Followers

Sunday, December 27, 2009

Pukul pilihan terakhir

Sumber: Harian Metro Online

MENDIDIK anak perlu ada kemahiran tersendiri. Bukan semua ibu bapa mahir dalam mendidik anak dan bukan semua mereka faham erti kehidupan.

Sebagai insan yang baru mengenal dunia, mereka tentu memerlukan bimbingan dan tunjuk ajar daripada ibu bapa yang memerlukan tahap kesabaran serta disiplin yang tinggi.

Nabi Muhammad s.a.w mendidik anak dan cucu baginda mengguna serta mengutamakan pendekatan lemah lembut dan penuh dengan kasih sayang.

Panduan berikut mungkin dapat memberi bimbingan dalam mendidik anak:






  • Jika anak melakukan kesalahan, beritahu secara terus terang. Ada kalanya, ibu bapa hanya mencari salah anak tanpa menunjukkan cara yang betul.

  • Ibu bapa atau guru harus memberikan maklum balas kepada setiap perbuatan anak sama ada betul atau salah. Jika perbuatan mereka betul, berikan dia 'pengukuhan positif' dalam bentuk pujian atau ganjaran. Jika salah, berikan 'pengukuhan negatif', seperti teguran atau hukuman.

  • Jika ada anak yang berkata: "Apa yang saya buat selama ini, semuanya salah."

    Kata-katanya boleh direnung. Mungkin sebelum ini, kita tidak pernah mengiktiraf perbuatan anak yang betul sebaliknya, hanya menegur apabila perbuatannya salah.

    Jika mereka sentiasa ditegur kerana kerap melakukan kesalahan, anak juga mungkin cenderung untuk melakukan kesalahan.

  • Memujuk dengan cara lemah lembut dan berhikmah atau kreatif. Cara itu membuatkan anak berfikir walaupun akalnya tidak mampu membuat tanggapan lebih jauh, sekurang-kurangnya dia tahu membezakan antara yang betul dan sebaliknya.

  • Menggunakan isyarat tertentu sebagai cara mengajar yang memberi kesan mendalam.

  • Mencela keburukan perangai (bukan kekurangan diri untuk tujuan menghina dirinya) boleh menimbulkan rasa insaf anak.

  • Memulau atau tidak mempedulikannya dalam jangka waktu tertentu antara cara mengajarnya supaya dia berfikir sejenak supaya dia belajar mengenai kesalahan diri.

  • Pilihan terakhir adalah memukul atau merotan. Tindakan ini diambil selepas kaedah di atas tidak berkesan. Menghukum dengan memukul atau merotan bukanlah sewenang-wenangnya, tetapi menggunakan kaedah sewajarnya.

  • Jangan sekali-kali meninggalkan konsep 'mendidik'. Orang yang mengajar itu lebih baik daripada orang yang berkeras.

  • Tanggungjawab mencorak masa depan anak memang tidak terletak di tangan ibu bapa semata-mata. Pengaruh luar sama ada positif atau negatif tetap memainkan peranan besar.

    Ada antaranya tidak dapat ditangani lalu memberi kesan buruk berpanjangan dalam kehidupan. Biar apapun alasan, orang dewasa yang sebenarnya lebih banyak menentukan sama ada anak itu hanya perlu dibelai atau mesti dipukul bagi memenuhi tanggungjawab atau mendisiplinkannya.

  • Faktor kecerdikan emosi ibu bapa dan pendidik perlu diasah selalu kerana fitrah manusia berasa perlu dilindungi dan dikasihi untuk ketenangan akal fikiran dan jiwa.

    Demikian juga anak yang memerlukan keprihatinan orang dewasa dalam setiap kegiatan kehidupan. Oleh itu, ibu bapa atau guru perlu mengemas kini pengetahuan dalam mendidik dan memanfaatkan bidang ilmu terkini dalam pendidikan anak.

  • Anak perlukan contoh keperibadian untuk diikuti. Ibu bapa pula adalah peribadi terhampir dengan mereka yang boleh menampakkan usaha, kesusahan dan pencapaian kepada anak.

  • Menghormati keperluan, kehendak dan perasaan anak adalah satu tanggungjawab. Namun, setiap kita mesti tahu membezakan antara keperluan dengan kehendak.

    Keperluan mesti dipenuhi, namun kehendak tiada batasnya kerana kehendak lebih berasaskan kepada nafsu. Kehendak dan kerenah perlu diubah suai supaya boleh menjadi bimbingan.

  • Anak perlu diterima seadanya tanpa syarat dengan segala kebaikan dan keburukan, kebolehan serta kekurangannya. Ibu bapa juga mesti belajar menerima dan mengiktiraf perasaan dan pandangan anak walaupun ia bercanggah dengan pandangan mereka.

  • Jangan sesekali terlalai untuk memberi pujian dan menghargai perlakuan baik anak kerana itu akan menjadi insentif nombor satu dan ingatan bermakna, meskipun tanpa hadiah yang dinilai dengan wang ringgit.

    Pasti ada kalanya anak melakukan kesilapan. Ambillah kesilapan sebagai pengajaran dan permulaan menuju kejayaan.

  • Anak menunjukkan pelbagai ragam yang sebahagiannya menggugat kesabaran. Emosi negatif anak mesti ditangani dan dibelai dengan ilmu. Usaha berterusan perlu untuk menjauhkan mereka daripada terus terbawa-bawa tingkah laku demikian hingga besar dan mempengaruhi sikap mereka.

  • Kepincangan dalam perkembangan emosi boleh menjejaskan perkembangan kanak-kanak secara keseluruhan, terutama dari segi mental. Apabila mental mereka terjejas, ia tentu membantutkan perkembangan anak yang menjadi harapan ibu bapa untuk berjaya.
  • No comments:

    Post a Comment

    Note: Only a member of this blog may post a comment.