Followers

Sunday, December 27, 2009

Rangsang otak si kecil

Oleh BINTU RASYADA A. RAHMAN
bintu.rahman@utusan.com.my

Bahagian II (sambungan artikel "Rangsang otak bayi" pada 20/12/2009)

DAYA sensitiviti kanak-kanak sangat tinggi, menurut Dr. Mastura. Secara semula jadi katanya, kanak-kanak amat sensitif, mudah rasa takut, cepat marah dan selalu dilanda perasaan cemburu.

Antara sifat semula jadi kanak-kanak yang lain:

1. Perasaan ingin tahu yang tinggi. Itulah sebabnya kanak-kanak tidak boleh duduk diam dan meneroka sahaja apa yang ada di sekitar mereka. Mereka belajar melalui "first hand experience." Ibu bapa perlu melibatkan anak-anak dengan aktiviti pembelajaran tidak langsung secara praktikal.

2. Daya imaginasi dan kreativiti yang tinggi. Ia bergantung pada umur kanak-kanak dan perlu dipupuk serta digalakkan. Daya kreativiti yang tinggi dapat menggarap potensi kanak-kanak menjadi seorang yang inovatif. Namun adakalanya kata Dr. Mastura, ibu bapa berpendapat anak suka berbohong. Tapi, sebenarnya mereka tidak berbohong sebaliknya berimaginasi.

3. Perkembangan bahasa yang cepat. Berlaku dengan pantas dan mereka mudah menguasai sesuatu bahasa asing jika digunakan setiap hari. Bahasa membantu kanak-kanak menyampaikan keinginan dan perasaan. Tindak balas yang positif dan cara komunikasi yang betul dapat membantu kanak-kanak menguasai bahasa yang dipelajari.

4. Kecenderungan menyusun dan membongkar barang. Apabila otot mula berkembang, kanak-kanak akan terdorong untuk mengumpul, menyusun barang-barang dan kemudian menyepahkan semula barang tersebut. "Kanak-kanak secara semula jadi tidak suka melihat barang yang tersusun rapi. Jika anak suka barang tersusun, mungkin dia ada masalah lain seperti autisme. Jadi, sekiranya ingin menyusun atau mengemas sesuatu barang, jangan lakukan di depan anak," kata Dr. Mastura.

Bagaimana menjana potensi

"Sebagai ibu bapa, jangan lupa menyimpan rekod perkembangan dan peningkatan anak," kata beliau.

Dalam pada itu, Dr. Mastura turut berpesan agar jangan membandingkan antara satu anak dengan yang lain kerana pastinya setiap individu itu berbeza pencapaian dan perkembangannya.

Yang penting katanya, kenal pasti kekuatan anak dan bantu mereka mengatasi kelemahan atau kekurangan yang dimiliki.

Selain itu kata beliau, jangan lupa berkomunikasi dan berinteraksi dengan anak sepanjang masa.

"Untuk menjadi seorang ibu bapa yang responsif dan efektif, kita perlu mendengar luahan anak," katanya.

Juga perlu sentiasa puji dan beri anak galakan supaya mereka rasa dihargai.

"Jangan lupa memberi ganjaran seandainya anak berjaya namun jangan berlebihan," katanya.

Anak juga katanya perlu diberi peluang untuk berdikari dan tidak terlalu bergantung kepada ibu bapa.

"Sebagai ibu bapa, tunjukkan tauladan yang baik kepada anak. Ingat, setiap perlakuan yang kita lakukan, sentiasa diperhati oleh anak dan tidak mustahil dia akan menirunya kelak," katanya.

Akhir sekali Dr. Mastura turut berpesan kepada ibu bapa agar menghormati dan hargai perasaan anak.

"Perkukuh pandangan anak terhadap potensi diri mereka. Jangan kita perlekeh usaha dan pencapaian mereka, tambahan lagi jika di depan orang lain," katanya.

"Sesungguhnya kekerasan dalam mendidik memberikan kesan yang buruk kepada orang yang dididik terutama kanak-kanak. Barang siapa yang ditarbiah secara kekerasan dan paksaan, maka akan sempitlah pemikiran dan jiwanya lalu jadilah anak itu hilang kecerdasannya, malas, terbawa-bawa kepada berbohong dan berkelakuan jahat."

Sumber:Mingguan Malaysia; Ahad, 27 Disember 2009.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.