RANCANGAN HARIAN
Tema : Masa dan Waktu Subtema : Kenali Masa dan Waktu
Tarikh : 2 Februari 2009 Hari : Isnin
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit ( 8.00 – 8.10) | PERHIMPUNAN MINGGUAN SEKOLAH | |||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B.Melayu | 1.1.5 1.2.1 2.1.2 (b) | Perbualan Pagi: 1. Berbual mengenai cara-cara memberi ucapan kepada orang lain mengikut situasi dan masa. Cth:- selamat pagi. selamat tengah hari, selamat petang, selamat malam. 2.Bersoal jawab. 3.Memadan ucapan dengan gambar yang sesuai. | Kad gambar |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50 | P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas) | 1.2.1 1.2.2 | 1.Kanak-kanak memadan gambar dengan ucapan mengikut garis putus-putus. 2. mewarna gambar. | Lembaran kerja |
AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50 | B.Melayu Sosio emosi Kreativiti & Estetika | 3.2.1, 3.2.2, 4.1.3 & 4.1.4 2.4.1 2.1.3 | 1.Guru memperkenalkan huruf vokal u dan membunyikannya. 2. Kanak-kanak menyebut u mewakili perkataan ular, ubat, ubi, udang, ulat. 3. Mewarna huruf u dan gambar yang mewakilinya. 4. Menulis huruf u bertitik. | Lembaran kerja Kad huruf Kad gambar Pensel warna |
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | | ||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | English Language | 1.1.2 1.2.2 | 1.Children identify words with the same ending sound and discriminate it. 2. Said the words loudly. 3. Writing exercise. | Picture cards Word cards worksheet |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20 | Kognitif | 9.1.1 9.1.2 9.1.3 | 1.Berbual dan bersoal jawab mengenai peristiwa yang dialami sehari-hari mengikut peredaran masa. 2.Mewarnai gambar aktiviti sehari-hari mengikut waktu pagi, malam, petang, dan malam. | Carta bergambar Lembaran kerja |
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Masa dan Waktu Subtema : Aktiviti Harian
Tarikh : 3 Februari 2009 Hari : Selasa
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B.Melayu | 1.1.5 3.2.1 3.2.2 | 1. Berbual mengenai masa dan puisi yang berkaitan dengan masa. 2. Guru mempamerkan puisi iaitu pantun dua kerat pada ‘smartboard’ dan murid-murid menyebut semula apa yang disebut guru. 3. Memperkenalkan vokal e dan membunyikannya. 4. Murid-murid diminta mengecam huruf vokal e yang terdapat dalam pantun dua kerat. 5. Guru memberitahu murid pengajaran yang didapati daripada pantun dua kerat yang dilafazkan. | Pantun: Pat pat siku lipat, Siapa cepat dia dapat. Satu dua tiga empat, Siapa cepat dia dapat. |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50 | P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas) | 1.2.1 1.2.2 | 1.Membuat pergerakan tangan mengikut arah dengan mengikut garisan titik-titik huruf e. 2.Guru membimbing murid agar dapat mengawal pergerakan mata tangan dengan betul dan menulis huruf e dengan cara yang betul. | Lembaran kerja |
60 minit 8.50 – 9.50 | Pend. Islam | Diambil alih oleh Ustazah Juliana | ||
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | Kognitif | 9.1.1 9.1.2 9.1.3 | a) Berbual dan bersoal jawab mengenai peristiwa yang dialami sehari-hari mengikut peredaran masa. b) Mewarnai gambar aktiviti sehari-hari mengikut waktu pagi, malam, petang, dan malam. | Carta bergambar (PPT) Lembaran kerja |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50-11.20 | English Language | 2.1.1 2.1.3 | a) Children learn about time and greeting e.g. like good morning, good afternoon, good evening & good night. b) Drilling activity c) Ask and answer. | Flash cards |
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Masa dan Waktu Subtema : Days in the Week
Tarikh : 4 Februari 2009 Hari : Rabu
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B. Inggeris | 1.1.2 1.2.2 | 1. Pupils said aloud about words with the same ending sound such as Monday to Sunday. 2. Pupils said aloud the words that shown by teacher. 3. Pupils identify words with the same ending sound. 4. Drilling | Worksheet Word card |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 9.50 | P. Fizikal (Aktiviti Dalam Kelas) | 1.2.1 1.2.2 | 1. Murid-murid membuat pergerakan tangan mengikut arah dengan mengikut garisan titik-titik dengan menulis perkataan days in the week like Monday, Tuesday, to Sunday. 2. Guru membimbing murid agar dapat mengawal pergerakan mata tangan dengan betul. | Worksheet word card |
AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 9.50 – 10.20 | Kognitif Sosio emosi Kreativiti & Estetika | 4.1.1 & 4.1.2 2.4.1 2.1.3 | 1.Murid-murid diperkenalkan dengan angka 3. 2.Membilang objek 3. 3.Berlatih menulis angka 3 dengan cara yang betul. 4.Permainan memadan simbol 3 dengan objek. 5.Latihan bertulis: Mewarnai dan menulis angka 3 serta mewarnai gambar. 6.Murid-murid dinasihati menyempurnakan tugas yang diberikan tanpa bantuan guru dan rakan-rakan. | Bongkah, pembilang, Kad nombor Buku aktiviti – ( write numbers 1-20) |
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B. Melayu | 1.1.5 1.2.1 2.1.2 | 1. Murid-murid menonton vcd tentang masa dan waktu iaitu berkaitan dengan 7 hari dalam seminggu. 2. Bersoal jawab tentang aktiviti berkaitan masa dan waktu. 3. Murid-murid menyebut berulang kali nama-nama hari dalam seminggu. | Vcd Kad perkataan nama-nama hari |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20 | ||||
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Masa dan Waktu Subtema : Months of the year
Tarikh : 5 Februari 2009 Hari : Khamis
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B. Inggeris | 1.1.2 1.2.2 3.3.1 | 1. Pupils said aloud about the name of months of the year beginning from Januari to Disember. 2. Pupils said aloud the words that shown by teacher. 3. Pupils identify words with the same ending sound. 4. Pupils discriminate with the same ending sound such as Januari and Februari, September, Oktober, November & Disember. 5. Drilling | Worksheet Word card |
20 minit 8.30 – 8.50 | Kognitif | 4.1.1 | 1. Membilang objek yang menunjukkan bilangan 3. 2. Menulis angka 3 di udara. 3. Latihan memadan angka 3 dengan objek. | pembilang Kad angka Buku aktiviti |
60 minit 8.50 – 9.50 | Pend. Islam | Diambil alih oleh ustazah Juliana | ||
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B.Melayu | 3.1.3 | 1. Murid diperkenalkan dengan huruf vokal i . 2. Murid membunyikan vokal i dan perkataan yang mewakilinya iaitu ikan, ibu, itik, itu, ini, dll. 3. Murid-murid mengeja perkataan yang mewakili huruf i. 4. Murid-murid menyanyi: i itu hurufnya, e itu bunyinya, e e e e e. 5.Latihan mewarnai huruf i dan gambar. | Kad gambar Kad huruf Lembaran kerja |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.50 – 11.20 | ||||
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
RANCANGAN HARIAN
Tema : Masa dan Waktu Subtema : Pukul Berapa?
Tarikh : 6 Februari 2009 Hari : Jumaat
Masa | Komponen | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Bahan |
10 minit 8.00 – 8.10 | Rutin | Berbaris, Ucap Selamat, Nyanyian lagu Negaraku, Lagu Negeri, Lagu Sekolah, Kehadiran, Doa-doa Harian, Cuaca, Kalendar, dan Peraturan. | ||
PERBUALAN PAGI/ CIRCLE TIME 20 minit 8.10 – 8.30 | B.Inggeris | 2.1.3 3.1.2 3.3.1 | 1. Teacher encourage to the pupils the words beginning with a: ant, axe, apple. 2. Write the alphabet a on the air. 3. Drilling to mention the words ant, axe, and apple. 4. Write the alphabet a and colour the picture. | Word card Picture card Activity book |
P. FIZIKAL/ P.LUAR 20 minit 8.30 – 8.50 | P. Fizikal (Aktiviti Luar Kelas) | 2.1.2 | 1. Aktiviti memanaskan badan. 2. Melakukan aktiviti melompat dengan kedua-dua belah kaki sejauh dua meter. 3. Permainan kecil: Pukul Berapa Datuk Harimau? 4. Bermain bebas di taman permainan. | Wisel. |
AKTIVITI KUMPULAN 60 minit 8.50 – 9.50 | Kreativiti dan Estetika | 3.1.1 3.1.2 | 1.Kanak-kanak diperdengarkan dengan bunyi alat muzik genderang untuk membezakan pelbagai jenis nada bunyi seperti kayu tik tok, loceng, kerincing, kompang, marakas dll. 2.Menyanyi lagu tentang masa: Lompat Si Katak Lompat. 3.Berbual dan bersoal jawab tentang lagu yang dinyanyikan dan pengajaran yang diperoleh daripada lagu itu iaitu tentang kepentingan masa. | Alat muzik vcd |
REHAT (30 minit) 9.50 – 10.20 | KUDAPAN & MEMBERUS GIGI | |||
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | Sosioemosi | | 1.Guru dan Murid-murid berbual mengenai gambar seorang kanak-kanak yang lambat bangun pagi. 2.Murid-murid menyatakan kesan dan akibat daripada perbuatan sebegitu. 3.Latihan bertulis. | Lembaran kerja Persembahan elektronik |
AKTIVITI KELAS 30 minit 10.20 – 10.50 | B.Melayu | 3.2.2 4.1.3 4.1.4 | 1.Murid-murid menyebut huruf vokal o dan u seperti yang ditunjukkan guru. 2.Menulis huruf vokal o dan u di udara dan membunyikan huruf dengan cara menyanyi. 3.Menulis huruf-huruf vokal a e i o u mengikut dengan panduan titik-titik. | Persembahan elektronik Lembaran kerja |
10 minit 11.20 – 11.30 | Aktiviti Penamat | Berbaris, Doa, Ucap Selamat Pulang, Peneguhan, Pesanan, Nasihat & Bersalam. | ||
Refleksi | Murid : Guru : |
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.