Followers

Sunday, May 22, 2011

Pakar UKM reka program pembelajaran untuk kanak-kanak pra sekolah melalui MEL

Oleh Kuah Guan Oo

BANGI, 13 Sept 2010 – Sekumpulan lima orang pakar pendidikan dan penyelidik Universti Kebangsaan Malaysia (UKM) telah mereka satu program interaktif yang menyeronokkan bagi menggalak kanak-kanak pra-sekolah membaca dan belajar.


Digelar “MEL” atau “Mari mEmbaca Lagi”, pakej bahan pelajaran yang digubah berasakan penyelididikan itu mengandungi 30 cekera padat (CD), 30 judul cerita dalam buku bercetak (60 judul semuanya) bersama satu buku panduan. Ia dihasilkan oleh pensyarah UKM yang berpengalaman lebih daripada 25 tahun dalam bidang pendidikan.


Pakej MEL untuk kanak-kanak berusia 2 hingga 8 tahun itu telah menarik minat Oxford Fajar, cawangan Oxford University Press di Malaysia, untuk menyediakan lukisan dan illustrasi untuk buku-buku cerita itu.


Ketua projek MEL, Prof Dato’ Dr Halimah Badioze Zaman berkata beliau dan beberapa orang rakannya di UKM telah berbincang mengenai kekurangan buku di pasaran untuk kanak-kanak mula belajar membaca dari usia 2 tahun.


Ini telah mengilhamkannya untuk menyediakan bahan bacaan itu dan hasilnya MEL direka dan diterbitkan.


Rakan-rakannya yang terlibat ialah Prof Madya Dr Azlina Ahmad dan Dr Muriati Mukthar, pensyarah kanan di Fakulti Teknologi dan Sains Matlumat (FTSM) UKM, Prof Datin Dr Siti Rahayah Ariffin, dekan Fakulti Pendidikan UKM dan Prof Dr Tengku Mohd Tengku Sembok (kini bertugas di Fakulti Sains dan Teknologi Maritim, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia).


Prof Halimah, seorang professor di FTSM, berkata mereka memperolehi satu geran dari Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar (kini Kementarian Sains, Teknologi dan Innovasi) untuk menghasilkan bahan itu.


Walaupun geran itu diberi di bawah Rancangan Malaysia ke-7, mereka telah selesai pakej MEL yang mengaplikasikan penggabungan hibrid antara penggunaan bahan elektronik dan bahan cetak, tahun ini, ditengah-tengah kesibukan kuliah dan tugas lain masing-masing.



Walaupun lambat, hasilnya cukup berkesan seperti yang dibuktikan oleh pelajar Sarjana dan doctor falsasah mereka yang telah menjalankan ujian menggunakan MEL. Ia menunjukkan bahawa kanak-kanak di Tadika dan Taska boleh membaca selepas dua bulan mengikuti pajek itu.


“Apa yabg berbeza dengan MEL ialah ia menarik minat kanak-kanak yang seronok dicabar untuk merasa, tengok, berfikir dan berinteraksi dengan guru, rakan-rakan dan persekitaran mereka,” katanya.


Bagi para guru Taska dan Tadika, pakej MEL merupkan satu cabaran yang besar dalam menyediakan bahan yang dapat mengubah budaya pembelajaran dari pembelajaran hanya secara hafalan fakta kepada budaya berfikir, berkreatif, inovatif dan penyayang.



Pakej MEL dengan CDs dan buku itu adalah fleksibel untuk para guru menggunapakaikan semua bahan pembelajaran dalam lingkungan setahun.


“MEL memperkenalkan konsep pembacaan dan pelajaran awal yang holistic untuk membentuk kanak-kanak dengan identiti Malaysia yang unik dan konsep ini boleh digunapakai di mana-mana di dunia,” ujar Prof Halimah.


Beliau berkata untuk mempastikan pajek MEL itu holistic, beliau dan rakan-rakannya telah menerapkan 5 daripada 8 domain perkembangan generik kanak-kanak berdasarkan Kerangka Kelayakan Malaysia (MQF) iaitu, pengetahuan, etika dan nilai, kesedaran persekitaran, komunikasi dan pembelajaran seumur hidup.


Berasaskan kemahiran-kemahiran tersebut, bahan mempelajaran itu direka dan disusun untuk menitikberatkan perkembangan sosial, kognitif, affektif atau emosi, pisikal atau psikomotor, daya kreatif serta innovasi.


Rancangan mengajar merangkumi pelbagai aktiviti pra membaca, pra menulis, pra matematik dan sains berasaskan domain kognitif seperti bahasa, sains, matematik, muzik, seni kreatif, seni lukis serta kraf tangan berdasarkan tema dan sub-tema mengikut kurikulum pra sekolah Negara.


Buku panduan itu akan membantu para guru, ibu-bapa atau penjaga memahami, mendorong serta melibatkan diri bersama kanak-kanak (konsep keterangkuman ataupun inclusiveness) dalam proses pertumbuhan literasi awal kanak-kanak yang boleh dilanjutkan sehingga kanak-kanak itu menjejak kaki ke dunia pendidikan formal.


“Jadi, tujuan kami adalah menyediakan sebuah panduan berasakan kontinum pertumbuhan literasi awal kanak-kanak yang bermula daripada usaha awal mereka membaca, menulis, mengira, berfikir secara logik, berfikiran saintifik dan berkomunikasi hingga ke peringkat rendah,” kata Prof Dr Halimah.


Oleh sebab cerita selalu menggemarkan kanak-kanak, buku-buku MEL akan membawa mereka ke muzium dan Masjid Kristal atau mereka boleh mengikuti telatah Jojo, Si Tupai Dusun. Mereka juga boleh mengetahui tentang air dan warna yang menceriakan alam sekitar mereka menerusi CDs.


Pakej MEL dimana bahan elektroniknya adalah perisian kursus multimedia dan Internet, dibahagikan ke tiga peringkat. Peringkat pertama adalah untuk kanak-kanak berusia 2 hingga 4 tahun, peringkat kedua untuk kanak-kanak berusia 4 hingga 5 tahun dan peringkat ketiga untuk mereka berusia 5 hingga 7.


Prof Dr Halimah berkata tempoh yang paling sesuai bagi para guru, ibu-bapa dan penjaga untuk menghabiskan pengajaran silibus MEL ialah setahun.


Untuk mengetahui kemajuan kanak-kanak dalam mempelajaran mereka, MEL menyediakan satu checklist bagi para guru, ibu-bapa atau penjaga memantau perkembangan dan kemajuan kanak-kanak itu.



Walaupun Prof Halimah merupakan seorang saintis dan pakar ICT, beliau tidak menjejak kaki ke dunia pendidikan pra sekolah tanpa sebarang pengalaman.


Khuatir tentang anak bongsunya, Riza, yang enggan membaca semasa berusia 4 atau 5 tahun, si-ibu itu mengilham dan merekakan cerita khas seperti kereta biru Riza dan sebagainya untuk menarik minat anak kesayangannya membaca.


Apabila kisah kereta biru yang menjadikan Riza sebagai watak utama, kanak-kanak itu pun mula berminat membaca dan akhirnya beliau dengan bangga melihat anaknya itu menerima ijazah Sarjananya baru-baru ini.


Tetapi, dalam proses mendorong dan mengajar anaknya sendiri Prof Halimah telah mewujudkan satu seri bahan mempelajaran pra sekolah baru yang digelar Bawal pada tahun 1994/5 yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).


Apa yang menyedihkannya Bawal telah diciplak dan dijual di pasaran. Walaupun beliau telah melaporkan kepada DBP, beliau tidak nampak terdapat apa-apa hasil darinya.


“Ada seorang datang menjual Bawal ciplak kepada saya suatu hari, dan apabila saya memintanya periksa nama saya dengan nama yang tercatit di buku Bawal itu, beliau terkejut!” katanya.


Walaupun beliau rugi kerana perbuatan ciplak itu, Prof Halimah amat berpuas hati apabila beliau diberitahu oleh seorang pemudi di suatu persidangan di UKM, “Professor, I membesar dengan Bawal!”


“Cuba anda bayangkan, saya terjumpa seorang pemudi yang membesar dengan Bawal saya!” ketawa beliau.


Prof Dato’ Dr Halimah Badioze Zaman boleh dihubungi di:
hbz@ftsm.ukm.my
Tel: 603 2891 6349

Sumber: http://www.ukm.my/news/index.php/ms/berita-penyelidikan/457-ukm-experts-make-it-fun-for-pre-school-children-to-learn.html

1 comment:

  1. Salam, dimana saya boleh dapat MEL ni dan berapa harganye?

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.