RANCANGAN HARIAN
Tema : Minggu Orientasi Subtema : Hari Pertama Persekolahan
Tarikh            : 3.1.2008                                 Hari                : Khamis
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil    Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   |
|     30 minit 8.00 – 8.30  |        Rutin  |        1.1.1  |        Ibu bapa / Penjaga menyerah anak-anak mereka kepada guru kelas dan Pembantu Pengurusan Murid  |        |   |
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.30 – 8.50  |        B. Melayu  |        1.1.5  |        Perbualan Pagi a) Guru memperkenalkan diri. b) Guru beramah mesra dengan murid c) Murid memperkenalkan diri  |        Gula-gula Belon  |   |
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50  |        Kognitif  |        1.1.1  |        Mengenali Kawan a)Meniup belon beramai-ramai b)Mencari kawan yang sama warna belon. c)Mengikat pergelangan tangan masing-masing dengan reben yang pelbagai warna. d)Mencari kawan yang mempunyai reben warna yang sama. e)Berkenalan dengan kawan-kawan.  |        Belon reben  |   |
|     REHAT 30 minit 9.50 – 10.20  |        K        U      D      A        P      A      N  |   ||||
|     AKTIVITI KELAS 60 minit 10.20 – 11.20  |        Sosio-Emosi  |        1.1.1  |        Bercerita a)Guru bercerita mengenai sekolah dan prasekolah. b)Murid menyatakan perasaan masing-masing di hari pertama persekolahan. c)Guru membawa murid melawat persekitaran prasekolah.  |        |   |
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris, Doa, Ucap Selamat dan pesanan.  |   |||
|     Refleksi  |        Murid  : Murid dalam   proses menyesuaikan diri.  Guru : Guru berusaha mencuba pelbagai kaedah dan pendekatan untuk menangani situasi di hari pertama persekolahan.  |   ||||
| 
 |    
 |    
 |    
 |    
 |    
 |   
RANCANGAN HARIAN
Tema              : Minggu Orientasi                                         Subtema         : Pengurusan diri      
Tarikh            : 4.1.2008                                                         Hari                : Jumaat
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil    Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   |
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris, Doa, Ucap Selamat, Kedatangan, Cuaca, Kalendar dan Peraturan.  |   |||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Inggeris  |        1.1.1  |        a) Sing a song “Good Morning”. - Good morning to you, (2x) Good morning to my teacher, Good morning to you. * Repeat & change - teacher to friends  |        Song’s Chart  |   |
|     PERMAINAN LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P. Fizikal (Permainan Luar)  |        |        a) Murid bermain secara bebas di taman permainan.  |        |   |
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50  |        Kreativiti & Estetika  |        1.1.2  |        Bermain Bebas a)Bermain bebas dan menyesuaikan diri dengan alatan permainan yang terdapat di dalam kelas. - Bermain pondok-pondok - Bermain bongkah - Bermain puzzle - Dll  |        Alatan permainan di dalam kelas.  |   |
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        K        U      D      A        P      A      N  |   ||||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        Sosioemosi  |        1.1.1  |        Melawat Persekitaran Sekolah a) Guru memperkenalkan bangunan dan bilik-bilik yang terdapat di sekolah.  |        |   |
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        P.Islam  |        1.1.1  |        a) Murid membaca doa- doa asas yang dijalankan dalam rutin harian seperti doa penerang hati, doa makan, doa menaiki kenderaan.  |        |   |
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris, Doa, Ucap Selamat dan pesanan.  |   |||
|     Refleksi  |        Murid : Murid dalam proses menyesuaikan diri. Masih ada yang menangis dan meronta-ronta. Guru : Guru berjaya mengawal keadaan dengan baik.  |   ||||
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.