Followers

Saturday, February 14, 2009

Tema: Diri Saya (Minggu 2)

RANCANGAN HARIAN

Tema : Diri Saya Subtema : Kenali Diri

Tarikh : 12 Januari 2009 Hari : Isnin

Masa

Komponen

Hasil

Pembelajaran

Aktiviti

Bahan

10 minit

( 8.00 – 8.10)

PERHIMPUNAN MINGGUAN SEKOLAH

PERBUALAN PAGI/

CIRCLE TIME

20 minit

8.10 – 8.30

B.Melayu

1.1.5 (c)

2.1.1

a) Berbual mengenai diri masing-masing sambil bersoal-jawab dengan guru tentang nama

penuh, nama panggilan, jantina, tempat tinggal, dan sebagainya.

b) Melahirkan rasa kesyukuran kerana memiliki tubuh badan yang sihat dan sempurna.


P. FIZIKAL/ P.LUAR

20 minit

8.30 – 8.50

P. Fizikal

(Aktiviti Dalam Kelas)

1.1.1 (a)

a) Murid bermain dengan doh seperti mencubit, menguli, dan memicit untuk membentuk

menjadi model manusia.

b) Menggalakkan murid-murid menghasilkan model manusia dalam pelbagai saiz.

Doh pelbagai warna.

AKTIVITI KUMPULAN

60 minit

8.50 – 9.50

B.Melayu

Sosio emosi

Kreativiti & Estetika

3.4.1, 4.1.1

1.1.3

2.1.3

a) Seorang murid dalam kumpulan baring di atas kertas sebak dan ahli kumpulan yang lain

melakar badan murid yang berbaring.

b) Murid-murid melukis mata, hidung, telinga, mulut , pusat dan lain-lain mengikut kreativiti

masing-masing.

c) Mewarnai hasil kerja dengan ‘oil pastel.’

d) Mempamerkan hasil kerja kumpulan dan memberi komen

sama ada positif atau negatif tentang hasil kerja sendiri dan hasil kerja orang lain.

Kertas sebak

Marker pen pelbagai warna

Oil pastel

REHAT (30 minit)

9.50 – 10.20

KUDAPAN & MEMBERUS GIGI


AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

English Language

2.1.3

1. Pupils use simple conversations. E.g: My name is………………..

I am a boy/girl.

Smartboard

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

Kognitif

1.1.1 (b,c)

1.Murid-murid mengelaskan objek seperti butang atau manik mengikut satu ciri saiz dan

bentuk.

2. Aktiviti boleh dijalankan dalam kumpulan.

Manik

butang

10 minit

11.20 – 11.30

Aktiviti

Penamat

Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam.

Refleksi

Murid :

Guru :

RANCANGAN HARIAN

Tema : Diri Saya Subtema : Keluarga dan Tempat Tinggal Saya

Tarikh : 13 Januari 2009 Hari : Selasa

Masa

Komponen

Hasil

Pembelajaran

Aktiviti

Bahan

10 minit

8.00 – 8.10

Rutin

Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.

PERBUALAN PAGI/

CIRCLE TIME

20 minit

8.10 – 8.30

B.Melayu

1.1.5 (b)

2.1.1

1.Menamakan anggota badan yang terdapat pada diri masing-masing.

Menyanyi lagu ‘Diri Saya’ sambil bertepuk tangan dan melakukan aksi yang sesuai.

Diri Saya

dua mata saya dua kaki saya dua mata saya dua tangan saya

hidung saya satu pakai kasut baru melihat dunia angkat apa saja

dua telinga saya satu mulut saya dua telinga saya dua kaki saya

kiri dan kanan tak berhenti makan dengar apa saja jalan sini sana

nyam, nyam, nyam

2.Melahirkan rasa kesyukuran kerana memiliki anggota badan yang sempurna.

CD tematik siri 1

P. FIZIKAL/ P.LUAR

20 minit

8.30 – 8.50

P. Fizikal

(Aktiviti Dalam Kelas)

1.2.1

1.2.2

1. Murid-murid diberi sehelai kertas dan dikehendaki menggunting garisan lurus pada kertas

yang disediakan.

Lembaran kerja

gunting

60 minit

8.50 – 9.50

Pend. Islam

Diambil alih oleh Ustazah Juliana

REHAT (30 minit)

9.50 – 10.20

KUDAPAN & MEMBERUS GIGI

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

Kognitif

1.1.1( c )

1. Murid menekap tangan pada kertas. Gunti

Butang

Lembaran kerja

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

English Language

2.5.1

2.6.1

1. Show and tell about myself with other friends ( works in pair )

2. Sing a song about brother: Are you sleeping?


10 minit

11.20 – 11.30

Aktiviti

Penamat

Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam.

Refleksi

Murid :

Guru :

RANCANGAN HARIAN

Tema : Diri Saya Subtema : Hobi Saya

Tarikh : 14 Januari 2009 Hari : Rabu

Masa

Komponen

Hasil

Pembelajaran

Aktiviti

Bahan

10 minit

8.00 – 8.10

Rutin

Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.

PERBUALAN PAGI/

CIRCLE TIME

20 minit

8.10 – 8.30

B. Inggeris

2.3.1

2.6.1

1. Pupils tell about their hobbies to the class.

2. Pupils said aloud the words of hobby such as: reading, fishing, playing games, drawing, etc.

Powerpoint-picture of hobby

P. FIZIKAL/ P.LUAR

20 minit

8.30 – 9.50

P. Fizikal

(Aktiviti Dalam Kelas)

1.2.1

1.2.2

1. Guru menerangkan tentang cara-cara untuk melakukan aktiviti bertulis.

2. Murid-murid menyambung garisan lurus titik-titik.

Buku aktiviti pratulis.

AKTIVITI KUMPULAN

60 minit

9.50 – 10.20

Kognitif

Sosio emosi

Kreativiti & Estetika

1.1.1(c)

1.1.3

1.1.1

1. Murid melakukan aktiviti kumpulan iaitu menekap tangan masing- masing

pada sehelai kertas yang berlainan warna.

2. Gunting lakaran tangan yang telah dibuat dan tampalkan nama masing-masing yang terlebih dahulu disediakan oleh guru pada tapak tangan sendiri.

3. Gunting mengikut bentuk lakaran tangan yang telah dibuat.

4. Sapukan gam dan tampalkan pada kertas lukisan berdasarkan corak yang diminta.

Kertas A4 berwarna

REHAT (30 minit)

9.50 – 10.20

KUDAPAN & MEMBERUS GIGI

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

B. Melayu

1.1.5 (c,d)

2.1.1

4.1.1

a) Berbual mengenai perasaan masing-masing apabila datang ke sekolah.

b) Bersoal-jawab mengenai aktiviti yang dilakukan sebelum datang ke sekolah

pada waktu pagi.

c) Menyanyi lagu ‘Bangun Pagi’.

d) Aktiviti Mewarna- mewarnai gambar budak perempuan dan budak lelaki.

e) Mempamerkan hasil kerja dan bersoal jawab mengenainya.

Bangun Pagi

Bangun pagi gosok gigi,

Cuci muka terus mandi,

Pakai baju minum susu,

Salam ayah dan ibu.

Pergi sekolah jalan kaki,

Jumpa cikgu depan pintu,

Selamat pagi cikgu Ani,

Selamat pagi Umi.

Rajin belajar cikgu ajar,

Pandai tulis pandai lukis,

Pandai nyanyi baca buku

Semua orang suka hati.

Kalau kita rajin usaha

Ibu bapa pun suka

Mari kawan sama-sama

Pasti kita berjaya.

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.50 – 11.20

10 minit

11.20 – 11.30

Aktiviti

Penamat

Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam.

Refleksi

Murid :

Guru :

RANCANGAN HARIAN

Tema : Diri Saya Subtema : Cita-cita Saya

Tarikh : 15 Januari 2009 Hari : Khamis

Masa

Komponen

Hasil

Pembelajaran

Aktiviti

Bahan

10 minit

8.00 – 8.10

Rutin

Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.

PERBUALAN PAGI/

CIRCLE TIME

20 minit

8.10 – 8.30

B. Inggeris

1.4.2

2.2.1

a) Pupils said aloud part of the body on face such as eyes, nose, ear, mouth.

b) Playing games: ‘Simon Says”: When Simon says “ Touch your nose,” pupils touch

their noses. When Simon says “ Clap your hands,” pupils clap their hands. When

Simon says “hop on one leg,”, pupils hop on one leg.

c) Teacher may use other names like pupils name.

Pupil’s body

20 minit

8.30 – 8.50

Kognitif

1.1.2

1. Latihan bertulis: mewarnai gambar yang mempunyai bentuk yang sama.

Lembaran kerja

60 minit

8.50 – 9.50

Pend. Islam

Diambil alih oleh ustazah Juliana

REHAT (30 minit)

9.50 – 10.20

KUDAPAN & MEMBERUS GIGI

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

B.Melayu

3.4.1

4.1.1

1. Latihan melakukan koordinasi mata tangan dengan menulis dan menyambung titik-

titik pada garisan yang pelbagai bentuk.

Buku pratulis.

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.50 – 11.20

10 minit

11.20 – 11.30

Aktiviti

Penamat

Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam.

Refleksi

Murid :

Guru :


RANCANGAN HARIAN

Tema : Diri Saya Subtema : Kebersihan Diri

Tarikh : 16 Januari 2009 Hari : Jumaat

Masa

Komponen

Hasil

Pembelajaran

Aktiviti

Bahan

10 minit

8.00 – 8.10

Rutin

Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.

PERBUALAN PAGI/

CIRCLE TIME

20 minit

8.10 – 8.30

B.Inggeris

2.3.1

1. Watching vcd Early English.

vcd

P. FIZIKAL/ P.LUAR

20 minit

8.30 – 8.50

P. Fizikal

(Aktiviti Luar Kelas)

2.1.1

1. Murid melakukan pergerakan mengikut arah arahan dan rentak muzik.

2. Guru membimbing murid melakukan tarian “poco-poco”.

Muzik/lagu tarian poco-poco.

AKTIVITI KUMPULAN

60 minit

8.50 – 9.50

Kreativiti dan Estetika

3.2.1

1. Guru memperdengarkan lagu murid-murid seperti lagu air pasang malam.

2. Murid-murid cuba mengikut melodi lagu tersebut dengan membunyikan liriknya

secara “hm, hmm, hmm laa, laa, laa secara spontan.

vcd

REHAT (30 minit)

9.50 – 10.20

KUDAPAN & MEMBERUS GIGI

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

Sosioemosi

1.1.2 (a,b)

1.1.3

1. Menunjukkan gambar mimik muka seperti gembira, sedih, marah, takut, terkejut

dan memahami keadaan mimik muka yang ditunjukkan.

2. Guru meminta murid melukis gambar muka sendiri berdasarkan emosi mereka

pada hari ini.

3.Murid-murid bercerita tentang sesuatu yang disukai dan yang tidak disukai serta

menunjukkan mimik muka yang sesuai.

4.Bermain permainan mimik muka secara berpasangan: pasangan meneka emosi

pada mimik muka yang ditunjukkan.

Smartboard

Persembahan elektronik

Lembaran kerja

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

B.Melayu

3.4.1

4.1.1

1. Latihan melakukan koordinasi mata tangan dengan menulis dan menyambung titik-

titik pada garisan yang pelbagai bentuk.

Buku pratulis.

10 minit

11.20 – 11.30

Aktiviti

Penamat

Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam.

Refleksi

Murid :

Guru :