Followers

Friday, May 14, 2010

Buku laporan murid 1957 tanda kenangan Hari Guru

ALOR GAJAH 13 Mei – Sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan Ke-39 yang disambut Ahad ini membawa makna tersendiri kepada seorang bekas guru, Sharifah Hashim. Sharifah, 75, boleh berbangga kerana salah seorang murid yang dididiknya semasa mula menjadi guru pada usia 15 tahun kini menjadi pemimpin di negeri ini.

Ketika menjadi guru kelas 1B, Sekolah Umum Bukit Rambai (kini Sekolah Kebangsaan Bukit Rambai) pada 1957, salah seorang anak muridnya ialah Yaakub Md. Amin yang kini bergelar Datuk dan berjawatan sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Sains dan Teknologi dan Sumber Manusia negeri.

Sharifah berkata, sebagai seorang guru tiada perkara yang lebih menggembirakan selain melihat kejayaan anak-anak didiknya.

Mengimbau kembali kenangan mengajar pada tahun negara mencapai kemerdekaan itu, Sharifah berkata, Yaakub, 60, yang mesra dengan panggilan Akub merupakan pelajar pintar di dalam kelasnya.

“Walaupun dia bertubuh paling kecil di dalam kelas, Akub seorang murid yang pintar dan sering mendapat pujian guru-guru.

“Saya menjadi guru kelasnya yang pertama ketika darjah satu dan Akub memang selalu mendapat nombor satu sehinggalah darjah lima sebelum berpindah ke sekolah lain ketika darjah enam,” katanya.

Sharifah ditemui selepas menerima kunjungan Yaakub di rumahnya di Kampung Permatang, Kuala Sungai Baru di sini hari ini.

Turut menyertai lawatan itu ialah Pegawai Pelajaran Daerah Alor Gajah, Kasim Mohamad; timbalannya, Abu Bakar Awang dan Ketua Unit Perhubungan Pendaftaran Jabatan Pelajaran negeri, Zubir Mohd. Noor.

Menariknya pada kunjungan itu, Yaakub membawa bersama Buku Kenyataan Murid Sekolah Umum Bukit Rambai yang disimpannya sejak 53 tahun lalu dan mempunyai komen Sharifah yang menjadi guru kelas pertamanya.

Sambil membelek buku tersebut, Sharifah yang kali terakhir mengajar di Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Tengah sebelum pencen pada 1989, kelihatan terharu sehingga hampir menitiskan air mata kegembiraan.

“Saya tidak sangka ia masih ada dalam simpanan dan sungguh berbangga mempunyai anak didik yang berjaya dan dapat berbakti kepada masyarakat,” katanya gembira.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.