RANCANGAN HARIAN
Tema : Cuaca Subtema : Hari Hujan dan Berangin
Tarikh : 10 Februari 2009 Hari : Selasa
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B.Melayu | 1.1.5 1.3.1 1.3.2 | 1.Berbual mengenai cuaca pada hari ini. 2.Bersoal jawab mengenai cuaca pada hari ini. 3.Murid-murid bercerita tentang pengalaman masing-masing semasa hari hujan dan berangin. 4.Kesan dan akibat yang berlaku pada hari hujan dan berangin | Kad gambar Lagu Hujan Dah Turun: Tip tap tip tap hujan dah turun, ( 2 X) Tip tap tip tap baju dah basah, Mari kita ambil payung. |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50 | P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas) | 4.1.1 4.2.5 | 1.Guru berbual dengan kanak-kanak tentang situasi yang membahayakan sama ada semasa di rumah, di sekolah, dan di 2.Bersoal-jawab dan kanak-kanak menyatakan situasi yang merbahaya itu. 3.Mewarna gambar hujan. | Kad gambar cuaca |
60 minit 8.50 – 9.50 | Pend. Islam | Diambil alih oleh Ustazah Juliana | ||
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | Kognitif | 4.2.1 4.2.2 | 1.Kanak-kanak diperkenalkan dengan angka 4. 2.Membilang objek 4. 3.Berlatih menulis angka 4 dengan cara yang betul. 4.Latihan bertulis: Menulis nombor 4. | PPT Pembilang Lembaran kerja |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50-11.20 | English Language | 1.2.1 1.2.2 | 1.Children identify words with the different beginning sounds. 2.Said the words loudly. 3.Writing exercise : Write the alphabet b : ball | Picture cards Word cards Activity book |
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Cuaca Subtema : Rainy Day & Sunny Day
Tarikh : 11 Februari 2009 Hari : Rabu
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B. Inggeris | 2.3.2 3.3.1 | 1.Talk about the weather using weather charts. - It is a sunny day. – It is a windy day - It is a rainy day. – It is a cloudy day 2. Drilling activity. 3. Sing a song ‘Eensy, Weensy Spider’. Eensy, weensy spider, Out came the sun, Climbing up the spout, And dried up all the rain Down came the rain, Eensy weensy spider And washed the spider out, Climbing up | Weather chart Song chart cd |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 9.50 | P. Fizikal (Aktiviti Luar Kelas) | 2.1.5 4.1.1 4.2.5 | 1. Murid mendengar penerangan guru tentang menjaga keselamatan diri semasa bermain di taman permainan dan padang sekolah. 2. Aktiviti memanaskan badan. 3. Murid meloncat berterusan selama satu minit secara bebas dan di dalam gelung rotan. 4. Permainan kecil: Berlumba meloncat di dalam gelung rotan berpasukan. 5. Aktiviti pengenduran otot. | Gelung rotan Wisel |
AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 9.50 – 10.20 | Kognitif Sosio emosi Kreativiti & Estetika | 4.1.1 & 4.1.2 2.4.1 2.1.3 | 1.Murid-murid diperkenalkan dengan angka 5. 2.Membilang objek 5. 3.Berlatih menulis angka 5 dengan cara yang betul. 4.Permainan memadan simbol 5 dengan objek. 5.Latihan bertulis: Mewarnai dan menulis angka 5 serta mewarnai gambar. 6.Murid-murid dinasihati menyempurnakan tugas yang diberikan tanpa bantuan guru dan rakan-rakan. | Bongkah, pembilang, Kad nombor Buku aktiviti – ( write numbers 1-20) |
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B. Melayu | 1.3.2 3.1.3 3.3.1 | 1. Guru memperkenalkan huruf c kepada murid-murid. Murid-murid menyebut huruf c dan mengeja serta menyebut perkataan cili dan ciku. 2. Murid mengecam perkataan dengan bunyi akhiran yang berbeza. 3. Menulis huruf c dengan cara yang betul di udara. 4. Latihan bertulis: menulis huruf c. | Powerpoint: gambar dan perkataan Buku aktiviti |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20 | ||||
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Aktiviti pengukuhan di rumah: memadan nombor 1 dan 2 dengan bilangannya. Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Cuaca Subtema : Cloudy day & Windy day
Tarikh : 12 Februari 2009 Hari : Khamis
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B. Inggeris | 1.1.2 1.2.2 3.3.1 | 1. Pupils said aloud the name of weather such as sunny day, cloudy day, windy day, and rainy day 2. Pupils said aloud the words that shown by teacher. 3. Drilling 4. Writing exercise: match the words of weather to the picture. | Worksheet Powerpoint |
20 minit 8.30 – 8.50 | Kognitif | 4.2.1 4.2.2 4.2.3 | 1. Membilang objek yang menunjukkan 1. 2. Menulis angka 1 di udara. 3. Latihan memadan angka 1 dengan bilangannya. | pembilang Kad angka Buku aktiviti |
60 minit 8.50 – 9.50 | Pend. Islam | Diambil alih oleh ustazah Juliana | ||
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B.Melayu | 1.3.1 3.1.3 | Latihan Bacaan 1. Murid membunyikan huruf vokal dan perkataan yang mewakilinya iaitu a: ayam, e:emak, e: epal, i: ikan, o: obor, u: ular. 2. Murid-murid membaca kad bacaan a e i o u di hadapan guru. 3. Murid yang dapat menyebut huruf vokal dan membunyikannya dianggap telah menguasai. | Kad bacaan |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20 | ||||
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Cuaca Subtema : Cuaca Hari Ini
Tarikh : 13 Februari 2009 Hari : Jumaat
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B.Inggeris | 2.1.3 3.1.2 3.3.1 | 1. Teacher encourage to the pupils the words of weather: rainy. 2. Pupils spell and mention the word rainy loudly. 3. Ask and answer about rainy day. 4. Colour the picture of rainy day. | powerpoint Picture card worksheet |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50 | P. Fizikal (Aktiviti Luar Kelas) | 4.1.1 4.2.5 | 1. Guru berbual dengan murid-murid tentang cara-cara menjaga keselamatan diri semasa di rumah, di sekolah dan di padang permainan. 2. Kanak-kanak bermain dengan peralatan permainan di dalam kelas secara berkumpulan. | Alatan permainan |
AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50 | Kreativiti dan Estetika | 1.1.5 3.2.5 | 1.Kanak-kanak diperdengarkan dengan muzik midi/ vcd. 2.Menyanyi lagu-lagu tentang cuaca: Tanya sama pokok, hujan dah turun, labah-labah panjat tinggi, eensy weensy spider, dll. 3.Berbual dan bersoal jawab tentang lagu yang dinyanyikan dan pengajaran yang diperoleh daripada lagu itu. | Muzik midi vcd |
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | Sosioemosi | 1.1.5 (b) 1.2.1 2.1.2 | 1.Bercerita tentang kisah angin dan awan. 2.Kanak-kanak memberi respon tentang pengajaran yang terdapat dalam cerita itu. 3. Bermain dengan perisian komputer – cuaca. | Cd Powerpoint: cerita awan dan angin. |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B.Melayu | | Latihan Bacaan 1. Murid menyebut dan membunyikan huruf vokal dan perkataan yang mewakilinya iaitu a: ayam, e:emak, e: epal, i: ikan, o: obor, u: ular. 2. Murid-murid membaca kad bacaan a e i o u di hadapan guru. 3. Murid yang dapat menyebut huruf vokal dan membunyikannya dianggap telah menguasai. | Kad bacaan |
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : 0Guru : |
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.