RANCANGAN HARIAN
Tema : Warna Subtema : Kenali Warna
Tarikh : 19 Januari 2009 Hari : Isnin
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit ( 8.00 – 8.10) | PERHIMPUNAN MINGGUAN SEKOLAH | |||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B.Melayu | 1.1.5 2.2.2 3.1.1 | Perbualan Pagi 1.Berbual mengenai warna-warna yang murid-murid tahu. 2.Murid menyebut nama-nama warna. 3.Bersoal jawab. 4.Memadankan warna yang disebut guru dengan objek yang terdapat di dalam kelas seperti meja, kerusi, baju, dll. 5.Menyanyi beramai-ramai lagu warna. | Lagu Warna saya lihat dengan mata, macam-macam warna, merah, kuning, hijau, biru, jingga dan ungu. |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50 | P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas) | 1.1.1 1.2.1 1.2.2 | 1. Murid menguntai manik dan butang mengikut warna. Kemudian, murid-murid menyebut warna yang telah menjadi rantaian manik atau butang. | Manik, butang, tali |
AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50 | B.Melayu Sosio emosi Kreativiti & Estetika | 2.2.2 1.2.1 2.1.3 | 1.Guru menunjukkan warna pada BBM ‘bunga’ yang tergantung di kelas. 2.Murid menyebut warna-warna tersebut. 3.Murid mewarna gambar belon-belon dengan warna yang pelbagai seperti yang telah mereka pelajari. 4.Mempamer dan menilai hasil kerja sendiri dan rakan. | Lembaran kerja Pensel warna BBM warna(bunga) |
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | | ||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | English Language | 4.1.2 | Cups of Colour: 1. Fill all of the cups with water. 2. Place, red, yellow, blue, food coloring in each cup of water. 3. Children use eye droppers to transfer colored water to other cups, thus creating different colors. | Colouring food Cup Water. |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20 | Kognitif | 4.1.1 | 1.Mengenal angka 1. 2. Membilang objek yang menunjukkan 1. 3. Menulis angka 1 di udara. 4. Latihan menulis angka 1- mengikut garisan putus-putus. - menulis nombor dan mewarna bilangan objek. | Benda maujud Kad angka Buku aktiviti – ( write numbers 1-20) |
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Warna Subtema : Warna Kegemaran
Tarikh : 20 Januari 2009 Hari : Selasa
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B.Melayu | 1.1.5( a,d ) 2.2.2 3.1.1 4.1.3 | 1.Murid diperkenalkan dengan huruf a . a: api 2. Murid membunyikan huruf a dan mengeja perkataan ‘ api ’. 3. Latihan menulis huruf a dan mewarnai gambar. | Kad gambar Lembaran kerja |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50 | P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas) | 1.2.1 1.2.2 | 1.Membuat pergerakan tangan mengikut arah dengan mengikut garisan titik-titik huruf a. 2.Guru membimbing murid agar dapat mengawal pergerakan mata tangan dengan betul. | Lembaran kerja |
60 minit 8.50 – 9.50 | Pend. Islam | Diambil alih oleh Ustazah Juliana | ||
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | Kognitif | 4.1.1 | 1. Mengenal angka 2. 2. Membilang objek yang menunjukkan 2. 3. Menulis angka 2 di udara. 4. Latihan menulis angka 2- mengikut garisan putus-putus. - menulis nombor dan mewarna bilangan objek. | Benda maujud Kad angka Buku aktiviti – ( write numbers 1-20) |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50-11.20 | English Language | 3.1.2 | 1. Encourage pupils yellow colour. 2. Pupils name and sound words of yellow. 3. Spell the word. 4. Colour the picture: hot sun with yellow colour pencil. | Picture card Word card worksheet |
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Warna Subtema : Warna Pelangi
Tarikh : 21 Januari 2009 Hari : Rabu
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B. Inggeris | 4.1.1 4.1.2 | 1. Teacher introduce to the pupils about the colour of rainbow. 2. Pupils said aloud the name of rainbow colour. 3. Teacher and pupil talk about rainbow. 4. Ask and answer about rainbow. | powerpoint |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 9.50 | P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas) | 1.2.1 1.2.2 | 1. Guru menerangkan tentang cara-cara untuk melakukan aktiviti iaitu menggunting gambar (puzzle), menyapu gam dan menampalkan semula sehingga menjadi gambar sebenar. 2. Pamerkan hasil kerja masing-masing. | lembaran kerja. gam, gunting |
AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 9.50 – 10.20 | Kognitif Sosio emosi Kreativiti & Estetika | 1.1.2 1.1.3 1.1.3 2.1.3 | Pengelasan Objek 1.Murid mengumpul butang atau manik berlainan bentuk dan warna. 2.Murid mengumpul, bongkah, bola, guli atau manik berlainan warna dan saiz. 3.Murid mengumpul daun dan batu yang berlainan bentuk dan saiz. 4.Mewarna nombor. | Butang, manik, bongkah, bola kecil, batu, dan daun.. |
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B. Melayu | 2.2.2 3.1.1 3.1.2 4.1.2 4.1.3 | 1.Guru menunjukkan huruf a dan mengeja serta menyebut perkataan berdasarkan gambar yang ditunjukkan iaitu a untuk api, ayah, ayam, adik. 2.Latihan menulis huruf a mengikut titik-titik dan mewarna gambar. 3. Menyanyi lagu abc. | Kad gambar Buku latihan |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20 | ||||
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Warna Subtema : Warna Objek di Persekitaran
Tarikh : 22 Januari 2009 Hari : Khamis
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B. Inggeris | 4.1.1 4.1.2 | 1. Encourage pupils to the variety colour of objects in the environment. e.g: red apple, yellow banana, green leaf, blue book, orange oranges, & purple hat. 2. Pupils colour the picture according to the objects. | powerpoint Worksheet |
20 minit 8.30 – 8.50 | Kognitif | 4.1.1 | 1. Membilang objek mengikut bilangan 1-6. 2. Latihan bertulis: mewarnai gambar belon yang mempunyai nombor dan bilangan yang sepadan. ( gambar badut pegang belon). | Lembaran kerja Benda maujud |
60 minit 8.50 – 9.50 | Pend. Islam | Diambil alih oleh ustazah Juliana | ||
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B.Melayu | 2.2.2 3.1.1 4.1.2 4.1.3 | 1.Guru menunjukkan huruf a dan mengeja serta menyebut perkataan berdasarkan gambar yang ditunjukkan iaitu a untuk api, ayah, ayam, adik. 2. Latihan menulis: mewarnai huruf a dan gambar. 3. Menyanyi lagu a bunyi hurufnya: a itu hurufnya, a itu bunyinya, a, a, a, a, a, a, a, a. | Powerpoint Lembaran kerja |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20 | ||||
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Warna Subtema : Warna Objek di Persekitaran
Tarikh : 23 Januari 2009 Hari : Jumaat
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B.Inggeris | 4.1.1 4.1.2 | 1. Pupil learn about colours and said the word loudly. 2. Spell the word of colour. 3. Write the words with the activities requiring hand-eye coordination (dot to dot words) | Flash cards worksheet |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50 | P. Fizikal (Aktiviti Luar Kelas) | 2.1.2 | 1. Aktiviti memanaskan badan. 2. Melakukan aktiviti mengimbang dengan berdiri sebelah kaki. 3. Bermain bebas di taman permainan. | Wisel. |
AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50 | Kreativiti dan Estetika | 1.1.3 2.1.6 | 1. Guru menunjukkan belon yang pelbagai warna dan murid diminta menyebut warna belon tersebut. 2. Murid melakukan aktiviti dalam kumpulan dan diminta mengoyak kertas warna dan menampalkannya pada gambar belon mengikut warna yang disukai: Aktiviti membuat kolaj. 3. Pamerkan hasil kerja | Lembaran kerja Kertas warna gam |
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | Sosioemosi | 1.1.3 1.2.1 2.1.1 | 1.Guru bercerita dan bersoal-jawab tentang pelangi. Berapakah warna pelangi? Apakah warna pelangi? Bagaimana bentuk pelangi? Bilakah dan bagaimanakah pelangi terjadi? Apakah hubungan antara pelangi dengan cahaya? Adakah anda tahu apa-apa cerita dongeng tentang pelangi? 2.Menyambung aktiviti mewarnai dan menulis perkataan warna. | powerpoint Lembaran kerja |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20 | B.Melayu | 2.2.2 3.1.1 4.1.2 4.1.3 | 1.Guru menunjukkan huruf e dan mengeja serta menyebut perkataan berdasarkan gambar yang ditunjukkan iaitu e untuk emas, enam, epal, ekor. 2. Latihan menulis: mewarnai huruf e dan gambar. 3. Menyanyi lagu e bunyi hurufnya. | Kad gambar Buku latihan |
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.