Followers

Saturday, February 14, 2009

Tema: Bentuk (Minggu 4)

Cuti Tahun Baru Cina: 26 Januari - 28 Januari 2009

RANCANGAN HARIAN

Tema : Bentuk Subtema : Kenali Bentuk

Tarikh : 29 Januari 2009 Hari : Khamis

Masa

Komponen

Hasil

Pembelajaran

Aktiviti

Bahan

10 minit

8.00 – 8.10

Rutin

Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.

PERBUALAN PAGI/

CIRCLE TIME

20 minit

8.10 – 8.30

B. Inggeris

4.1.2

1.Teacher introduce to the pupils the shapes such as square, triangle, circle,

rectangular, oval, heart, star.

2. Read the lyric of rhymes: Twinkle Twinkle Little Star”.

3. Sing the song altogether.

4. Ask and answer about shapes.

Song’s chart

Smart board

Shapes card

20 minit

8.30 – 8.50

Kognitif

4.1.1

1. Murid belajar menulis nombor 3 dengan cara yang betul.

2. Latihan menulis di udara.

3. Latihan bertulis

Kad nombor

Smart board

Buku aktiviti

60 minit

8.50 – 9.50

Pend. Islam

Diambil alih oleh ustazah Juliana

REHAT (30 minit)

9.50 – 10.20

KUDAPAN & MEMBERUS GIGI

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

B.Melayu

1.2.1

2.1.2

1.Guru menunjukkan bentuk-bentuk seperti segi empat sama, segi tiga, segi empat

tepat, bulat, bujur, bintang, dan hati.

2.Murid menyebut kad-kad bentuk yang ditunjukkan oleh guru.

3.Permainan mengecam bentuk- Murid menunjukkan bentuk yang disebut guru.

4.Murid diberi lembaran kerja. Murid mewarnai, menggunting, dan menampal bentuk yang sepadan dengannya.

B5.Murid mempamerkan hasil kerja.

Kad bentuk

Benda maujud

Lembaran kerja

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.50 – 11.20

10 minit

11.20 – 11.30

Aktiviti

Penamat

Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam.

Refleksi

Murid :

Guru :


RANCANGAN HARIAN

Tema : Bentuk Subtema : Segi Empat

Tarikh : 30 Januari 2009 Hari : Jumaat

Masa

Komponen

Hasil

Pembelajaran

Aktiviti

Bahan

10 minit

8.00 – 8.10

Rutin

Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan.

PERBUALAN PAGI/

CIRCLE TIME

20 minit

8.10 – 8.30

B.Inggeris

4.1.2

1.Teacher shown a square shape card to children and they say loudly.

2. Children marched the lines outside square floor mat and

singing a song ‘Square Walking’ and a simple song. ‘Square’(Tune: London Bridges):
My four sides are all the same, all the same, all the same,
My four sides are all the same, I'm a square.


P. FIZIKAL/ P.LUAR

20 minit

8.30 – 8.50

P. Fizikal

(Aktiviti Luar Kelas)

2.1.2

2.1.3

1.Aktiviti memanaskan badan.

2. Kanak-kanak berdiri sebelah kaki selama 20 saat.

3. Kanak-kanak mengimbangi badan berjalan di atas tali.

4. Kanak-kanak berjengket sebelah kaki dimulai dengan kaki kanan dan diikuti

dengan kaki kiri.

Wisel

tali

AKTIVITI KUMPULAN

60 minit

8.50 – 9.50

Kreativiti dan Estetika

2.1.4

1. Setiap kumpulan diberi sehelai kertas sebak dan pelbagai bentuk yang disediakan

guru daripada pelbagai saiz.

2. Setiap kumpulan diminta menampal pelbagai bentuk sehingga menjadi bentuk

orang, bunga, kereta.

3. Mempamerkan hasil kerja.

4. Menyanyi lagu ‘Twinkle-twinkle Little Star’ mengikut lagu yang diperdengarkan.
yang diperdengarkan.

Kertas sebak,

Kertas warna pelbagai bentuk, gam.

Cd lagu

REHAT (30 minit)

9.50 – 10.20

KUDAPAN & MEMBERUS GIGI

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.20 – 10.50

Sosioemosi

1.2.3

2.3.1

2.3.2

1. Bercerita mengenai peristiwa yang pernah dialami yang menunjukkan sesuatu kelemahan dan kesilapan diri sendiri & belajar melalui CD interatif tentang bentuk.

CD Tematik

AKTIVITI KELAS

30 minit

10.50 – 11.20

B.Melayu

3.1.1

4.1.1

a) Murid-murid menyebut huruf-huruf a – z yang ditunjukkan

secara rawak.

b) Murid menulis huruf i di udara dan membunyikannya.

c) Latihan bertulis huruf i bertitik.

Kad imbasan

10 minit

11.20 – 11.30

Aktiviti

Penamat

Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam.

Refleksi

Murid :

Guru :


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.