Followers

Friday, August 13, 2010

Rawatan Segera Atasi Hiperaktif


Kanak-kanak yang terlampau aktif berkecenderungan menunjukkan simptom ADHD.


DUDUK diam! Jangan nakal-nakal!'' Mungkin itu adalah ayat biasa yang diungkapkan oleh seorang ibu kepada anak-anak yang sedang 'mengganas'.

Bayangkan mainan yang bersepah di serata ceruk rumah serta tabiat suka melompat dari meja atau sofa selalunya membuatkan si ibu mudah 'naik hantu'.

Jika itu yang sering dilakukan oleh anak-anak, tidak perlu khuatir kerana ia adalah sebahagian daripada proses normal bagi seorang kanak-kanak aktif dan cergas yang sedang membesar.

Jika si kecil gagal memberi tumpuan serta tidak fokus apatah lagi jika mereka juga hiperaktif, cuai, gagal menguruskan apa sahaja, mudah terganggu serta tidak boleh bermain atau melakukan sesuatu dengan senyap, ibu bapa perlu beri perhatian.

Malah bukan sekadar itu, dia juga sering bercakap sendirian, kurang fokus serta kurang sabar dalam menyelesaikan masalah.

Jika anak-anak mengalami simptom- simptom tersebut segeralah berjumpa doktor, kata Perunding Psikiatrik Pusat Perubatan Gleaneagles Intan, Dr. Nor Hamidah Mohd. Salleh

Menurut beliau, simptom itu sebenarnya dipanggil ADHD atau Gangguan Hiperaktiviti dan Kurang Daya Tumpuan yang merupakan satu masalah tidak normal pada bahagian otak yang membuatkan kanak-kanak bersikap terlampau aktif sejak lahir lagi.

Kanak-kanak yang mempunyai gejala ADHD, lebih mudah terganggu dengan bunyi-bunyian dan benda-benda di sekeliling mereka.

Lazimnya, mereka tidak boleh memberi tumpuan untuk tempoh jangka panjang. Ini kerana mereka mudah berasa bosan dan gelisah sekiranya berada dalam keadaan senyap atau tidak melakukan sebarang aktiviti

''Keadaan ini sebenarnya boleh dikesan pada peringkat awal lagi kerana mereka akan berkelakuan mengikut gerak hati sendiri,'' ujarnya ketika ditemui di pejabatnya di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Bagaimanapun tegas Dr. Nor Hamidah, simptom tersebut tidak mudah didiagnosis disebabkan tidak boleh dibezakan seperti penyakit-penyakit lain.

''Jika anda meletakkan 10 budak nakal dan 10 kanak-kanak ADHD dalam satu kumpulan, anda masih tidak nampak perbezaannya. Bagi kanak-kanak nakal biasa, mereka masih boleh dikawal manakala ADHD amat susah dikendalikan sehinggakan kita menyangka mereka menghadapi masalah tingkah laku," ujarnya lagi.

Tegasnya lagi, dalam permasalahan itu, tiada punca utama ditemui berkaitan sindrom tersebut walaupun faktor genetik dan ketidakseimbangan bahan kimia di dalam otak mungkin menyumbang kepada terjadinya masalah itu.

Bagaimanapun, jika tidak diberi rawatan lebih awal, 60 peratus daripada individu ini akan membesar sebagai orang dewasa yang bermasalah sehingga mendorong melakukan perkara yang menyalahi undang-undang.

Terang Dr. Nor Hamidah lagi, disebabkan ADHD mempengaruhi genetik, seseorang bapa boleh mewariskan sindrom ini kepada anak lelaki mereka.

''Keadaan ini juga menjadikan kanak-kanak lelaki lebih cenderung mengalami ADHD sebanyak tiga kali ganda berbanding kanak-kanak perempuan,'' ujarnya lagi.

Satu kajian ke atas kanak-kanak Malaysia berumur di antara 5 - 15 tahun menunjukkan seramai 4.3 peratus mempunyai ciri-ciri ADHD.

Kebanyakannya dihidapi oleh kanak-kanak lelaki berbanding perempuan.

Katanya, masalah itu boleh dipanggil penyakit yang tidak nampak kerana secara realiti, mereka sihat malah kebanyakan mempunyai tahap setara individu biasa dan lebih menakjubkan sebilangan besar mempunyai kebolehan serta bakat seni luar biasa.

''Kanak-kanak ini sebenarnya tidak sakit. Mereka hanya mengalami ketidakseimbangan sistem neuro di dalam otak menjadikan mereka sukar mengawal diri. Penyakit ini juga bukan berpunca daripada pemakanan, pengambilan gula berlebihan, alahan atau terpengaruh dengan televisyen.

Bagaimanapun katanya, ADHD perlu dirawat segera sebaik disedari kerana ia menyebabkan beberapa masalah sampingan seperti perasaan rendah diri, kurang yakin dan lemah pencapaian akademik.

''Dalam situasi ini, ibu bapa seharusnya tidak kecewa jika anak mereka didapati mengalami masalah ini, bawalah mereka bertemu pakar supaya tingkahlaku ini tidak terbawa-bawa ke alam dewasa dan mereka sebenarnya masih berpotensi menjalani hidup normal seperti individu lain," katanya.

Dalam keadaan ini, tegas Dr Nor Hamidah, ada beberapa teknik yang boleh diguna pakai oleh ibu bapa ketika di rumah untuk dipraktikkan.

'' Berikan arahan satu persatu dengan jelas supaya mereka memahami arahan tersebut dan menjelaskan padanya kesan dan akibatnya.

Sekiranya mereka membuatkan sesuatu dengan baik berikan pujian supaya menaikkan rasa harga diri.

Bagaimanapun, biasakan mereka untuk melakukan kerja-kerja asas dirumah bagi membiasakan mereka.

Malah terang Dr. Nor Hamidah lagi, tidak salah jika sebagai ibu bapa wujudkan satu sistem memberi hadiah untuk menggalakkan mereka berkelakuan dengan baik.

Apabila disekolah minta bantuan guru supaya tempatkan mereka dengan kedudukan di hadapan kelas.

Sumber: Utusan Malaysia 12 Ogos 2010.

KANAK-KANAK DAN SENI TIGA DIMENSI ( 3-D)

PENGENALAN

Apabila kanak-kanak menggunakan media tiga dimensi, mereka membentuk kerja seni yang mempunyai kedalaman, ketinggian dan kepejalan, warna dan bentuk.Penggunaan seni tiga dimensi ini merangkumi membentuk “playdough” atau plastesin, kolaj dan kerja kayu. Playdough boleh disediakan dengan menggunakan bahan seperti tepung, minyak masak dan dimasak. Ia juga boleh didapati di pasaran. Melalui playdough ini, kanak-kanak berpengalaman menggentel, menguling atau meleper. Dalam ertikata lain, mereka dapat memaksimumkan kemahiran motor halus mereka.

MEMBENTUK DAN MENGUKIR

Bermain dengan playdough ini, kanak-kanak berpeluang menghasilkan bentuk-bentuk yang mereka inginkan dengan penuh kreatif dengan cara mereka tersendiri.

Kanak-kanak sedang bermain playdough

Selain dari playdough, kolaj adalah gabungan bahan-bahan seperti kertas tisu, butang, kulit cengkerang dan lain-lain disatukan pada bahan untuk binaan seperti kotak tisu, tin minuman dan kotak susu. Melalui kolaj ini, kanak-kanak berpeluang menghasilkan satu rekaan yang menarik dan tersendiri Beberapa perkara yang harus diberi perhatian sebelum memulakan aktiviti. Ia juga merupakan kombinasi bahan-bahan secara kreatif yang dilekat bersama-sama dengan menggunakan glu atau gam. Kanak-kanak yang mencipta kolaj dapat meneguhkan kesedaran mencipta bentuk, tekstur bahan dan juga warna.

Wood working” atau kerja kayu, memerlukan alat-alat yang berkualiti, pengajaran yang tepat dan sangat mementingkan keselamatan. Selain dari itu, penyeliaan yang rapi perlu dititikberatkan agar semua peraturan-peraturan dipatuhi (Rajah 5.3). Bagi aktiviti ini, kayu dari jenis yang lembut dan paku yang berkepala besar boleh digunakan bagi membolehkan kanak-kanak melakukan kerja kayu.

Bagi kanak-kanak yang lebih kecil, adalah lebih baik jika digantikan kayu dengan styrofoam yang tebal bagi supaya mereka mudah melakukan kerja-kerja gergaji dan ia lebih lembut.Kanak-kanak ini sedang membuat aktiviti pertukangan kayu dan mereka ini harus diawasi


TAHAP UMUR

Menurut Shirrmacker (1998), terdapat empat peringkat pengalaman yang dilalui oleh kanak-kanak apabila bermain dengan playdough:

a.


Peringkat 1 (dua tahun).



Bertanya soalan apakah playdough ini dan akan meneroka dan memegang dan merasa bentuknya samada lembut atau keras, sama ada boleh dileperkan atau dicubit-cubit dan dileperkan dan sebagainya.

b.


Peringkat 2 (tiga tahun).



Bertanya soalan apakah yang boleh dibuat dengan playdough ini dan memulakan proses mengguling, meleper dan menguli.

c.


Peringkat 3 (empat tahun).



Akan menunjukkan apa yang telah dibentukkan walaupun bentuk yang dihasilkan dengan secara tidak sengaja.

d.


Peringkat 4 (lima tahun).



Pasti dengan tentang apa yang akan dibentukkan.

Bahan dan Peralatan

Kanak-kanak belajar melalui kehidupan harian dan persekitaran di tadika. Bahan dan peralatan yang disediakan perlu dirancang dan direkabentuk bagi membantu pertumbuhan dan perkembangan serta meningkatkan kreativiti kanak-kanak.

Keperluan menyediakan sesuatu yang kreatif, baru dan pelbagai dapt meransang kanak-kanak untuk mencuba dan menghasilkan sesuatu rekaan.

Bahan-bahan terbuang, bahan kitar semula, bahan berkos rendah dan bahan semulajadi boleh digunakan bagi menambah hasil yang kreatif. Dengan bahan-bahan yang pelbagai ini, kanak-kanak akan terdorong untuk menyampaikan idea mereka dengan tersendiri.

Peranan Guru

Guru perlu menghargai idea kanak-kanak sebagai sesuatu yang bernilai. Ini adalah kerana orang dewasa kerap tidak mengindahkan atau mengenepikan idea kanak-kanak. Guru patut banyak memberi peluang dan kebebasan kepada kanak-kanak mencuba sesuatu, merekacipta atau membuat projek. Seseorang guru yang kreatif atau cenderung menjadi kreatif boleh memupuk atau meningkatkan daya kretiviti kanak-kanak dalam pemikiran. Oleh itu, seseorang guru yang kreatif akan bertindak sebagai fasilitator dalam proses pembelajaran di samping pemberi motivasi dalam pembelajaran bagi kanak-kanak.

Guru perlu menghormati idea kanak-kanak walupun ia luar biasa, aneh atau berbeza. Guru juga perlu menggunakan penyelesaian masalah secara kreatif dalam pengajaran dan pembelajaran mereka di samping menggalakkan mereka berfikir. Mereka perlu diberi masa untuk berfikir dan elakkan dari memberi jawapan kepada semua permasalahan.

Selain dari itu, guru juga boleh menggalakkan kanak-kanak berfikir dengan bertanyakan soalan–soalan seperti:

  • “Apa yang anda buat?"
  • “Mengapa anda buat begitu?”
  • “Kenapa tidak anda buat begini?”

Pelbagai jawapan yang akan diberikan oleh kanak-kanak dan guru harus bijak melayan kerenah mereka.

AMALAN YANG BERSESUAIAN

Dalam konteks DAP (Developmental Appropriate Practise), seni tiga dimensi ini adalah sesuatu yang konkrit yang dapat memberi gambaran yang kukuh terhadap sesuatu yang dipelajari. Oleh itu, sebagai guru prasekolah haruslah menjalankan amalan yang sesuai bagi memberangsangkan minda serta dapat meningkatkan prestasi serta kebolehan kanak-kanak.

Kesediaan Kanak-kanak

Terdapat 3 peringkat yang dikemukakan oleh Eva Essa dalam Early Childhood Curriculum, menyatakan bahawa kanak-kanak akan melukis apa yang mereka ketahui dan lukisan mereka akan menggambarkan sesuatu peringkat. Terdapat 3 peringkat iaitu:

  1. Peringkat menconteng di mana kanak-kanak 2 hingga 4 tahun akan membuat contengan dan tanda-tanda yang mewakili sesuatu, contoh bentuk bulat mewakili buah, segi empat mewakili kereta dan sebagainya;
  2. Peringkat preskematik di mana kanak-kanak berusia 4 hingga 7 tahun melukis sesuatu yang ada dalam ingatan mereka tetapi tidak begitu tepat, contoh alat permainan di padang permainan; dan
  3. Peringkat skematik di mana kanak-kanak berumur 7 tahun akan melukis sesuatu yang lebih tepat seperti gambar rumah saya.

Sumber : Kreativiti dan Pembelajaran Kanak-kanak, Modul OUM.