RANCANGAN HARIAN
Tema             : Masa dan Waktu                                                                                                               Subtema       : Kenali Masa dan Waktu
Tarikh            : 2 Februari 2009                                                                                                                 Hari                : Isnin
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit ( 8.00 – 8.10)  |        PERHIMPUNAN MINGGUAN SEKOLAH  |   |||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Melayu  |        1.1.5 1.2.1 2.1.2 (b)  |        Perbualan Pagi: 1. Berbual mengenai cara-cara memberi ucapan kepada orang   lain mengikut situasi dan      masa. Cth:- selamat pagi. selamat   tengah hari, selamat petang, selamat malam. 2.Bersoal jawab. 3.Memadan ucapan dengan gambar   yang sesuai.  |        Kad gambar  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas)  |        1.2.1 1.2.2  |        1.Kanak-kanak memadan gambar   dengan ucapan mengikut garis putus-putus. 2. mewarna gambar.  |        Lembaran   kerja  |   
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50  |        B.Melayu Sosio emosi Kreativiti & Estetika  |        3.2.1,   3.2.2, 4.1.3 & 4.1.4 2.4.1 2.1.3  |        1.Guru memperkenalkan huruf vokal u dan membunyikannya. 2. Kanak-kanak menyebut u mewakili perkataan ular, ubat,   ubi, udang, ulat. 3. Mewarna huruf u dan gambar   yang mewakilinya. 4. Menulis huruf u bertitik.  |        Lembaran   kerja Kad huruf Kad   gambar Pensel   warna  |   
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |        |   ||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        English   Language  |        1.1.2 1.2.2  |        1.Children identify words with the same ending sound and   discriminate it. 2. Said the words loudly. 3. Writing exercise.  |        Picture   cards Word   cards worksheet  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20  |        Kognitif  |        9.1.1 9.1.2  9.1.3  |        1.Berbual dan bersoal jawab mengenai peristiwa yang   dialami sehari-hari mengikut     peredaran masa. 2.Mewarnai gambar aktiviti sehari-hari mengikut waktu   pagi,  malam, petang, dan malam.   |        Carta   bergambar Lembaran   kerja  |   
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :   |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Masa dan Waktu                                                                                                               Subtema       : Aktiviti Harian
Tarikh            : 3 Februari 2009                                                                                                                 Hari                : Selasa
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu   Negaraku, Lagu Negeri,  Lagu Sekolah,   Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Melayu  |        1.1.5 3.2.1 3.2.2  |        1. Berbual mengenai masa dan puisi yang berkaitan dengan   masa. 2. Guru mempamerkan puisi iaitu pantun dua kerat pada   ‘smartboard’ dan murid-murid      menyebut semula   apa yang disebut guru. 3. Memperkenalkan vokal e dan membunyikannya. 4. Murid-murid diminta mengecam huruf vokal e yang   terdapat dalam pantun dua kerat. 5. Guru memberitahu murid pengajaran yang didapati   daripada pantun dua kerat yang      dilafazkan.  |        Pantun: Pat pat   siku lipat, Siapa   cepat dia dapat. Satu dua   tiga empat, Siapa   cepat dia dapat.  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas)  |        1.2.1 1.2.2  |        1.Membuat pergerakan tangan   mengikut arah dengan  mengikut garisan   titik-titik huruf e. 2.Guru membimbing murid agar   dapat mengawal pergerakan mata tangan dengan betul dan menulis huruf e dengan   cara yang betul.  |        Lembaran   kerja  |   
|     60 minit 8.50 – 9.50  |        Pend. Islam  |        Diambil alih oleh Ustazah Juliana  |   ||
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        Kognitif   |        9.1.1 9.1.2  9.1.3  |        a)   Berbual dan bersoal jawab mengenai peristiwa yang dialami      sehari-hari mengikut peredaran masa. b)   Mewarnai gambar aktiviti sehari-hari mengikut waktu pagi,       malam, petang, dan malam.   |        Carta   bergambar (PPT) Lembaran   kerja  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50-11.20  |        English   Language  |        2.1.1 2.1.3  |        a) Children   learn about time and greeting e.g. like good morning, good afternoon, good   evening & good night. b)   Drilling activity c) Ask   and answer.  |        Flash   cards  |   
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :   |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Masa dan Waktu                                                                                                   Subtema       : Days in the Week
Tarikh            : 4 Februari 2009                                                                                                     Hari                : Rabu
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu   Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran,   Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.   Inggeris  |        1.1.2 1.2.2  |        1. Pupils said aloud about words with the same ending   sound  such as Monday        to Sunday. 2. Pupils said aloud the words that shown by teacher. 3. Pupils identify words with the same ending sound. 4. Drilling  |        Worksheet Word card  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 9.50    |        P. Fizikal (Aktiviti   Dalam Kelas)  |        1.2.1 1.2.2  |        1. Murid-murid membuat pergerakan tangan mengikut arah   dengan       mengikut garisan   titik-titik dengan menulis perkataan days in      the week like   Monday, Tuesday, to Sunday. 2. Guru membimbing murid agar dapat mengawal pergerakan       mata tangan   dengan betul.  |        Worksheet word card  |   
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 9.50 – 10.20  |        Kognitif Sosio emosi Kreativiti & Estetika  |        4.1.1   & 4.1.2 2.4.1 2.1.3  |        1.Murid-murid diperkenalkan dengan angka 3. 2.Membilang objek 3. 3.Berlatih menulis angka 3 dengan cara yang betul. 4.Permainan memadan simbol 3 dengan objek. 5.Latihan bertulis: Mewarnai dan menulis angka 3 serta   mewarnai gambar. 6.Murid-murid dinasihati menyempurnakan tugas yang      diberikan tanpa   bantuan guru dan rakan-rakan.  |        Bongkah,   pembilang, Kad   nombor  Buku   aktiviti –  ( write   numbers 1-20)  |   
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B. Melayu  |        1.1.5 1.2.1 2.1.2  |        1. Murid-murid menonton vcd tentang masa dan waktu iaitu   berkaitan dengan 7      hari dalam   seminggu. 2. Bersoal jawab tentang aktiviti berkaitan masa dan   waktu. 3. Murid-murid menyebut berulang kali nama-nama hari dalam   seminggu.  |        Vcd Kad   perkataan nama-nama hari  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20  |   ||||
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :   |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Masa dan Waktu                                                                                                               Subtema       : Months of the year
Tarikh            : 5 Februari 2009                                                                                                                 Hari                : Khamis
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu   Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran,   Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B. Inggeris  |        1.1.2 1.2.2 3.3.1  |        1. Pupils said aloud about the name of months of the year   beginning from Januari to      Disember. 2. Pupils said aloud the words that shown by teacher. 3. Pupils identify words with the same ending sound. 4. Pupils discriminate with the same ending sound such as   Januari and Februari,       September,   Oktober, November & Disember. 5. Drilling  |        Worksheet Word card  |   
|     20 minit 8.30 – 8.50   |        Kognitif   |        4.1.1  |        1. Membilang objek yang menunjukkan bilangan 3. 2. Menulis angka 3 di udara. 3. Latihan memadan angka 3 dengan objek.  |        pembilang Kad angka Buku   aktiviti   |   
|     60 minit 8.50 – 9.50  |        Pend. Islam  |        Diambil alih oleh ustazah Juliana  |   ||
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B.Melayu  |        3.1.3  |        1. Murid diperkenalkan dengan huruf vokal i . 2. Murid membunyikan vokal i dan perkataan yang   mewakilinya iaitu ikan, ibu, itik, itu,         ini, dll. 3. Murid-murid mengeja perkataan yang mewakili huruf i. 4. Murid-murid menyanyi:    i itu hurufnya, e itu bunyinya, e e e e e. 5.Latihan mewarnai huruf i dan gambar.  |        Kad   gambar Kad huruf Lembaran   kerja  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20  |   ||||
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :  |   |||
RANCANGAN HARIAN
Tema             : Masa dan Waktu                                                                                                               Subtema       :  Pukul Berapa?
Tarikh            : 6 Februari  2009                                                                                                                Hari                :  Jumaat
|     Masa  |        Komponen  |        Hasil  Pembelajaran  |        Aktiviti  |        Bahan  |   
|     10 minit 8.00 – 8.10  |        Rutin  |        Berbaris,   Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri,  Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca,   Kalendar, dan Peraturan.  |   ||
|     PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30  |        B.Inggeris  |        2.1.3 3.1.2 3.3.1  |        1. Teacher encourage to the pupils the words beginning   with a: ant, axe, apple. 2. Write the alphabet a on the air. 3. Drilling to mention the words ant, axe, and apple. 4. Write the alphabet a and colour the picture.  |        Word card Picture   card Activity   book  |   
|     P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50  |        P.   Fizikal (Aktiviti   Luar Kelas)  |        2.1.2  |        1. Aktiviti memanaskan badan. 2. Melakukan aktiviti melompat dengan   kedua-dua belah kaki    sejauh dua meter. 3. Permainan kecil: Pukul   Berapa Datuk Harimau? 4. Bermain bebas di taman permainan.  |        Wisel.  |   
|     AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50  |        Kreativiti   dan Estetika  |        3.1.1 3.1.2  |        1.Kanak-kanak diperdengarkan dengan bunyi alat muzik   genderang untuk     membezakan   pelbagai jenis nada bunyi seperti kayu tik tok, loceng, kerincing,     kompang, marakas   dll.  2.Menyanyi lagu tentang masa: Lompat Si Katak Lompat. 3.Berbual dan bersoal jawab tentang lagu yang dinyanyikan   dan pengajaran yang diperoleh daripada lagu itu iaitu tentang kepentingan   masa.  |        Alat   muzik  vcd  |   
|     REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20  |        KUDAPAN & MEMBERUS GIGI  |   |||
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        Sosioemosi  |        |        1.Guru dan Murid-murid berbual mengenai gambar seorang   kanak-kanak yang lambat     bangun pagi. 2.Murid-murid menyatakan kesan dan akibat daripada   perbuatan sebegitu. 3.Latihan bertulis.  |        Lembaran   kerja Persembahan   elektronik  |   
|     AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50  |        B.Melayu  |        3.2.2 4.1.3 4.1.4  |        1.Murid-murid   menyebut huruf vokal o dan u seperti yang ditunjukkan guru. 2.Menulis   huruf vokal o dan u di udara dan membunyikan huruf dengan cara     menyanyi. 3.Menulis   huruf-huruf vokal a e i o u mengikut dengan panduan titik-titik.  |        Persembahan   elektronik Lembaran   kerja  |   
|     10 minit 11.20 – 11.30  |        Aktiviti Penamat  |        Berbaris,   Doa, Ucap Selamat  Pulang, Peneguhan,   Pesanan, Nasihat & Bersalam.  |   ||
|     Refleksi  |        Murid  :  Guru   :   |   |||
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.