Followers

Sunday, December 27, 2009

Memastikan kehidupan kanak-kanak dihargai

APAKAH elemen utama penting bagi tumbesaran optimum kanak-kanak?

Menerusi aspek kesihatan, keselamatan dan pendidikan, Kempen Kehidupan Kanak-Kanak: Kehidupan Setiap Kanak-Kanak Adalah Berharga dilancarkan baru-baru ini untuk memastikan semua kanak-kanak di Malaysia mempunyai permulaan kehidupan yang sempurna.

Majlis pelancarannya dilakukan penaung kempen yang juga Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin.

Menurutnya, kanak-kanak membesar serta menjadi matang dari segi mental, emosi dan fizikal dengan kadar lebih cepat jika dibandingkan sedekad lalu.

Sumber: Harian Metro Online


"Ini mungkin disebabkan kemajuan dalam perubatan moden, penambahbaikan nutrisi, masyarakat global dan tentunya, penyebaran media yang berleluasa.

"Kempen ini diharap dapat mendidik ibu bapa mengenai cabaran dihadapi kanak-kanak serta melengkapkan mereka dengan pengetahuan penting dan kemahiran diperlukan dalam kepesatan persekitaran zaman ini, untuk membesarkan kanak-kanak yang seimbang," katanya.

Menurutnya, kempen terbabit turut aktif mencari rakan kerjasama strategik dengan agensi kerajaan berkaitan serta organisasi bukan kerajaan untuk membangunkan program berorientasikan kemasyarakatan dalam aspek kesihatan, keselamatan dan pendidikan iaitu tiga teras utama kempen.

Salah satu inisiatif pertama kempen terbabit adalah Bulan Kehidupan Kanak-Kanak yang bertujuan mewujudkan kesedaran mengenai kepentingan penjagaan kesihatan pencegahan untuk kanak-kanak.

Ia adalah kerjasama antara Wyeth (Malaysia) Sdn Bhd (Wyeth), Persatuan Pediatrik Malaysia dan Rakan Hospital terpilih.

Wyeth turut menghasilkan Parenting Guide yang menawarkan nasihat dalam pelbagai subjek untuk membantu membesarkan kanak-kanak riang dan sihat. Antara bidang nasihat termasuk cara memastikan kanak-kanak mendapat keperluan nutrisi harian mereka, isu pendidikan dan keprihatinan keselamatan.

Untuk maklumat lanjut mengenai nutrisi optimum, layari www.wyethnutrition.com.my.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.