Followers

Sunday, December 27, 2009

Bermain bentuk anak cemerlang

HIDUP sebagai kanak-kanak dalam persekitaran hari ini nyata mencabar. Persaingan antara mereka cukup ketara terutama untuk mencapai kecemerlangan dalam kelas.

Pada masa sama, ramai ibu bapa yang berasa kanak-kanak kini bukan saja perlu bijak belajar malah perlu membabitkan diri secara aktif dalam aktiviti kokurikulum untuk menjadikan mereka individu serba boleh.

Perunding Persatuan Terapi Permainan dan Ekspresif Selangor (Sapet), Andrew Ng berkata, dalam mengejar kepelbagaian tuntutan itu, ibu bapa mesti memastikan anak mereka dapat menggunakan potensi mereka sepenuhnya dengan memberi peluang bermain.

"Justeru, jadual yang seimbang dan terurus penting dalam gaya hidup kanak-kanak. Dengan menguruskan jadual anak dan memperuntukkan masa untuk tujuan tertentu, kanak-kanak akan lebih fokus kepada tugas yang perlu dilakukan," katanya yang juga Pengarah Play & Expressive Arts ini.





Menurut pakar psikologi perkembangan Piaget (1962), bermain merapatkan jurang antara pengalaman konkrit dan pemikiran abstrak.


Ia memperlihatkan kepentingan bagi kanak-kanak untuk belajar menerusi permainan, sama ada dalam bentuk permainan kreatif, sukan, riadah, seni, muzik, tarian, penceritaan, permainan boneka atau drama.

"Hakikatnya, ibu bapa perlu menguruskan masa anak mereka dan memasukkan aktiviti kokurikulum seperti bermain secara bebas dan bersukan dalam jadual mereka.

"Ini bertujuan menggalakkan kecemerlangan akademik serta perkembangan fizikal, mental, sosial dan pembangunan diri.

"Kita mengetahui kanak-kanak yang aktif dalam aktiviti fizikal seperti sukan dan permainan juga menunjukkan prestasi cemerlang dalam bidang akademik. Hubungan ini terjalin menerusi pembangunan deria-motor ketika melakukan aktiviti fizikal, khususnya ketika bermain dan bersukan.

"Selain itu, kita mengetahui aktiviti fizikal dapat meningkatkan kemahiran matematik dan menggalakkan pembangunan fizikal kanak-kanak menerusi pertumbuhan otot, tulang dan sendi bagi membolehkan mereka mencapai potensi sepenuhnya," katanya yang juga ahli panel sesi dialog Nestle(R) Milo(R) baru-baru ini yang membincangkan keperluan untuk memperuntukkan masa bermain melalui sukan dalam gaya hidup kanak-kanak.

Menerusi peruntukan masa untuk anak bermain setiap hari, menurutnya, ibu bapa menyediakan saluran yang baik untuk mereka mengasah bakat serta kemahiran fizikal dan mental anak masing-masing.

Kanak-kanak yang bersukan sering berhadapan dengan pelbagai pilihan dan keputusan mengenai cara untuk mengatasi sesuatu rintangan atau halangan. Mereka turut terdedah kepada keadaan untuk mengatasi sesuatu situasi mencabar.

Menurut Ng, semua itu memerlukan pemikiran kognitif, kreativiti dan kemahiran untuk menyelesaikan masalah. Begitu juga dalam permainan, seseorang kanak-kanak bukan sahaja aktif secara fizikal, tetapi juga terbabit secara kognitif dalam banyak latihan mental.

Di samping itu, interaksi dalam permainan secara berkumpulan menerusi sukan akan menanam nilai seperti semangat setia kawan, saling menghormati antara satu sama lain dan patuh kepada peraturan permainan.

"Ini penting untuk pembangunan sosial kanak-kanak apabila mereka menghadapi situasi sama dalam persekitaran kerja apabila mereka dewasa.

"Ketika bermain, kanak-kanak juga terdedah kepada peluang yang membolehkan mereka belajar dan menemui ciri baru dalam diri mereka sendiri.

"Tahap kesedaran, pemahaman dan pembangunan diri sendiri dipertingkatkan menerusi pengetahuan yang lebih baik mengenai kekuatan dan kelemahan mereka, apa yang disukai dan tidak disukai, serta keupayaan sebagai seorang insan.

"Semua ini sedikit sebanyak akan membantu membentuk mereka menjadi insan yang peka, yakin dan sihat apabila dewasa," katanya.

Seperti yang ditekankan pendidik terkenal Friedrich Froebel (1782 - 1852) dari Jerman, kanak-kanak bermain bukan sekadar untuk bersukan, tetapi membawa banyak makna dan kesan.

Pengalaman selama bertahun-tahun sebagai pakar terapi membolehkan pendidik terbabit membuat kesimpulan permainan dan sukan sebahagian daripada pembangunan yang penting kepada pertumbuhan menyeluruh kanak-kanak untuk menjadikan mereka individu serba boleh pada masa depan.


Sumber: Harian Metro Online

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.