RANCANGAN HARIAN
Tema             : Diri Saya                                                                                                                                         Subtema       : Kenali Diri
Tarikh            : 12 Januari 2009                                                                                                                            Hari                : Isnin
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit ( 8.00 – 8.10)  |        PERHIMPUNAN MINGGUAN SEKOLAH  |   |||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Melayu  |        1.1.5 (c) 2.1.1  |        a)   Berbual mengenai diri masing-masing sambil bersoal-jawab dengan guru tentang   nama      penuh, nama panggilan, jantina, tempat   tinggal, dan sebagainya. b) Melahirkan   rasa kesyukuran kerana memiliki tubuh badan yang sihat dan sempurna.  |        |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas)  |        1.1.1 (a)  |        a) Murid   bermain dengan doh seperti mencubit, menguli, dan memicit untuk membentuk      menjadi model manusia.  b)   Menggalakkan murid-murid menghasilkan model manusia dalam pelbagai saiz.  |        Doh   pelbagai warna.  |   
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50  |        B.Melayu Sosio emosi Kreativiti & Estetika  |        3.4.1, 4.1.1 1.1.3 2.1.3  |        a) Seorang   murid dalam kumpulan baring di atas kertas sebak dan ahli kumpulan yang lain      melakar badan murid yang berbaring. b) Murid-murid  melukis mata, hidung, telinga, mulut ,   pusat dan lain-lain mengikut kreativiti      masing-masing. c)   Mewarnai hasil kerja dengan ‘oil pastel.’ d) Mempamerkan   hasil kerja kumpulan dan memberi komen      sama   ada positif atau negatif tentang hasil kerja sendiri dan hasil kerja orang   lain.  |        Kertas   sebak Marker   pen pelbagai warna Oil   pastel  |   
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |        |   ||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        English   Language  |        2.1.3  |        1. Pupils use simple conversations. E.g: My name   is………………..                                                                    I am a boy/girl.  |        Smartboard  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        Kognitif  |        1.1.1   (b,c)  |        1.Murid-murid   mengelaskan objek seperti butang atau manik mengikut satu ciri saiz dan     bentuk. 2.   Aktiviti boleh dijalankan dalam kumpulan.  |        Manik  butang  |   
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :   |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Diri Saya                                                                                                     Subtema       : Keluarga dan Tempat Tinggal Saya
Tarikh            : 13 Januari 2009                                                                                        Hari                : Selasa
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu   Negaraku, Lagu   Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa   Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Melayu  |        1.1.5 (b) 2.1.1  |        1.Menamakan anggota badan yang terdapat pada diri   masing-masing.     Menyanyi lagu ‘Diri Saya’ sambil bertepuk   tangan dan melakukan aksi yang sesuai.                                                                   Diri Saya                dua mata saya                     dua kaki saya                            dua mata   saya                  dua tangan saya                hidung saya satu                 pakai kasut baru                        melihat dunia                    angkat apa saja                    dua telinga saya                  satu mulut saya                         dua telinga   saya                dua kaki saya                 kiri dan kanan                      tak berhenti makan                    dengar apa saja                jalan sini                                                             nyam,   nyam, nyam 2.Melahirkan rasa kesyukuran kerana memiliki anggota   badan  yang sempurna.  |        CD   tematik siri 1  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas)  |        1.2.1 1.2.2  |        1. Murid-murid diberi sehelai kertas dan dikehendaki   menggunting garisan lurus pada kertas      yang disediakan.  |        Lembaran   kerja gunting  |   
|     60 minit 8.50 – 9.50  |        Pend. Islam  |        Diambil alih oleh Ustazah Juliana  |   ||
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        Kognitif   |        1.1.1( c   )  |        1.         Murid menekap tangan pada kertas. Gunti  |        Butang Lembaran   kerja  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        English   Language  |        2.5.1 2.6.1  |        1. Show   and tell about myself with other friends ( works in pair ) 2. Sing   a song about brother: Are you sleeping?  |        |   
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :   |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Diri Saya                                                                                                                 Subtema       : Hobi Saya
Tarikh            : 14 Januari 2009                                                                                                    Hari                : Rabu
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu   Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa   Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.   Inggeris  |        2.3.1 2.6.1  |        1.   Pupils tell about their hobbies to the class. 2.   Pupils said aloud the words of hobby such as: reading, fishing, playing          games, drawing, etc.  |        Powerpoint-picture  of hobby  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 9.50    |        P. Fizikal (Aktiviti   Dalam Kelas)  |        1.2.1 1.2.2  |        1. Guru   menerangkan tentang cara-cara untuk melakukan aktiviti bertulis. 2.   Murid-murid menyambung garisan lurus titik-titik.  |        Buku   aktiviti pratulis.  |   
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 9.50 – 10.20  |        Kognitif Sosio emosi Kreativiti & Estetika  |        1.1.1(c) 1.1.3 1.1.1  |        1.   Murid melakukan   aktiviti kumpulan iaitu menekap tangan masing- masing        pada sehelai kertas yang berlainan   warna. 2.         Gunting lakaran tangan yang telah dibuat dan tampalkan nama   masing-masing yang terlebih dahulu disediakan oleh guru pada tapak tangan   sendiri. 3.         Gunting mengikut bentuk lakaran tangan yang telah dibuat. 4.         Sapukan gam dan tampalkan pada kertas lukisan berdasarkan corak yang diminta.  |        Kertas A4   berwarna  |   
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B. Melayu  |        1.1.5   (c,d) 2.1.1 4.1.1  |        a)   Berbual mengenai perasaan masing-masing apabila datang ke sekolah. b)   Bersoal-jawab mengenai aktiviti yang dilakukan sebelum datang ke sekolah       pada waktu pagi. c)   Menyanyi lagu ‘Bangun Pagi’. d)   Aktiviti Mewarna- mewarnai gambar    budak perempuan dan budak lelaki. e)   Mempamerkan hasil kerja dan bersoal jawab mengenainya.  |        Bangun Pagi Bangun   pagi gosok gigi, Cuci muka   terus mandi, Pakai baju   minum susu,  Salam ayah   dan ibu. Pergi   sekolah jalan kaki, Jumpa   cikgu depan pintu, Selamat   pagi cikgu Ani, Selamat   pagi Umi. Rajin   belajar cikgu ajar, Pandai   tulis pandai lukis, Pandai   nyanyi baca buku Semua   orang suka hati. Kalau kita   rajin usaha Ibu bapa   pun suka Mari kawan   sama-sama  Pasti kita   berjaya.  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20  |   ||||
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :   |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Diri Saya                                                                                                     Subtema       : Cita-cita Saya
Tarikh            : 15 Januari 2009                                                                                        Hari                : Khamis
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu   Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran,   Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B. Inggeris  |        1.4.2 2.2.1  |        a) Pupils   said aloud part of the body on face such as eyes, nose, ear, mouth.  b)   Playing games: ‘Simon Says”: When Simon says “ Touch your nose,” pupils touch        their noses. When Simon says “ Clap your   hands,” pupils clap their hands. When      Simon says “hop on one leg,”, pupils hop   on one leg. c)   Teacher may use other names like pupils name.  |        Pupil’s   body  |   
|     20 minit 8.30 – 8.50   |        Kognitif   |        1.1.2  |        1. Latihan   bertulis: mewarnai gambar yang mempunyai bentuk yang sama.  |        Lembaran kerja  |   
|     60 minit 8.50 – 9.50  |        Pend. Islam  |        Diambil alih oleh ustazah Juliana  |   ||
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B.Melayu  |        3.4.1 4.1.1  |        1.   Latihan melakukan koordinasi mata tangan dengan menulis dan menyambung titik-     titik pada garisan yang pelbagai bentuk.   |        Buku   pratulis.  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20  |   ||||
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :  |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Diri Saya                                                                                                                 Subtema            : Kebersihan Diri
Tarikh            : 16 Januari 2009                                                                                                    Hari                :  Jumaat
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris,   Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca,   Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Inggeris  |        2.3.1  |        1. Watching vcd Early English.  |        vcd  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P.   Fizikal (Aktiviti   Luar Kelas)  |        2.1.1  |        1. Murid melakukan pergerakan mengikut arah arahan dan   rentak muzik. 2. Guru membimbing murid melakukan tarian “poco-poco”.  |        Muzik/lagu   tarian poco-poco.  |   
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50  |        Kreativiti   dan Estetika  |        3.2.1  |        1. Guru memperdengarkan lagu murid-murid seperti lagu air   pasang malam. 2. Murid-murid    secara “hm, hmm,  hmm laa, laa, laa secara spontan.           |        vcd  |   
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        Sosioemosi  |        1.1.2   (a,b) 1.1.3  |        1. Menunjukkan gambar mimik muka seperti gembira, sedih,   marah, takut, terkejut      dan memahami   keadaan mimik muka yang ditunjukkan. 2. Guru meminta murid melukis gambar muka sendiri   berdasarkan emosi mereka         pada hari ini. 3.Murid-murid bercerita tentang   sesuatu yang disukai dan yang tidak disukai serta      menunjukkan   mimik muka yang sesuai. 4.Bermain permainan mimik muka secara berpasangan:   pasangan meneka emosi     pada mimik muka   yang ditunjukkan.   |        Smartboard Persembahan   elektronik Lembaran   kerja  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B.Melayu  |        3.4.1 4.1.1  |        1.   Latihan melakukan koordinasi mata tangan dengan menulis dan menyambung titik-     titik pada garisan yang pelbagai bentuk.   |        Buku   pratulis.  |   
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :   |   |||
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.