

    "Produk kami berkisar sekitar kesihatan dan juga nutrisi. Oleh itu, penekanan diberikan untuk menyampaikan nutrien lengkap untuk pembangunan mental dan fizikal kanak-kanak.

    "Bagi menggariskan komitmen kami kepada pengguna, produk yang dikeluarkan adalah untuk perkembangan yang menyeluruh pengguna, dengan sihat dan kuat," katanya.

    Menurut beliau, kerjasama dengan UPM itu diharapkan dapat mencapai komitmen kepakaran nutrisi Dutch Lady Malaysia selepas lebih 50 tahun bertapak di Malaysia.

    Selain mementingkan kebersihan produk tenusu di pasaran, kajian nutrisi produk terbabit dilihat sebagai sesuatu yang penting dalam memastikan kanak-kanak dibekalkan dengan sumber nutrien yang cukup dan lengkap sepanjang tempoh pembesaran mental dan fizikal mereka.

    Laarakker berharap hasil kajian berkenaan dapat membantu meningkatkan kesedaran terhadap kepentingan nutrisi, terutamanya untuk kanak-kanak yang sedang membesar.

    "Sebelum ini kita banyak bergantung kepada penemuan penyelidikan di Barat yang mungkin kurang sesuai untuk diambil kira untuk senario tempatan.

    "Ianya juga bagi memenuhi tanggungjawab kami dalam menyediakan fakta nutrisi, nilai kesihatan dan keselamatan produk yang dipasarkan," tegas beliau.

    Dengan itu katanya, pengguna akan mendapat kepastian maklumat yang disampaikan bukan atas dasar dakwaan kosong tetapi hasil fakta penyelidikan saintifik yang boleh dipercayai.

    Penyelidikan dalam persekitaran tempatan ini diharapkan dapat meningkatkan pemahaman orang ramai mengenai kesan pengambilan susu terhadap perkembangan minda kanak-kanak.

    Selain itu, maklumat yang diperolehi diharap dapat memberi pilihan kepada ibu bapa dalam memberikan sumber nutrien yang seimbang, lengkap dan selamat untuk tempoh pembesaran anak-anak mereka kelak.

    Sumber: Mingguan Malaysia: Kesihatan ( Ahad, 22 Mac 2009 )

    Pemakanan Kanak-kanak

    Pemakanan untuk si manja