Followers

Sunday, November 13, 2011

Guru memupuk kreativiti si kecil



Guru memainkan perangan penting dalam memupuk kreativiti kanak-kanak.



SETIAP kanak-kanak sebenarnya berpotensi menjadi seorang yang kreatif. Bagaimanapun ia turut bergantung kepada pembimbing mereka terutama guru untuk mencungkil daya kreativiti tersebut.

''Sebaiknya usaha ini kena dilakukan oleh guru ketika kanak-kanak berada di peringkat prasekolah lagi,'' kata Pensyarah Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Puan Sri Prof. Dr. Rohaty Mohd Majzub.

Beliau memberitahu dua perkara yang perlu diutamakan dalam usaha untuk merangsangkan kreativiti kanak-kanak.

Pertama, ia harus dimulakan pada peringkat prasekolah kerana itu merupakan masa yang cukup sesuai bagi menggalakkan pembangunan kanak-kanak.

Katanya, di situlah letaknya cabaran kepada guru mahupun pengasuh dan ibu bapa untuk menggalakkan kanak-kanak ini melalui pengalaman yang membantu mengembangkan daya kreativiti.

''Keduanya, kumpulan pemikir juga perlu merancang untuk membangunkan modal insan menjelangnya Wawasan 2020 dan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10) bermula peringkat prasekolah lagi,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika memberikan ucaptama pada Bengkel dan Seminar Pendidikan Awal Kanak-Kanak.

Bengkel sehari itu dianjurkan Fakulti Pendidikan Sains Sosial, Universiti Tun Abdul Razak (UTAR) Kuala Lumpur baru-baru ini.

Dr. Rohaty berkata, biasanya guru akan tertekan dengan bebanan kurikulum akademik sehingga tidak mempunyai masa untuk membangunkan kreativiti kanak-kanak.

'Tambahan pula tekanan daripada ibu bapa sendiri yang mengharapkan anak-anak mereka lulus cemerlang dalam bidang akademik,'' katanya.

Selain itu, katanya, guru-guru juga menghadapi tekanan masa bagi menyelesaikan tugas-tugas pentadbiran.

Bagaimanapun kata Dr. Rohaty, masih terdapat pelbagai cara untuk guru-guru menggalakkan kreativiti di kalangan kanak-kanak.

''Sediakan satu persekitaran kelas yang membolehkan yang anak-anak muda ini meneroka dan bermain melalui aktiviti kurikulum,'' katanya.

Selain itu katanya, guru-guru perlu bersedia supaya dapat menyesuaikan diri untuk menerima idea yang akan diberikan oleh kanak-kanak.

Guru-guru juga tidak boleh memaksa kanak-kanak untuk menerima idea yang diberikan oleh mereka.

Jelasnya, suasana itu akan dapat merangsang kanak-kanak melaksanakan idea itu dengan lebih seronok tanpa halangan.

"Guru hanya perlu memberikan bimbingan dan jangan cuba untuk menyekat idea itu supaya kanak-kanak ini merasa lebih bebas tanpa rasa tertekan.

''Guru juga tidak boleh terlalu bergantung kepada sukatan pelajaran, bahan bacaan bercetak dan latihan semata-mata,'' katanya.

Katanya, guru sepatutnya menunjukkan yang dia juga seorang aktif berfikir dan bersemangat 
mahu mempelajari sesuatu yang baru.

''Guru juga perlu memberikan lebih masa untuk membolehkan kanak-kanak ini meneruskan projek yang sedang dilakukan sekalipun telah melebihi jadual,'' katanya.

Selain itu katanya, guru juga tidak perlu terikut dengan sukatan pelajaran, bahan bacaan dan latihan kerana ini tidak akan memberi peluang untuk kanak-kanak itu merasai sendiri pengalaman termasuk menggunakan tangannya.

''Guru perlu mengenal pasti perbezaan individu dalam pembelajaran dengan mengambil kira jenis pelajar dan kebolehan mereka,'' tambahnya.

Jelasnya, apa yang penting guru-guru prasekolah sepatutnya memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menggunakan sepenuhnya ruang bilik darjah bagi menerap dan memupuk kreativiti mereka.

Sumber: Utusan Malaysia 20 Oktober 2011.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.